Corina Puiu a creat generaţii de profesori care schimbă România: Pentru mine, educația a rescris povestea
Corina Puiu a inceput să lucreze încă din timpul liceului, dar primul job cu contract a venit în timpul facultății. Înainte de Teach for Romania, a acumulat o experiență profesională complexă de peste 17 ani, atât în antreprenoriat, consultanță, cât și în multinaționale.
“Pot spune că am avut mereu șansasă fac ce îmi place. Am căutat mereu să fac lucruri care să aibă sens pentru mine. Care să aducă un mâine mai bun unor oameni care au un astăzi mai dificil. Și în ultimii 7 ani în strategie în industria telecom, am ales și m-au ales proiecte cu beneficiari din mediul rural, orașe sau zone defavorizate”, spune Corina Puiu.
Povestea Teach for Romania a început la un prânz, în toamna lui 2013. Stătea la masă cu John Soleanicov, care a venit cu ideea. Programul Teach îl știa din America, unde a început mișcarea în inechitatea în educație, acum peste 25 ani. La vremea aceea, Corina lucra în strategie și era gata să implementeze un startup pentru una dintre cele mai mari companii de telecom din România.
“A fost o decizie grea, am încercat să le fac pe amândouă cam jumătate de an, dar apoi am înțeles că este nevoie să aleg. Am ales așa, firesc, pentru mulți dintre cei care mă cunosc mai bine. Pentru că eu sunt unul dintre copiii Teach, născut și crescut la sat, cu provocări sociale, economice și chiar de context politic. Pentru mine, educația a rescris povestea. Faptul că am ales să plec din sat la un liceu în oraș, chiar dacă stăteam cu gazdă și aveam bani doar de pâine și…sifon. Cred că nu aș înțelege onest situația acestor copii, nu aș fi onest atașată de misiunea Teach, dacă eu însămi nu aș fi trecut prin situații foarte dificile. Cred că Teach este o soluție pentru o educație de calitate, așa cum, educația, pentru mine, a făcut diferența”, mărturisește Corina.
În realizarea acestui proiect de suflet, accesul și expunerea din timpul facultății, unde a întâlnit profesori cu adevărat inspiraţionali și care i-au dat măsura potențialului său, au reprezentat cheia. Crede că este o onoare să poată contribui la educația viitorilor lideri ai Romaniei.
La început, oamenii din jurul sau priveau cu neîncredere ideea, dar asta a ambiționat-o și mai mult
“Cand eram numai eu și Ionuț și nu aveam nici măcar un birou (ne întâlneam în cafenele) auzeam foarte des expresia neîncrederii în jurul nostru. Oameni cu spirit critic, dar foarte orientat înspre exterior, oameni blazați și care și-au pierdut încrederea. Cred că asta ne-a convins și mai mult. Mi-am dat seama de câtă nevoie de transformare de paradigmă este nevoie”, spune Corina.
Viziunea sa este ca viitorul prim-ministru sau ministru al Educației din România să fie dintre profesorii sau copiii din program
“Ceea ce fac acești tineri profesori, perseverența cu care cred în potențialul oricărui copil, intensitatea iubirii lor, faptul că sunt autentici în alegerea lor, încrâncenarea cu care fac față provocărilor și le consideră oportunități și noi contexte de învățare, îi face extrem de speciali. Declarațiile părinților și ale copiilor reflectă un impact calitativ ridicat. Unele aspecte nici nu le estimăm atât de rapid. Avem copii care ne scriu cum și-au schimbat visele, sau cum au înțeles ce le place, că există mai mult de 5 joburi în lume.
Sau cum și-au schimbat alegerea de carieră, cum au încredere în ei, că și-au propus să devină. Copii care protestează pentru educație, copii care sunt voluntari în programul de pregătire al profesorilor, sau aleargă și strâng fonduri, copii din București care susțin copii din alte comunități Teach care nu au văzut niciodată cărți de povești sau material auxiliare, rechizite de bază etc.”, reliefează Corina Puiu.
Ea mai spune că sunt părinți care își văd cu adevărat copiii abia după “ce doamna Sînziana mi-a călcat în bătătură și mi-a spus de copilul meu lucruri așa…frumoase. Parcă nu era despre al meu!” Sau părinți care înțeleg relevanță educației în succesul ulterior al copilului lor, abia după discuții și colaborarea cu profesorii noștri. Și care sunt dispuși să facă diferit, chiar dacă la rândul lor nu au școală, nu știu să citească sau să scrie, sunt dispuși să facă apoi mai mult pentru a-și trimite și susține copiii la școală, mai spune Corina.
De asemenea, ea precizează că sunt foarte mulți oameni care și-au găsit locul, își exercită nevoia de semnificație și de implicare, fiind voluntari sau contributori în diverse feluri în program. “Fără implicarea tuturor nu am avea aceste rezultate, nu am crește atât de mult și bine. Împreună creștem viitorul acestei țări. Și am întreaga recunoaștere pentru fiecare”, mărturisește Corina.
Ce impact are programul Teach asupra dezvoltării personale și profesionale
Recunoaste că Teach este cel mai dificil lucru pe care l-a făcut până acum, dar satisfacțiile sunt pe măsură. A învățat de la un profesor de MBA că “there is no free lunch”.
“Să fii parte din Teach înseamnă o misiune de viață, un angajament pentru o educație mai bună în România. Înseamnă să îți asumi să faci ceva, să pui umărul, să te lași provocat zilnic, să te transformi în sensul în care ți-ar plăcea să se întâmple lucrurile pe stradă, la birou, în spațiile publice etc. Absolut toți cei peste 100 de profesori, învățători și alumni Teach for România de acum din program sunt oameni extraordinari, care ar putea face multe alte lucruri. Dar care aleg să predea și să accepte provocări pe care nu mulți le pot acceptă. Rezultatele și determinarea lor mă inspiră și mă motivează. Și nu numai pe mine.
Cu toții avem nevoie de apartenența, de semnificație, de exemple pozitive și de succes. Atât dintre alumni cât și dintre profesori, avem exemple de oameni care și-au părăsite joburile anterioare în corporații sau chiar programatori sau antreprenori, oameni care au absolvit universități de prestigiu din afară țării și care sunt acum profesori în programul Teach. Eu însămisunt exemplul de profesionist cu carieră în business și multinaționale de peste 17 ani, până la întâlnirea cu ideea de program Teach”, punctează Corina.
Ce este Tech for Romania?
Teach for Romania este o organizație nonprofit, parte dintr-o rețea internațională care acum activează în 46 de țări și care are că viziune: opțiuni de viață prin educație de calitate, pentru fiecare copil din ţara noastră. Dar cum face Teach for România să împlinească o viziune atât de curajoasa?
Corina susține că programul atrage către meseria de dascăl și către o contribuție pentru reducerea inechității în educație, oameni valoroși, pasionați de educație, care doresc să își exercite potențialul de leadership. Care, pentru minim 2 ani, predau în școli din comunități cu mari provocări. Aceștia sunt susținuți de către organizație, printr-un program de mentorat și sprijin, dar și de training. Curricula de pregătire inițială și continuă – pe parcursul celor 2 ani, poate fi echivalentul unui MBA în educație, cum spun chiar participanții în program.
Dupa finalizarea celor 2 ani de predare, profesorii Teach intră în comunitatea de alumni Teach, caresunt susținuți de către organizație, pe 4 zone strategice. Pe scurt, acestea sunt: schimbare sistemică, inovație și antreprenoriat, pregătirea cadrelor didactice din system și media & awareness. “Avem deja 2 generații de alumni (aproape 40 de participanți), care, au ales în proporție de peste 50% să rămână la catedră, o parte dintre ei, dorind să urmeze traseul de a avea un role semnificativ în managementul școlii”, spune Corina.
Din septembrie a început deja al 4-lea an de program. În 2017 sunt aproape 70 de profesori și învățători care vor lucra cu aproximativ 7.000 de copii, din școli din zona rurală, din aproximativ 10 județe, dar și din București. Învățătorii și profesorii Teach for Romania predau copiilor din învățământul primar și gimnazial, dar există colaborări și cu învățământul liceal, dar punctuale.
De unde vine inspiraţia
“Cred că inspirațiavine în primul rânddin rezultatele copiilor cu care lucrează profesorii și învățătorii Teach. Inspirația vine din rezultate, din succes, din faptul că…se poate. Uneori uităm că este o misiune de viață, că transformând oameni/mentalități nu poate fi un deziderat pe termen scurt”, spune Corina.
Ea mărturisește că, din punctul sau de vedere, rezultatele înseamnă să primească mesaje de la copii care acum sunt la liceu, deși poate acum 3 ani nu aveau perspectiva această. Să primească mesaje de la profesori care să îi spună “după 50 de ani, simt că în sfârșit fac ceva cu sens” sau “mi-am găsit vocația” sau “dacă nu era inventat Teach, aș fi fost inventator”; “parcă suntem Smurd în educație”. Copii care spun că “dacă mama mea ar fi avut un professor Teach for România, sunt sigur că nu ar mai fi făcut peste 20 de ani de pușcărie”.
Copii care învață să colaboreze, să lucreze în echipa, copii care acum vorbesc despre valori și despre ce înseamnă ele în spațial clasei, pe holuri, la toaletă, în afară școlii. Învață să gândească critic, să argumenteze. “Ne-a iubit și ne-a dedicat resursele și timpul sau. Ne-a inspirit dragostea față de oameni”. “Doamna ne-a făcut să ne corectăm comportamentele, fiindcă, ei bine, noi înainte, eram o clasa dezordonată, nu am fost uniți niciodată. Doamna Iulia ne-a arătat că împreună e mai bine, realizăm lucruri mai rapid și mai bine. Nu cred că este altă școală, județ care să fi realizat câte am realizat noi împreună în 2 ani: proiecte, excursii, premii, concursuri, expediții, ateliere etc”.
Provocări de început și cele curente
“Faptul că întregul model după care funcționăm, avem un model de predare diferit, ca parte din contractual cu Teach for All, a ajutat foarte mult, mai ales la început. A fost nevoie să înțelegem în profunzime sistemul din care suntem parte, să înțelegem contextul, problemele cu care se confruntă ceilalți profesori, copiii, părinții. Și să propunem un model adaptat și care să poate aduce rezultate în școlile din România. Avem un protocol semnat cu Ministerul Educației care ne permite accesul în școlile de stat.
Nu propunem un sistem alternativ, credem cu tărie că schimbarea vine din interior și începe cu fiecare dintre noi. De asemenea, credem că toți copiii pot și au dreptul să își împlinească potențialul având acces la o educație de calitate”, spune Corina.
Astazi, după aproape 4 ani de experiență în program, rezultatele sunt concrete, așa că modelul poate fi scalat la toate școlile din țară noastră. “Finanțarea creșterii anuale, dezvoltarea organizației la nivel național sunt preocupările organizației, care trece în faza să de sustenabilitate și eficientă. Avem nevoie de implicarea tuturor celor care cred că educația este soluția fezabilă pentru un mâine mai bun pentru fiecare dintre noi. Și Teach propune o astfel de soluție, dar este nevoie de implicarea tuturor, de contribuția financiară a fiecăruia”, adaugă Corina.
Care a fost momentul legat de Teach de care ai fost cea mai mândră
Profesorii din program sunt eroii săi, inspirația și parte din motivația pentru care face ceea ce face. Pentru că sunt oameni care se trezesc zilnic la 4 dimineață și fac naveta, profesori care au ales să se mute în comunitățile respective pentru minim 2 ani pentru a susține comunitatea să se dezvolte, pentru o interacțiune mai bună cu părinții. Copiii care se ridică, încep să își asume leadership (au avut și un mic protest într-o școală), care acum sunt nelipsiți de la conferințele lor, care dau feed-back profesorilor în procesul lor de învățare și planificare. Copii care spun “un profesor Teach nu este doar un profesor, este și un prieten adevărat. Un copil are nevoie de un profesor Teach să vadă lucrurile diferit”.
“Sunt mândră când văd alți profesori deschiși și curioși să învețe, care folosesc instrumentele noastre de planificare. Care sunt curioși cum pot lucra cu acești copii mai incluziv, diferențiat, de cum introducem valorile etc. Sunt mândră să văd că în unele situații, deși a fost o integrare mai dificilă în școli, avem acum colaborări excelente cu mulți directori de școli, care au fost curajoși să transforme lucrurile în școală, pentru rezultate diferite”, precizează Corina.
Care e percepția asupra meseriei de dascăl și ce rol joacă Teach în schimbarea mentalităţii
Să devii profesor sau învățător Teach for România nu este un lucru ușor, explică fondatoarea programului Teach for Romania.
“Practic, performanță în educație, în program, începe cu recrutarea și atragerea talentelor către un statut din care majoritatea nu se imaginau în parcursul lor către o poziție de leadership, management. Căutăm oameni care să fi demonstrate potențialul lor de leadership și interesul de a produce schimbări dincolo de proximitatea imediată. Care cred și sunt pasionați de educație și de transformare. Care au un nivel de grit (perseverență și pasiune), peste medie. Pentru generația de anul acesta, a 4-a generație Teach, am avut 655 înscriși în program și dintre ei, am ofertat 69 persoane. 40 dintre ei au parcurs Academia de Leadership și Pedagogie – pregătirea inițială a fiecărei noi generații”, spune Corina.
Pregatirea pe parcursul celor 2 ani în program este extrem de importantă și relevanță, atât pentru activitatea lor pedagogică sau de sistem changers dar, mai ales, pentru dezvoltarea lor personală.
“Rolul profesorului este determinant în rezultatele copiilor și în parcursul lor de carieră și viață. Noi propunem un alt tip de role model, un alt tip de professor. Ei învață cum să lucreze cu copiii respectându-le nevoile, crescând autonomia, capacitatea de argumentare și gândire critică, reflexivitatea. Au acces și expunere către sisteme de valori puternice, către oportunități de carieră în funcție de interesele lor reale și punctele lor forțe. Profesorii învață să lucreze în colaborare cu cancelaria, cu direcțiunea școlii, cu părinții. Sunt spijiniti de o rețea de mentoring și coaching externă, de trainer și facilitatori foarte inimoși și pasionați, care se implică activ și care asigura o pregătire a profesorilor la standarde foarte ridicate”, încheie Corina.