Sănătatea Echipei tale
Lucrez zilnic cu manageri și antreprenori și în sesiunile de consultanță sau coaching ajungem la nevoile lor și la soluții de redresare a provocărilor din echipele sau afacerile pe care le conduc. Am realizat că în echipele lor sunt din ce în ce mai des întâlnite aceste situații precum lucratul de acasă (Work-from-Home), epuizarea mentală (Burnout) sau stabilirea unui echilibru între munca în sine și timpul liber (Work-Life Balance). De aceea, vă propun o viziune de ansamblu, pentru a vă împărtăși care sunt factorii care afectează cel mai mult retenția la nivel de companie, un aspect din ce în ce mai greu de gestionat în orice piață sau mediu de afaceri.
Motivarea echipei este un factor important pentru oricare angajator sau manager, și astăzi vreau să analizăm un indicator-cheie care poate măsura dacă echipele cu care colaborăm sau pe care le coordonăm sunt suficient de motivate pentru a își îndeplini sarcinile. Acest indicator se numește Sănătatea Echipei sau Team Health, în considerentele de management moderne. La urma urmei, o echipă sănătoasă este o echipă productivă, iar noi, în calitate de manageri sau lideri, ne asumăm sarcina de a ne ține oamenii motivați pentru bunăstarea afacerii.
Și indiferent de domeniul vostru de activitate, știți că este mai eficient să previi o boală decât să o tratezi. Așa că, înainte de orice tratament e important să depistăm cauzele și să le prevenim astfel încât Sănătatea Echipei noastre să fie chiar avantajul nostru stabil în aceste piețe în continuă schimbare.
În cele ce urmează, am selectat Cinci Principii care ne pot ajuta să ne evaluăm echipa și să deducem unde este nevoie să intervenim pentru a soluționa eventualele probleme:
I. Comunicarea în interiorul echipei
Transparența rămâne cea mai importantă componentă a oricărui grup de oameni care ajung să lucreze împreună, astfel încât, de cele mai multe ori se recomandă ca nimic din ceea ce poate impacta munca, proiectul sau sarcina pe care echipa trebuie să o ducă la îndeplinire să nu rămână nemenționat. Asemenea conversații duc, intrinsec, către îmbunătățirea produsului sau serviciului oferit, transformându-se ocazional chiar în ședințe de brainstorming pentru găsirea soluțiilor.
Partajarea excesivă de informații sporește această transparență și crește încrederea la nivelul echipei, ajutând, totodată, și la identificarea și analizarea acelor aspecte care altfel ar fi fost ignorate. Astfel, oamenii prind curajul de a-și expune propriile idei și soluții cu privire la anumite probleme care pot apărea în activitate, iar ceilalți vor găsi mijloace și abordări noi de a rezolva situațiile apărute.
II. Gestionarea conflictelor
În calitate de manageri și lideri, una dintre aspirațiile noastre este aceea că vom construi o echipă unde conflictele se pot rezolva fără implicarea noastră, în care angajații se comportă într-un mod profesionist și au la dispoziție toate mijloacele pentru a soluționa eventualele disensiuni.
De aceea, este necesar ca mediul în care se desfășoară activitatea echipei noastre să fie unul sigur, în care fiecare membru să simtă că este ascultat și părerea lui contează. Deși este de la sine înțeles, în cazul în care apar păreri contradictorii, scopul nostru de mediatori este acela de a ne strânge oamenii împotriva problemei și nu unul împotriva celuilalt.
III. Adaptabilitatea la schimbare
Cerințele se pot schimba de pe o zi pe alta, iar rezultatul final are potențialul de a trece prin zeci de iterații până când ajunge să îndeplinească nevoia de business. Astfel, o echipă sănătoasă nu evită să își reanalizeze procesele interne și modul de lucru atunci când se confruntă cu o provocare nouă, observând în fiecare schimbare o oportunitate de a învăța și de a se perfecționa.
De asemenea, schimbarea poate surveni și din componența echipei, astfel încât, un factor de avut în vedere este timpul de asimilare al noilor membri până când aceștia devin integrați cu succes și pot participa activ la creșterea productivității.
IV. Roluri și responsabilități
Așa cum pentru noi, ca lideri, este important să avem o structură clară prin care putem gestiona atribuțiile membrilor din echipă, același lucru devine crucial și pentru angajați, fiindcă astfel se poate defini responsabilitatea fiecăruia. O echipă sănătoasă este aceea în care se cunoaște clar răspunderea la nivel individual.
Astfel, în momentul în care se nasc întrebări sau incertitudini, membrii vor ști imediat la cine să apeleze pentru a soluționa situația, fără a ne transforma pe noi într-un punct de blocaj, tipic micromanagement-ului. Responsabilizarea echipei duce către creșterea nivelului de încredere la nivel individual și la nivel de grup.
V. Colaborare
Poate unii dintre voi ați avea înclinația să argumentați faptul că fără colaborare, acest grup de oameni pe care îl avem în subordine nu constituie o echipă. Deși poate sugera un truism, colaborarea este unul dintre cele mai dificile aspecte de implementat cu succes. Unde anterior am vorbit despre responsabilizarea membrilor pentru a avea răspundere față de părțile lor din întreg, colaborarea se referă la cum definim acest „întreg”.
Așa cum, față de trecut, marile descoperiri și realizări științifice sunt realizate acum cu ajutorul unor echipe de cercetare, colaborarea sugerează o mentalitate pe care trebuie să o insuflăm echipelor noastre, unde fiecare trebuie să simtă că are o contribuție asupra succesului, ajutând la soluționarea unor blocaje pentru colegi, încurajari reciproce de atingere a obiectivelor sau urmărirea împreună a aceluiași scop final al produsului sau al firmei.
Datoria noastră de manageri lideri este să comunicăm clar și concis care sunt valorile morale după care ne ghidăm activitatea și să încurajăm colaborarea prin susținerea și împuternicirea întregii echipe, și nu prin ambiționarea membrilor sau de a încuraja competiția. În cele din urmă, modul cum gestionăm eșecul este cel care ne definește sănătatea echipei în mod exhaustiv.
„Dacă eșuăm, eșuăm împreună.”
Fiecare echipă este diferită, iar aceste principii se pot observa într-un fel sau altul. Important pentru noi, ca manageri, este să analizăm care sunt punctele tari ale echipei noastre și care sunt zonele care necesită mai multă atenție. Mereu este loc de mai bine și nu trebuie să ne fie teamă să reconstruim anumite abordări sau aspecte dacă simțim că nu funcționează.
Cu o echipă deschisă la schimbare, care comunică, își gestionează sănătos conflictele, are roluri clar stabilite și colaborează pentru binele afacerii, rezultatele pot merge doar în sus, aducând satisfacție și membrilor la nivel individual, dar și nouă, în calitate de lideri.
Spor la construit Echipe Sănătoase!
foto freepik.com