Work from home – Provocări pe timp de criză (II). Simona Istrate: Despre cel mai mare experiment de lucru în REMOTE din istorie
Au existat vizionari care au prevăzut că vom lucra de acasă și că mare parte din activitate va fi preluată de către computer, încă de la apariția acestuia. Dar rezistența noastră la schimbare, fricile că s-ar putea deranja ordinea companiilor și structurile așa cum au fost definite au încetinit trecerea la acest experiment numit lucrul în remote.
Nu clipi că ți se întâmplă! Cred că am clipit pentru că s-a întâmplat. A fost de ajuns un cuvânt, CORONAVIRUS transformat în alt cuvânt COVID-19. Un fel de ABRACADABRA spus altfel ne-a schimbat viețile, fără să fie nevoie de o baghetă magică. La o distanță de un clipit am trecut la cel mai mare experiment de lucru în remote din istorie.
Ceea ce vom învață în următoarele câteva luni va modela felul în care ne vom raporta la muncă imediat după ce criza trece. E multă anxietate în jurul acestui experiment și o ocazie pentru fiecare de a-i face față și a găsi soluții.
Acum 10-15 ani când au început primele tentative de lucru de acasă părea că totul funționează perfect. Angajații erau mai productivi, se economiseau chiriile pentru spațiile de lucru. Dar după un timp, ceva a început să afecteze productivitatea: lipsa interacțiunii umane.
Am studiat mult în ultimii ani rolul legăturilor sociale și al calității colaborării în echipele performante și am constatat bazându-mă pe cifre că îmbunătățirea colaborării contribuie la îmbunătățirea productivității. Așa că haideți să vedem cum putem folosi avantajele pe care ni le poate aduce lucrul în remote pentru a crește colaborarea și implicit productivitatea.
- Echipele de management pot să comunice direct mai ușor chiar și atunci cad se află la distanțe mari. E important să-și păstreze disciplina întâlnirilor online. Cred că ședințele ar putea fi chiar mai eficiente așa.
- Comunicarea mobilă ajută managerii să primească informații mai detaliate și mai des decât o făceau când lucrau față în față. Poate fi rezultatul generațiilor sau al ușurinței de a utiliza sistemele, dar parcă pe whatsapp angajații dau și primesc mai ușor un feedback.
- Folosirea aplicațiilor online pot îmbunătăți coeziunea echipei pentru că e mult mai ușor să aduni echipa la un loc la o anumită oră, fără condinționări legate de transport, vreme rea, copil răcit sau altele asemenea. Așa că programarea unor întâlniri online cu toată echipa poate îmbunătăți colaborarea. Și, deși pentru o parte dintre noi folosirea aplicațiilor de „întâlniri” online necesită ceva învățare, avantajele sunt de necontestat.
- Rezolvarea problemelor devine mai ușoară prin comunicarea mobilă. Angajații se pot coordona mai ușor împărțindu-și sarcini, completându-se și ajutându-se reciproc cu mai mare ușurință. E important aici ca managerii să aibă claritate în felul în care evaluează productivitatea și stabilesc și monitorizează obiectivele specifice. Lucrul de acasă presupune multă adaptabilitate. Multe companii au oferit angajaților laptopuri echipate pentru a lucra în remote, dar nu le-au dat acces la toate bazele de date pe care le foloseau lucrând din interiorul companiei. Și asta cere din partea angajaților adaptabilitate pentru că trebuie să producă rezultate cu resurse mai puține.
Există două calități esențiale care te ajută în această situație: creativitatea și orientarea spre soluții. Ele pot face minuni în aceste vremuri tulburi.
Așa că, într-o clipă, cât a-i zice ABRACADABRA, counterul din bucătărie sau masa din sufragerie au devenit biroul la care lucrăm, prânzul e comandat direct din frigider sau din cămara cu rezerve și costumul și cravata sunt înlocuite temporar cu un outfit spotiv sau chiar pijamale.
Și, am uitat să menționez, cel mai important ingredient pentru adaptarea la lucrul în remote în această perioada e optimismul. Pentru că într-o bună zi pandemia va trece, dar lucrul în remote va rămâne.
Vă doresc creativitate și optimism pentru a trece cu bine criza în care ne aflăm.
MENȚIUNI:
Articolul de autor al Simonei Istrate face parte din campania de presă Work from home – Provocări pe timp de criză, lansată luni, 16 martie, de Revista CARIERE.
Am pornit de la realitatea că, de la declanșarea crizei Covid 19, tot mai multe companii au ales ca variantă de lucru munca de acasă (work from home) sau de la distanță (remote work), un concept care în România este la început de drum și asupra căruia, înainte de această perioadă incertă, specialiștii încă dezbăteau, căutând implicații, avantaje și dezavantaje, atât pentru angajați cât și pentru angajatori.
Nevoia de izolare, dictată de gradul mare de contagiozitate a coronavirusului însă, a obligat mediul de business să opteze pentru acest mod de lucru. Iată-ne, așadar, angajați și angajatori, într-o situație fără precedent. Căci, categoric, trecând peste modificările birocratice și legislative ce trebuie luate în calcul, work from home/remote work este o provocare pentru noi toți, deopotrivă. O provocare căreia însă trebuie să-i facem față, să ne adaptăm, găsind cele mai bune soluții, cu calm, luciditate și responsabilitate.
În acest context, pentru a fi cât mai aproape de cititorii ei, Revista CARIERE, publicație care a optat deja pentru munca la domiciliu în această perioadă, a lansat o rubrică nouă cu titlul WORK FROM HOME.
Ne propunem astfel să fim o punte de legătură între cei care au nevoie de sfaturi și cei care le pot oferi.
Lansăm așadar și o invitație către dumneavoastră de a împărtăși împreună această experiență și de a învăța împreună să trecem prin această perioadă care ne pune la încercare atât pe noi ca oameni cât și businessurile în care activăm.
Citește și:
Sursa cover foto: Pixabay