VUCA vs… VUCA (“Best Practice” vs. “Best Thinking”)
Photo by Laurenz Kleinheider on Unsplash
În aceste momente tulburi, foarte multă lume vorbește de lumea VUCA. Interesul pentru acest concept a crescut, așa precum a crescut și preocuparea pentru provocările noii lumi care se naște odată cu parcurgerea crizei actuale.
VUCA (versiunea 1)
VUCA este un acronim folosit la începutul anilor ’90 în educația armatei americane pentru a descrie condițiile generale percepute după sfârșitul războiului rece. Odată cu trecerea timpului, acest concept s-a mutat în lumea business pentru a explica nevoia vitală de adaptare la schimbările rapide de mediu și adoptarea rapidă de noi metodologii care să “controleze”, de altfel, un sistem greu de controlat. Având în vedere că acest termen descrie provocările cărora trebuie să le facem față, atât în viața privată cât și în cea profesională, el ne face să reflectăm la ce este de făcut și la faptul că abilitățile de leadership sunt și vor deveni foarte importante.
Cele 4 dimensiuni ale VUCA reflectă, de fapt, răspunsul la două întrebări esențiale:
- Cât de bine poți să prezici rezultatul acțiunilor tale? Mult sau puțin…
- Cât de mult știi despre situația în care te afli? Mult sau puțin…
“V” vine de la (“Volatility”) “VOLATILITATE”. Lumea se schimbă și se va schimba constant și din ce în ce mai rapid. Se schimbă chiar natura dinamicii schimbării! Ceea ce e valabil azi nu va mai fi valabil mâine. În ciuda faptului că multe din cunoștințe sunt disponibile, datorită vitezei cu care se desfășoară evenimentele, este aproape imposibil să se determine clar cauza și efectul. Probabil că prăbușiri dramatice ale unor produse/companii ca NOKIA și BLACKBERRY vor fi din ce în ce mai numeroase. Fluctuații de cerere pe piață, turbulențe, variații de preț enorme atunci când dispar furizori datorită unor cauze anormale sunt doar câteva din provocările ce apar neașteptat chiar dacă sunt într-un fel previzionate. Succesul se întâmplă repede, dar… poate și să dispară repede.
“U” apare datorită (“Uncertainty”) “INCERTITUDINII, NESIGURANȚEI”. În lumea VUCA este dificil de anticipat evenimentele sau de prevăzut când se vor desfășura și care vor fi consecințele. Experiențele anterioare își pierd relevanța și sunt puțin aplicabile ca bază de predicție. Cu cât lumea este mai nesigură, cu atât ne este mai greu să facem previziuni (chiar dacă legătura dintre cauză și efect este stabilită). Pot să apară oricând surprize pentru că nu putem anticipa viitorul pe baze statistice, iar oamenii își manifestă inabilitatea de a realiza ce se întâmplă și, ca o consecință normală, ce se va întâmpla. Ce mare surpriză a reprezentat revenirea pe piață a discurilor de vinil după ce au fost considerate un produs ieșit din uz cu mult înainte? Cine a previzionat așa ceva? Între timp, fenomenul “butterfly effect” se manifestă peste tot în lume iar în viitor își va face simțită și mai mult prezența datorită globalizării accentuate.
“C” reprezintă (“Complexity”) “COMPLEXITATEA”. Totul e greu de înțeles, e încurcat. Este greu să ai o imagine generală cum se raportează lucrurile unele la altele, sunt prea multe părți interconectate și prea multe variabile. Lumea e greu de analizat, iar deciziile se iau numai pe baza de reacții și contra-reacții, mai ales atunci când afacerile se derulează în multe țări cu legi specifice, piețe caracteristice și valori culturale particulare. Gândiți-va numai la lumea publicității: în trecut, cel care dorea publicitate a cumpărat spațiu publicitar în mass-media tipărită, la radio sau tv și a ajuns la publicul său vizat. Publicitatea programatică de astăzi este un labirint de sisteme complexe de ofertare pentru a obține reclama potrivită pe ecranul potrivit al persoanei potrivite. Posibilitățile sunt nelimitate, dar realizarea este extrem de complexă.
“A” este de la (“Ambiguity”) “AMBIGUITATE”. Lucrurile sunt greu de deosebit și deslușit. Totul este blurat, informațiile sunt incomplete, contradictorii sau, mai grav, neexacte pentru a trage concluziile. De aceea, există mai multe interpretări plauzibile lipsite de claritate. Practic nu totul este alb și negru – griul poate fi o opțiune, de asemenea. Putem spune că “multe necunoscute sunt necunoscute” și că nu știm clar ce știm și ceea ce nu știm. Problema devine gravă atunci când din cauza complexității și imprevizibilității, mulți lideri evită să ia poziții. În momentul în care ne întrebăm, de exemplu, “Care este costul energiei nucleare versus eoliană?” sau “Este COVID19 conceput de mintea umană sau este luat din natură?” sau chiar “Rețelele de socializare interne au un succes scontat sau nu?”, putem găsi cu ușurință informații convingătoare, dar și total contradictorii pentru orice afirmație. Vechile certitudini au dispărut într-o ceață de neînțelegeri vagi și devine din ce în ce mai dificil să găsești claritate.
Aceasta este VUCA. Descrierea lumii noastre ca fiind volatilă, incertă, complexă și ambiguă ar putea să nu fie perfectă, dar ne face să reflectăm asupra a ceea ce ar trebui făcut. Modelele de afaceri, strategiile și modelele de organizare va trebui să se schimbe. Cele 4 dimensiuni ale lumii VUCA sunt în relație; iată câteva exemple care înfățișază interdependența termenilor. O industrie complexă și volatilă este greu de prezis și de aceea va fi mai incertă. Extinderea pe piețe noi este o situație nesigură și complexă (cunoștințe puține despre client, competitor, despre legi șamd), dar nu înseamnă că este volatilă și ambiguă.
Acestea au fost exemple din vremuri trăite deja de noi. Așa cum a spus Charles Handy, în timp ce managerul eroic din trecut, din lumea obișnuită NON-VUCA, știa totul, putea face de toate și putea rezolva fiecare problemă, liderul de azi și de mâine întreabă cum se poate rezolva fiecare problemă într-un mod care dezvoltă capacitatea altor oameni de a o rezolva. Care este adevărata strategie de supraviețuire în lumea VUCA, unde toate dimensiunile sunt relevante?
VUCA (versiunea 2)
Răspunzând la aceste întrebări a apărut VUCA- versiunea 2, mai degrabă lumea VUCA a liderilor. Este o lume în care se construiește o nouă cultură organizațională sau se transformă cea veche într-una sensibilă, care să reacționeze rapid și pozitiv la provocările din lumea VUCA versiunea 1. Este vorba de valori ca integritate, încredere, împuternicire, învățare, dezvoltare ca fiind esențiale în vederea realizării angajării echipei și a pregătirii acesteia în vederea schimbărilor ce vor urma.
Să vedem ce înseamnă acest acronim în versiunea 2.
“V” reprezintă (“Vision”) “VIZIUNEA”. Liderii construiesc o imagine de ansamblu a viitorului oferind înțeles și motivare. Viziunea acționează ca o adevărată busolă, neperturbată de nicio fluctuație, chemată să facă față volatilității. Să ne gândim, spre exemplu, cum în mod similar, oamenii doresc întotdeauna să asculte muzică în timp ce soluțiile au evoluat de la gramofon și CD playere la servicii de streaming online. Procesele și produsele se schimbă, nevoile rămân la fel. “V” reprezintă și (“Value”) “VALOAREA”. Este valoarea pe care o are rolul de lider pentru a crea securitate psihologică pentru echipă și de a o antrena și îndruma.
“U” este de la (“Undersanding”) “ÎNȚELEGERE, PRICEPERE”. Cunoștiințele reprezintă cheia împotriva incertitudinii. Liderii se pricep să armonizeze talentele, să convertească anxietatea și rezistență în energie productivă, să reflecteze la context. Investiția în colectarea, interpretarea și împărtășirea cu ceilalți a informațiilor este esențială. De aceea “U” este și de la (“Unreal”) “IREAL, VIRTUAL” gândindu-ne la modurile în care lumea fizică este îmbunătățită de digital în domeniul datelor și în lumea virtuală. Nu trebuie uitat niciodată că, dacă o companie știe totul despre client, poate crea soluția perfectă.
“C” vine de la (“Clarity”) “CLARITATE”. Liderii știu să se focuseze pe ceea ce contează și este cu adevărat important. Complexitatea dispare atunci când te concentrezi pe câteva lucruri cu impact mare. Eistein spunea: “Dacă aș avea o oră să rezolv o problemă, aș petrece 55 minute gândindu-mă la problemă și 5 minute gândindu-mă la soluție.” Influența cauza-efect trebuie descoperită și analizată. “C” vine și de la (“Courage”) “CURAJ” pentru că liderii sunt și va trebui să fie toleranți cu riscul. “C” vine și de la (“Curiosity”) “CURIOZITATE”. În lumea VUCA se fac greșeli pentru că sunt multe lucruri de cercetat, multe idei de experimentat; efectul lor poate fi minimizat, apoi măsurat și utilizat cu curaj pentru a obține informații mai bune care reduc complexitatea, dar și incertitudinea și ambiguitatea.
“A” apare datorită (“Adaptability”) “ADAPTABILITĂȚIi”. Ambiguitatea este înșelătoare, de aceea liderii experimentează și facilitează inovația și creează reziliența. “A” apare și datorită (“Agility”) “AGILITĂȚIi”. Dacă presupunem că schimbarea este constantă și că abilitățile și cunoștințele noastre sunt finite, rezultă că agilitatea de a învăța rapid noi abilități și cunoștințe este, de asemenea, o condiție prealabilă pentru a prospera în lumea VUCA de astăzi. Această trăsătura le oferă oamenilor flexibilitatea necesară pentru a aborda situații noi, la care trebuie să se adapteze, pentru a învăța și a evolua și pentru a atinge competența rapid.
VUCA și liderii
Lumea VUCA nu este numai un concept, iar lumea VUCA nu trebuie să sperie pe nimeni, este lumea noastră în care vom trăi de acum încolo. În viitor, leadership-ul va gravita în jurul gestionării provocărilor într-un mediu de afaceri, care este extrem de perturbator și predominant volatil, incert, complex și ambiguu (VUCA). În primul rând, criza coronavirusului, dar și progresele tehnologice în inteligența artificială, robotică, platformele de partajare și Internet of Things modifică fundamental modelele și industriile de afaceri. Mai ales în aceste timpuri de distanțare și “lucru de acasă”, aceste schimbări au loc la o viteză fără precedent.
Această lume este un mediu provocator pentru ca liderii să funcționeze și pentru ca noile programele de ieșire din criză și (de ce nu?) de dezvoltare să aibă un impact în procesul de adaptare într-o lume VUCA perturbatoare. Liderii de la toate nivelurile trebuie să conștientizeze că noua realitate indică fără echivoc faptul că sunt necesare capabilități noi și diferite pentru a avea succes.