Work from home – Provocări pe timp de criză (VII). Este un moment în care putem scoate la iveală liderul din noi sau partea întunecată
Sursa foto: Pixabay
Nu mi-a plăcut niciodată ideea de a lucra de acasă. Deși de-a lungul vieții am avut parte și de asta, deși sunt prin excelență o fire introvertă, recunosc că îmi place mai mult să lucrez de la birou, să merg la clienți.
Pentru mine, jobul este ca meseria unui actor: se face pe o scenă, se face în condiții speciale, cu decoruri, cu costume adecvate, nu acasă, singur. Poate că am avut șansa de a fi dintre cei cărora le-a plăcut mereu ce au făcut, cu toate momentele grele, cu toată responsabilitatea implicată.
Am știut mereu să găsesc modalități de a fi cu alții, dar și singură, când aveam nevoie, atât la job cât și în alte situații. Mi-au plăcut mereu weekendurile în orașele mari, unde puteam să fiu înconjurată de multă lume și, în același timp, singură.
Acum foarte mulți dintre noi lucrăm de acasă. Este însă ceva impus, nu o alegere. În cele două săptămâni de când sunt acasă, am avut și zile când nu m-am ridicat de pe scaun decât că să îmi fac un ceai. Am început la 9 și am terminat pe la 18. Nu știu cum va fi de acum încolo, dacă voi avea același volum de lucru.
Am remarcat însă că e util să ținem cont de câteva lucruri când lucrăm de acasă:
- Să ne facem un program, să ne trezim devreme
- Să ne îmbrăcăm pentru call-urile pe care le avem, pentru ceea ce facem. A sta în pijama zi și noapte nu cred că funcționează pe termen lung, iar noi vom fi acasă pe termen cam lung, conform estimărilor
- Să avem grijă de noi, de cum arătăm – pe termen lung va influența stima de sine
- Să avem și câteva minute pentru prânz, pentru o cafea
- Să ne sunăm prietenii, oamenii care contează
- Să evităm să stăm la tv sau pe Facebook toată ziua
- Să ne purtăm cu noi ca și cum am avea grijă de o altă persoană dragă, pe care am vrea să o ținem motivată, energică și să nu îi dăm voie să cadă
- Să avem în jur (în rețeaua noastră, la distanță) oameni care ne ajută să ne ținem moralul sus. El nu va fi mereu sus, de aceea e bine să planificăm cu cine am putea vorbi când alunecăm pe pantă descendentă
- Să citim cărți pozitive, să vedem filme care ne repun pe picioare – nu e momentul de nimic depresiv. Oricum, situația generală este una negativă, e esențial să o contrabalansăm cum putem.
- Obiceiuri noi: mic dejun remotely cu colegii / cu prietenii / cu părinți / cu oameni care contează
- Dacă ai copii este mai complex însă: teme, mâncare pentru ei, jocuri, activități, pe lângă job; trebuie să îi înveți să se organizeze, să te organizezi tu în primul rând, să le dai exemplu. Se poate, părinții noștri au făcut-o!
- Să accepți că uneori vei lucra mai puțin decât ai vrea. Copiii au nevoie de atenție, au o zi grea ei înșiși; acceptă, vei recupera; sau roagă un coleg / o colegă să preia unele lucruri, ar fi bine să ne ajutăm în această perioadă.
Dacă ești manager, gestionează-ti așteptările de la oameni. Dacă în mod normal lucrau la o anumită capacitate (să zicem 85% – ține cont de întreruperile date de țigară, social media, glumițe), acum vor lucra la o capacitate mult mai mică. Nu pentru că nu vor, ci pentru că au copiii acasă, sunt panicați, se uită la tv ca să se informeze, trebuie să facă mâncare, curățenie, multe activități de care, în multe cazuri se ocupau profesorii, bonele, menajeră, curățătoria etc.
Este critic ca managerii să își ajusteze modul de comunicare în această perioadă, să nu bombardeze oamenii cu mesaje, cereri, să devină mai empatici, să se concentreze le ceea ce contează cu adevărat. Toate ppt-urile, excelurile, rapoartele făcute ca să ne aflăm în treaba ar trebui să fie lăsate în urmă. Ce contează acum este să dăm oamenilor încrederea că ne pasă, că va fi ok, că lucrăm împreună ca să găsim soluții și că vom trece bine prin această perioadă. Este un moment în care putem scoate la iveală liderul din noi sau partea întunecată, inumană, nepăsătoare.
Ai grijă ce faci pentru mintea, sufletul, corpul tău: ține la distanță gândurile negative, oamenii negativi, citește ceva care să îți aducă bucurie, vezi filmele care au făcut istorie, fă puțină mișcare, chiar și în casă, oricât de mică ar fi.
Ține cont de faptul că acest virus este o agresiune asupra noastră; nevoia noastră firească de a ne proteja va fi mai mare. Chiar dacă stăm în casă, teama, anxietatea sunt prezente în mintea noastră. O să dormim mai prost, o să fim mai emoționali, mai reactivi. Ceilalți membri ai familiei sunt la fel. Să respirăm adânc înainte de a reacționa. Să ne uităm la noi de pe scena pe care ne manifestăm și de la balcon, de sus, pentru perspectivă – să nu ne fie jenă de cum ne purtăm. Iar dacă ne scăpăm din mâini, să ne cerem iertare de la ceilalți și de la noi.
Să ne gândim ce vom face după criză. Dacă nu vom mai putea / vrea să facem ce am făcut înainte și în timpul acestei perioade, la ce suntem buni? Ce ne-ar face să ne trezim dimineață și de-abia să așteptăm să mergem la serviciu?
Această perioada va trece. Ne vom forma noi obiceiuri, vom ieși iar în lume. Dar lumea de dinaintea crizei va fi schimbată pe alocuri. Nu a înghețat, evoluează cu noi. Modul în care vom lucra va fi diferit, noi vom fi diferiți pe alocuri, vom alege altfel, vom pune preț, sper, pe adevăratele valori. După ce ne va durea o vreme, o să fim bine, lumea noastră va fi mai bună, vom avea mai mult curaj, vom ști mai bine ce vrem și mai ales ce nu vrem, vom fi mai smeriți, mai atenți la noi și la cei care contează cu adevărat.
Iar scena pe care vom ieși ca să ne desfășurăm activitatea, costumele pe care le vom purta, vor fi mai autentice, mai în concordanță cu cine suntem noi cu adevărat.
MENȚIUNI:
Articolul face parte din campania de presă Work from home – Provocări pe timp de criză, lansată luni, 16 martie, de Revista CARIERE.
Am pornit de realitatea că, de la declanșarea crizei Covit 19, tot mai multe companii au ales ca variantă de lucru munca de acasă (work from home) sau de la distanță (remote work), un concept care în România este la început de drum și asupra căruia, înainte de această perioadă incertă, specialiștii încă dezbăteau, căutând implicații, avantaje și dezavantaje, atât pentru angajați cât și pentru angajatori.
Nevoia de izolare, dictată de gradul mare de contagiozitate a coronavirusului însă, a obligat mediul de business să opteze pentru acest mod de lucru. Iată-ne, așadar, angajați și angajatori, într-o situație fără precedent. Căci, categoric, trecând peste modificările birocratice și legislative ce trebuie luate în calcul, work from home/remote work este o provocare pentru noi toți, deopotrivă. O provocare căreia însă trebuie să-i facem față, să ne adaptăm, găsind cele mai bune soluții, cu calm, luciditate și responsabilitate.
În acest context, pentru a fi cât mai aproape de cititorii ei, Revista CARIERE, publicație care a optat deja pentru munca la domiciliu în această perioadă, a lansat o rubrică nouă cu titlul WORK FROM HOME.
Ne propunem astfel să fim o punte de legătură între cei care au nevoie de sfaturi și cei care le pot oferi.
Lansăm așadar și o invitație către dumneavoastră de a împărtăși împreună această experiență și de a învăța împreună să trecem prin această perioadă care ne pune la încercare atât pe noi ca oameni cât și businessurile în care activăm.
Citește și:
Work from home – Provocări pe timp de criză (IV). Lavinia Rașcă: Lasați copiii să vă vadă muncind!
Work from home – Provocări pe timp de criză (V). Izolarea, un test pentru familie sau o oportunitate