Un portret al milenialilor din vânzările auto. Plusuri și minusuri
Văzuți din biroul de Resurse Umane al unuia dintre cei mai importanți dealeri regionali ale mărcilor BMW, Ford și Hyundai, reprezentanții generației „Y” sunt întotdeauna conduși de nerăbdare, concentrați să facă lucruri, chiar dacă nu au toate informațiile de la început, asumându-și riscul de a vedea pe parcurs ce se întâmplă, și mai degrabă ar munci pentru recunoaștere și apreciere decât pentru rezultate – spre deosebire de colegii lor din generațiile trecute, fanii „rangului” și al poziției ocupate într-o companie.
Este o reușită să îi ții motivați pe cei din această generație, caracterizați de contraste: lucrează cu foarte multă implicare emoțională, dar pun mare preț pe timpul lor liber, programul de lucru fiind literă de lege pentru ei. Niciun minut mai puțin, niciunul în plus.
În Grupul în care lucrez, alcătuit din 3 centre integrate de sales și service, activează 152 de angajați. Aproape jumătate dintre aceștia au vârste cuprinse între 21 și 36 de ani, fiind încadrați în categoria „milenialilor”. Ei ocupă, în mare parte, poziții de execuție – atât pe service și vânzare, dar și în middle management, oferind astfel un tablou complet al relației dintre generația pe care o reprezintă și restul colegilor. O echipă ce mixează creativitatea, dinamismul și gândirea analitică, cu răbdarea și perseverența, în care cu toții învață unii de la alții.
Care e secretul gestionării relației cu generația „Y”, care lucrează într-un business regional, plin de provocări, și care caută promovare și recunoaștere permanentă?
Milenialii la locul de muncă, printre alte generații. Plusuri și minusuri
Tentația este să spunem că sunt team-playeri, dar în realitate, milenialii nu au disponibilitatea și toleranța lucrului alături de cei cu care nu sunt pe aceeași lungime de undă. Fac echipă doar cu cei cu care rezonează. Același fel de a privi lucrul într-o organizație se extinde și în relația cu angajatorul: dacă simt că nu există compatibilitate, vor pleca imediat din companie. Dovada faptului că nu acceptă să lucreze decât acolo unde cred în ceea ce fac stă în CV-urile lor, în numărul mare de joburi pe care le-au adunat, în doar câțiva ani.
În ceea ce privește atitudinea față de job, milenialii acceptă destul de greu să aplice idei în care nu cred, spre deosebire de reprezentanții generațiilor mai trecute prin viață, obișnuiți să execute un pic mai ușor, fără să se complice în interpretări personale. Tot în raport cu ceilalți colegi, cei din generația „Y” citesc procedurile nu doar pentru a le aplica, ci mai degrabă pentru a se întreaba – „de ce?” sau „cum se poate altfel?”.
Milenialii lucrează cu implicare emoțională – în primul rând față de activitatea întreprinsă și mai apoi de companie. Spre deosebire – celelalte generații lucrează mai detașat și sunt loiale într-un mod mai „rațional”.
Comparând generațiile, milenialii nu acceptă falsitatea, incorectitudinea, fiind mai vocali în acest sens. Tot ei, prețuiesc foarte mult timpul liber și afișează o disponibilitate scăzută de a rămâne peste program, chiar dacă lista task-urilor nu este finalizată.
Nu în ultimul rând, cei cu vârste cuprinse între 21 și 36 de ani sunt mai implicați social decât ceilalți care, spre dseosebire de ei, participă la diverse evenimente sociale doar dacă le place compania și se află printre cunoscuți. Sunt curioși, își fac prieteni mai ușor, au inițiativă.
Profesional – milenialii, printre alte generații, sunt cei care întotdeauna vor găsi cea mai rapidă cale de rezolvare, dacă sarcina pe care o au de îndeplinit are un obiectiv smart. Și vor avea întotdeauna o abordare diferită la care nimeni nu s-ar fi gândit.
Punctul lor slab este însă organizarea. Preferă să acorde timp activităților individuale, pe care le perfecționează și inovează ori de câte ori au ocazia, dar sunt predispuși să aibă probleme în ceea ce privește planificarea și coordonarea.
Despre așteptări și îndeplinirea lor
Milenialii vor să învețe totul foarte repede și recompensați imediat, și nu doar din punct de vedere material. Ei caută libertatea maximă de socializare și atitudinea de genul „mai întâi dă-mi, apoi îți arăt ce pot să fac” este parte din ADN-ul lor. La fel și dorința de inovație și dezvoltare continuă.
Evoluția unui individ nu constă însă numai în avansarea pe scara ierarhică, ci și în activitățile și responsabilitățile pe care le are.
Într-o companie flexibilă, în care spațiul și timpul alocate vieții personale nu sunt ignorate, milenialii vor fi întotdeauna fericiți. Aici intervine și profilul companiei. În industria de vânzări auto, dinamismul pieței oferă această flexibilitate, oamenii fiind întotdeauna încurajați să găsească noi modalități de abordare a lucrurilor, având suficientă libertate de acțiune. Aici, nu ai cum să nu te dezvolți constant, zi de zi. Noutatea din domeniu poate fi și o provocare, dar și un obstacol, pentru cei care nu sunt dispuși să fie informați permanent. Din fericire însă, cei care aleg să activeze într-un centru integrat de sales și service conștientizează acest lucru și iubesc să se „hrănească” cu nevoia constantă de schimbare, de nou, de „investiție în mine”. Indiferent de generația din care fac parte.
Făcând o paralelă cu reprezentanții altor generații, aceștia căutau răbdare în rândul colegilor de breaslă, pentru a-i învăța tainele profesiei alese. Nu aveau așteptări materiale și erau dispuși să muncească zi și noapte – ca să demonstreze că pot face față jobului.
Milenialii și demotivarea specifică unui job în vânzări
Demotivarea este un pericol permanent, indiferent de vârstă. Ea poate fi însă „tratată”, prin discuții de echipă, unde se stabilesc planuri concrete de acțiune pentru orice situație întâlnită. Un moral de echipă bun va susține întotdeauna moralul individual. Asfel, este foarte important pentru cei cu mai puțină vechime în lucru să primească un feedback constructiv colectiv și să înțeleagă că, în situația lor au fost și alții, dar cu atitudinea potrivită – pozitivă și energică, pot cuceri munții. Iar acesta este ca un crez al lor. Dacă până acum, generațiile luptau mai mult să mute munții din loc, milenialii își spun să-i lase la locul lor. Să nu-i dărâme, doar să-i cucerească!