Trei aspecte esențiale de care să ții cont când îți construiești un brand personal de lider
O vorbă veche spune să îi dai omului o funcție, dacă vrei să afli cine e. Asta se referă, firește, la o funcție de conducere, care plasează persoana respectivă pe o poziție de putere în raport cu ceilalți. Astfel, pe același post, în funcție de datele cu care ești înzestrat, poți fi lider sau șef, după cum se știe deja.
Diferențele dintre cei doi termeni le cunoaște multă lume. În timp ce șeful este cel care poruncește superior și apelează la coerciție, frică și impunere, liderul motivează, este empatic, se implică activ în tot ce ține de implementare și conduce prin puterea exemplului.
Interesant ar fi să avem acces la cum se percepe pe interior fiecare dintre aceste două modele de om cu funcție. Se prea poate ca șeful să fie convins în el însuși că este un lider, oricât de amuzantă pare din exterior o astfel de confuzie. În acest caz, răspunsul îți vine doar de la echipă. Se spune că brandul personal, construit sau nu, este ceea ce spun ceilalți despre tine când tu nu ești de față.
În România, există această tendință a oamenilor de a cârcoti pe la spatele șefilor lor, rareori angajații având curajul să îi spună în față cuiva cu o funcție superioară în ierarhia companiei că se comportă agresiv, abuziv sau pur și simplu demotivant.
Și atunci, cum știi dacă ești lider sau șef și ce poți să faci ca să fii perceput așa cum îți dorești?
Ai intuit deja răspunsul? Ei bine, dacă te-ai gândit deja că, pentru a fi perceput ca lider, trebuie ca, pe lângă acțiunile tale, să îți construiești și un brand personal care să sublinieze trăsăturile tale de lider, ai avut dreptate. Brandul personal, așa cum afirm de câte ori am prilejul, este singurul mod prin care omul poate influența și direcționa percepția celorlalți despre el în sensul în care el dorește să o direcționeze, pentru a se asigura că este perceput corect.
Așadar, iată trei aspecte esențiale pe care să le urmărești când îți construiești un brand personal de lider:
- Fii imaginea firmei tale în exterior!
Persoanele juridice comunică între ele prin intermediul persoanelor fizice. Altfel spus, afacerile se fac între oameni, prin oameni, cu oameni. Toți cei care fac business au în minte un om cu care cooperează. Cât de remarcabil este acel om, ce putere de convingere are, cât de carismatic este sau cât de diplomat, acestea sunt toate aspecte care influențează succesul oricărei tranzacții sau al oricărui business. De aceea, este vital pentru tine să te poziționezi corect atât față de firmă, cât și față de tine, și să îți construiești un brand personal coerent exact în această direcție. Brandul tău personal dictează succesul brandului tău de firmă.
- Rămâi consecvent în efortul tău de a-ți construi un brand personal!
Am văzut mulți oameni care se apucă de brandul lor personal cu entuziasmul unui copil plecat pentru prima oară într-o tabără de aventură. Postează zilnic, poate chiar de mai multe ori pe zi, are apariții televizate, încarcă articole și materiale video relevante pentru domeniul în care activează, face valuri, se agită și, aș putea spune, își bombardează auditoriul până la refuz. Apoi, intră într-o perioadă de „vacanță”. Nu mai postează nimic, nu mai scrie articole, nu mai apare la nicio televiziune etc., pentru ca, imediat ce-și aduce aminte, să treacă iar la acțiune. Adevărul este că un brand personal nu se construiește în salturi. Brandul personal implică același efort pe care îl implică, de pildă, remodelarea corporală. Dacă mergi la sală o lună și mănânci sănătos doar în această perioadă, nu vei obține niciun rezultat. Dacă în schimb faci din acest comportament un mod de viață, rezultatele se vor vedea și se vor menține. E la fel și în povestea brandului personal.
- Fii atent la conținutul pe care îl distribui!
Aici egoul are un mare cuvânt de spus. Există oameni care din dorința de a cuceri încrederea celor cărora li se adresează distribuie un content amestecat. Cum am spune, fac o șaorma cu de toate în ceea ce privește contentul pe care îl publici. Ca să ai un brand personal coerent, este aproape vital să îți stabilești o nișă, să știi clar ce și cui transmiți și să nu sari de la un domeniu la altul sau să încerci să faci paradă de informații inutile. Decide clar ce vrei să transmiți, în ce direcție îți orientezi brandul personal și rămâi în zona stabilită ca să îți consolidezi poziția de lider nu doar la nivelul personalului cu care lucrezi, ci și la nivel de domeniu.
Photo by Kelly Sikkema on Unsplash