Re-adaptare, re-inventare, re-orientare
Sursa foto: pixabay.com
La mai bine de o lună de când am intrat în perioada de criză, este necesar să punem un punct apăsat trecutului apropiat și să ne asumăm noua conjunctură.
Re-adaptare, re-inventare, re-orientare sunt cuvintele de ordine pentru următoarele luni.
Va propun să nu considerăm noțiunile de mai sus drept un simplu joc de cuvinte. Realitatea ultimei luni ne-a arătat că, după ce ne-am adaptat, inventat și orientat într-un anumit domeniu de business, este momentul să o luăm de la capăt. Flexibilitatea și curajul în a observa oportunitățile și cerințele momentului sunt vitale.
Să ne re-adaptăm realității de consum. Să ne re-inventăm modul de a răspunde clienților noștri. Să ne re-orientăm asupra noilor necesități ale pieței.
Analiștii economici și specialiștii în promovare au elaborat prognoze pertinente care au contribuit la o rafinare, la o nuanțare eficace a unor afaceri românești de succes. Primele săptămâni de izolare socială, impusă ca măsură de prevenție pentru a controla extinderea epidemiei, au dus la o creștere spectaculoasă a cotei afacerilor online, respectiv a modulului de e-commerce. Această re-orientare a fost soluția perfectă, dar nu a fost răspunsul complet. Nevoile concrete și reale de consum, precum și schimbarea priorităților sociale și sanitare au fost provocări majore la care firmele românești au început să răspundă cu brio.
Producătorul de cosmetice ”Farmec” (cu capital 100% românesc) s-a reorganizat și a început să producă prioritar dezinfectanți de mâini, adică geluri igienizante pe bază de alcool. Întreagă producție va merge către unitățile sistemului sanitar. Semnificativ este și faptul că laboratoarele ”Farmec” se află în plin proces de certificare a unei serii de biocide indispensabile spitalelor de urgență. În paralel, pentru toți cei care stau acasă, ”Farmec” și-a dezvoltat un sistem de vânzări online a produselor cosmetice marca proprie, deosebit de dinamic.
Un alt răspuns pragmatic a fost oferit și de firmele din zona de food, multe dintre ele alegând să-și extindă raza de activitate prin deschiderea unor servicii noi, de băcănie online de exemplu, cu livrări rapide la domiciliu.
Surprinzător de inventivi au fost și cei din zona de retailer, un magazin de îmbrăcăminte bine cunoscut pe piața românească, iarăși un exemplu de re-adaptare, a înțeles rapid necesitatea momentului și a deschis un minimarket online care livrează alimente de bază.
Alte firme românești specializate pe confecții diverse se pregătesc să înceapă producția de măști și costume de protecție, deși schimbarea liniilor de producție ridică probleme serioase atunci când procesul are loc de la o zi la alta.
Care ar fi numitorul comun al acestor firme și al altora care au înțeles să găsească soluții pentru menținerea și diversificarea afacerii chiar pe timp de criză?
Un prim element ar fi acela că produsele oferite sunt produse de bază, indispensabile acum și pe termen lung. Apoi, materia prima sau bunurile comercializate nu sunt dependente de producătorii chinezi, iar o mare parte provin de la producători români ceea ce reprezintă o gură de oxigen pentru economia autohtonă, respectiv contribuie la menținerea și dezvoltarea capacităților de producție locală. Desigur, anumite produse agro-alimentare pot să provină și din proximitatea României, un aspect la fel de încurajator pentru economia regională.
Nivelul comerțului online a atins o dezvoltare exponențială, dar trebuie să răspundă unor noi cerințe cum ar fi capacitatea firmelor de a fi flexibile și de a răspunde prompt comenzilor, ceea ce pe termen lung asigură și fidelizarea consumatorilor. Estimările arată că profilul demografic al consumatorilor online se va diversifica, pentru că tot mai multe persoane vor înțelege avantajele băcăniilor sau al minimarketurilor online. Alimentele de baza și produsele de igienă personală și curățenie în locuință vor rămâne în topul comenzilor. Apropierea Sărbătorilor Pascale va genera și o creștere a comenzilor de băuturi și alte produse specifice. La fel de căutate vor fi și produsele pentru hrana bebelușilor, alte produse pentru copii, jucării, cărți și hrană pentru animale.