Transformă-ți eșecul într-o oportunitate de Branding Personal
Una dintre cele mai acute frici de care suferă cei mai mulți dintre noi este frica de eșec. Poate și din cauza modului în care am fost educați, mai ales în școli, unde ni se sublinia cu roșu ce am greșit, prea puțin insistându-se pe ce am făcut bine. Nu e de mirare de ce eșecul este văzut ca o piedică în calea succesului. În realitate, eșecul poate fi însă o oportunitate valoroasă de a crește și de a dezvolta un brand personal autentic și rezilient. Bineînțeles că asta nu înseamnă că ar trebui să eșuezi intenționat ca să îți creezi o oportunitate. Înseamnă doar că, atunci când ceva nu ți-a ieșit, în loc să disperi, cel mai bun lucru pe care îl ai de făcut este să cauți un mod prin care să întorci lucrurile în favoarea ta.
Și, ca să te ajut, îți listez câteva dintre cele mai la îndemână lucruri pe care le ai de făcut pentru a-ți transforma eșecul într-o oportunitate de Branding Personal, pe parcursul tău profesional.
1. Acceptă și asumă-ți faptul că ai eșuat
Clipa în care ți-ai acceptat eșecul este și clipa în care devii conștient că ceva n-a mers și trebuie schimbat. Analizează așadar ce decizii ai luat, în ce context, ce puteai face mai bine și n-ai făcut, ce parteneri ai ales, ce ai anticipat corect și ce nu, ce ai supraestimat și unde ai alunecat în patima subestimărilor. Este o atitudine care, pe de o parte, îți permite să înveți din greșeli, dar care, pe de altă parte, îți și întărește caracterul și consolidează autenticitatea brandului tău personal.
2. Învață din greșeli
Sună atât de banal! În ciuda faptului că e un clișeu, acest îndemn chiar are sens și ar trebui urmat. Fiecare eșec conține lecții valoroase. Este crucial ca, după ce analizezi lucrurile, să creezi un nou plan de acțiune, bazat pe o strategie nouă și o viziune mult mai clară. Chiar dacă nu ai garanția că de data aceasta nu vei mai eșua, știi sigur că motivele eșecului nu se vor repeta. Nu degeaba Edisson spunea că nu a greșit, ci a aflat 70 și ceva de moduri prin care nu se face un bec.
3. Reinventează-ți strategia
Ai eșuat? Iată momentul ideal pentru a-ți reinventa strategia și pentru a veni cu idei noi. Strategia asta poate include cursuri de perfecționare, angajarea de oameni noi, încheierea de parteneriate avantajoase, cursuri care ajută alți antreprenori să evite greșelile pe care le-ai făcut tu… Orice! Este un proces de reinventare continuă care nu face decât să adauge valoare brandului personal și să te diferențieze pe piață. Gândește-te numai o secundă la cum ai fi perceput ca brand personal dacă ai cedat după primul eșec și cum ai fi văzut dacă ai găsit o cale de a nu renunța la visurile și obiectivele tale.
4. Comunică deschis și asumat
O spun de câte ori am ocazia: autenticitatea și transparența sunt esențiale în construirea unui brand personal de încredere. În loc să ascunzi eșecurile, discută deschis despre ele și despre lecțiile învățate. Nu încerca să te scuzi, nu încerca să dai vina pe oameni și contexte! Încearcă să fii cât poți de neutru în abordarea propriului eșec. Fă un pas în spate și privește în ansamblu ce putea fi făcut mai bine, dar nu ai știut și spune-le tuturor cinstit ce s-a întâmplat. Nu încerca nici să-ți pui cenușă în cap și să încerci să vorbești într-o lumină prea sumbră despre tine și eșecul tău. Rămâi obiectiv și echilibrat și oamenii te vor aprecia, iar brandul tău va înflori.
5. Transformă povestea eșecului tău într-un element cheie al brandului tău
Poveștile despre eșec și revenire sunt incredibil de puternice și au un impact extraordinar. Ele pot inspira și motiva alți oameni, care își doresc să știe cum se poate depăși un obstacol. Pentru foarte mulți dintre noi este mult mai important să aflăm cum a reușit cineva să supraviețuiască unei situații dificile, decât să auzim povestea de succes poleită cu aur, fără detaliile atât de necesare pe care unii le țin ferecate în culise.
La sfârșit, după ce ai trecut prin toate aceste etape, amintește-ți cât de importantă este perseverența. Nu degeaba se consideră că ea este cheia succesului. Cred că nu mai trebuie să spun eu acum că succesul nu vine peste noapte și că fiecare eșec este doar un pas în călătoria către succes. Lucrurile astea se știu deja. Tot ce trebuie să faci tu este doar să nu le ignori.