Creează valoare prin oameni, pentru oameni
Antreprenoriat, globalizare și piața muncii – trei aspecte care dau pulsul lumii pe care o construim. Modul în care le abordăm – cum le facem, cum le trăim, cum le discutăm, cum le înțelegem – ne oferă o viziune de perspectivă, complexă și profundă asupra funcționalității și evoluției noastre.
Într-o lume aflată într-o atât de rapidă și profundă schimbare, omul se confruntă cu provocări multiple, care îl fac să-și pună întrebări. Pasivitatea, resemnarea, confortul, rezistența la schimbare nu mai sunt o opțiune. Vrem, nu vrem, trebuie să devenim exploratori curajoși și curioși, care descoperă și construiesc o lume nouă. În viteza cu care se produc schimbările nu e timp să se instaleze obișnuința – care adeseori relaxează vigilența și creează iluzia de funcționalitate. Astăzi, ce nu merge este vizibil imediat. Este un proces de evoluție care generează inspirație și inovație. Încet, dar sigur, omul înțelege răspunderea pe care o are atunci când creează și construiește. Nu mai e loc de fatalism. E vremea conștiinței de sine.
Astăzi se vede clar diferența dintre antreprenoriatul născut din oportunism și antreprenoriatul născut pentru a crea valoare, dintre ce înseamnă să alergi după bani și ce înseamnă să construiești pentru oameni, dintre profit și misiune, dintre a da lovitura și a construi durabil și cu sens.
Antreprenorul este omul atent și receptiv, care caută să clădească ceva util în lumea în care trăiește. Dar antreprenoriatul și globalizarea, acționând concertat, devin o forță care ajunge în multe colțuri ale lumii, iar asta generează o viziune de perspectivă, conștientizarea problemelor globale, câștig de experiență și transmitere de învățăminte la nivel global. Nu mai învățăm doar din experiența de viață, ci și din experiența de țară. Mai multe puncte dezvăluie mai multe i-uri, mai multe piese clarifică puzzle-ul.
Scăpând de iluziile delimitărilor (dintre țări, dintre rase, dintre clase, dintre vârste), nu mai putem pretinde că binele meu este separat de al tău sau că mie îmi poate fi bine dacă ție îți este rău.
Așa că fost interesant să stăm de vorbă despre realitățile antreprenoriale și globale cu Stefano Colli-Lanzi, fondator și CEO al Gi Group, una dintre cele mai mari companii de resurse umane din lume, care în 20 de ani a ajuns în patru continente și în peste 40 de țări. Așadar, este un om cu experiență de antreprenoriat global și cu experiență de viață.
În prezentarea pe care a susținut-o în cadrul evenimentului „Antreprenoriat în România”, organizat de Revista CARIERE, pe 7 iunie, și ulterior în cadrul discuției noastre, m-am așteptat ca Stefano Colli-Lanzi să abordeze problema antreprenoriatului și a managementului unei companii dintr-o perspectivă mult mai tehnică. Dar el a explicat totul prin oameni – cu care și pentru care se fac toate. Este o abordare clară și cu sens.
ABORDAREA MANAGERIALĂ ȘI CEA ANTREPRENORIALĂ SUNT PUTERNIC INFLUENȚATE DE CULTURILE DE CARE APARȚIN
Am dorit să știm prin ce se aseamănă și prin ce se deosebește antreprenoriatul în diverse țări și culturi. Stefano Colli-Lanzi crede că, întrucât scopul unei afaceri, pe toate meridianele, ar trebui să fie acela de a crea valoare, abordarea managerială și cea antreprenorială sunt puternic influențate de culturile de care aparțin. „De exemplu, abordarea anglo-saxonă este mai concentrată pe organizare, procese și tehnologii – ceea ce este foarte eficient, dar, în același timp, este uneori foarte ascetic și auster. Abordarea latină, în schimb, este mai puțin structurată și organizată, dar se concentrează mai mult pe oameni și pe capacitatea acestora de a depăși și de a rezolva potențiale limite, mai ales în ceea ce privește organizarea, procesele și tehnologiile”, ne-a spus Colli-Lanzi.
Pentru că uneori ne facem planuri inexacte din cauza unor așteptări nefuncționale, l-am întrebat pe Stefano care este principala concepție eronată pe care viitorii antreprenori o au, înainte de a porni o afacere. Ne-a răspuns că, de obicei, oamenii cred că o afacere poate fi pornită numai în condiții speciale. Mulţi consideră că trebuie să cunoști oameni importanți, să ai bani sau să ai legături cu politicieni importanți. „Nimic din toate acestea nu este adevărat, noi nu așa am pornit Gi Group. Ne-am început activitatea cu 20 de ani în urmă, fără să avem nici bani, nici relații, nici susținere. În schimb, am avut ingredientele cu adevărat necesare pentru a construi o companie: un scop clar, o metodă de lucru, misiune și oamenii potriviți pentru a face față provocărilor inerente. Și am muncit temeinic, foarte mult, în fiecare zi. Oricine poate avea toate acestea.”
Dată fiind experiența sa îndelungată și complexă în mediul de afaceri, l-am întrebat pe Colli-Lanzi care este rolul social, economic și cultural pe care micile afaceri îl joacă în societate. „Când am început aventura Gi Group, ce m-a propulsat pe mine a fost dorința de a crea valoare pentru cei din jurul meu. Iar singurul mod de a crea valoare este acela de a răspunde nevoilor oamenilor și companiilor. Cred că aceasta ar trebui să fie scânteia care să aprindă focul inițiativei antreprenoriale. Din păcate, prea des văd că oamenii au o abordare oportunistă, care tinde să exploateze situațiile, în loc să creeze valoare pe termen lung”, spune fondatorul Gi Group.
IUBIREA ESTE ÎNCEPUTUL A CEEA CE ESTE CU PUTINȚĂ
Stefano Colli-Lanzi este tatăl a cinci copii, dintre care trei sunt adoptivi. Întrebat în ce fel îl ajută în antreprenoriat ceea ce învață de la copiii săi, Stefano ne-a împărtășit, cu emoție:
„Relațiile cu copiii mei sunt cele mai importante relații din viața mea. De la copiii mei am învățat iubirea – care înseamnă să fii atent, interesat, să-ți dorești să contribui, să vrei să faci bine. Ei m-au învățat să ascult, ca să înțeleg cum gândește celălalt, în loc să cred că știu cum ar trebui să gândească celălalt. Așa am înțeles că pentru a-ți deservi clienții trebuie să-i iubești. Poți îndeplini numai nevoile oamenilor care te interesează, de care îți pasă.”
FRICA PARALIZEAZĂ, TREBUIE SĂ TE SIMȚI LIBER SĂ GREȘEȘTI
„Apoi, de la copiii mei adoptivi am învățat că o inimă paralizată de frică paralizează mintea. La început, când în familia noastră totul era nou pentru ei, copiii mei adoptivi erau speriați. Veneau din medii în care nu se simțiseră în siguranță, în casa noastră încă se simțeau străini, iar de la noi nu știau la ce să se aștepte. Speriați fiind, nu aveau rezultate bune la învățătură. Dar timpul a trecut, s-au obișnuit cu noi, au înțeles că sunt iubiți, s-au liniștit și au început să învețe foarte bine. Frica paralizează, așa că e important să nu îți fie teamă să greșești. Nu aș putea lucra într-un loc în care să nu mă simt liber să greșesc.”
ANTREPRENORIATUL ÎNSEAMNĂ DORINȚĂ, CURIOZITATE ȘI PASIUNE
În prezentarea pe care a susținut-o în cadrul evenimentului „Antreprenor în România”, Stefano Colli-Lanzi ne-a explicat pe larg filosofia sa antreprenorială: „Antreprenorii doresc să facă lumea mai bună și trec la treabă. Ca să fii antreprenor trebuie să fii curios, pentru a explora și a înțelege realitatea (cum le poți fi de folos oamenilor și societății) și pentru a învăța mereu (deoarece lumea se schimbă fără încetare și întotdeauna mai ai ceva util de aflat). Ca să fii antreprenor trebuie să faci cu pasiune tot ce faci, pentru că bucuria și dăruirea sunt ingredientele principale pentru a-ți urmări scopul, pentru a găsi soluții și a gestiona obstacole.”
ODATĂ CE AI CREAT VALOARE, TREBUIE SĂ O DISTRIBUI ÎNȚELEPT
În antreprenoriat este important să ai un scop clar. Munca nu se reduce la sarcini de lucru, ci trebuie definită după scopul ei mai înalt, pentru că acesta te motivează, te face curios, creativ și perseverent. Mai mult decât CUM este util să te întrebi DE CE.
Trebuie să ai valori clare și să creezi valoare. „Companiile sunt acceleratoare extraordinare pentru crearea de valoare. Nu profitul este valoarea. Banii sunt, cel mult, o unitate de măsură a valorii. Valoarea unei companii este combinația dintre oameni, idei, tehnologie, strategii, competențe, bani. Odată ce ai creat valoare, trebuie să știi cum să o distribui înțelept”, spune Colli-Lanzi.
Pentru a descoperi oportunitățile de care ai nevoie, trebuie să privești realitatea cu interes și fără prejudecăți, ca să o vezi așa cum este, nu să presupui cum este. De asemenea, pentru a-ți împlini visul, ai nevoie să faci lucrurile cu metodă. De obicei, antreprenorii sunt experți în produsul lor. În realitate, trebuie să fie experți în conducerea unei companii pentru a asigura guvernanță stabilă și sustenabilitate economică. Dacă nu știi să faci business și nu faci lucrurile cu metodă, situația scapă rapid de sub control – mai ales când o companie mică se dezvoltă rapid.
O companie are trei bunuri de preț: procese, tehnologie și oameni.
ÎNTREABĂ-TE CARE ESTE BINELE PE CARE VREI SĂ-L ADUCI ÎN LUME
Compania trebuie să aibă o misiune. Stefano Colli-Lanzi te invită să te întrebi care este binele pe care vrei să-l aduci în lume: „Misiunea Gi Group este ca prin serviciile sale să contribuie la evoluția pieței muncii, accentuând valoarea pe care munca o are la nivel personal și social. Multe lucruri se schimbă în viața unei companii, dar misiunea ar trebui să rămână cam aceeași”.
STRATEGIA COSTĂ ORICUM, DECI FĂ STRATEGII BUNE
Când e vorba de strategie, eficient ar fi să nu fii nevoit să o schimbi prea des, pentru că modificările de strategie costă. Dar trebuie să ai capacitatea de a vedea ce se întâmplă diferit față de cum ai plănuit, pentru a-ți actualiza strategia, când e cazul.
DIN GREȘELI SE ÎNVAȚĂ, AȘA CUM SE ÎNVAȚĂ DIN TOATE
Greșelile sunt firești. Teama de greșeală paralizează activitatea și te împiedică să-ți asumi riscurile necesare pentru a face ce ai de făcut. Desigur, riscurile trebuie să fie calculate – afacerile nu sunt un joc de noroc, nu te joci cu viața oamenilor și cu tot ce ați construit împreună. Dar din greșeli se învață, așa cum se învață din toate. Greșește, dar învață din greșeli.
PENTRU A ATRAGE OAMENII ȘI A-I ȚINE IMPLICAȚI, TREBUIE SĂ LE OFERI UN SCOP VALOROS
Întrebat cum poate angajatorul să asigure implicarea angajaților (eng. engagement), Stefano Colli-Lanzi a răspuns că implicarea mai mult se găsește, decât se obține. Oamenii cred în scopul, în misiunea companiei tale și sunt atrași de ea sau nu. Pentru a atrage oamenii și a-i ține implicați, trebuie să le oferi un scop valoros.
MUNCA ESTE EXPRIMARE DE SINE
Omul conștient de sine muncește conștient. Este interesat să se exprime prin ceea ce face și caută ca munca sa să fie pusă în slujba unui scop valoros, cu semnificație și rost. În plus, piața muncii se schimbă masiv. Transformarea digitală, inteligența artificială (AI), datele masive (big data) schimbă regulile jocului în toate domeniile de activitate. Astfel, firmele de resurse umane trebuie să înțeleagă noile realități și să creeze punți de legătură între ele.
L-am invitat pe Stefano Colli-Lanzi să ne vorbească despre rolul pe care firmele de resurse umane îl au în procesul de echilibrare a dinamicii dintre angajatori și candidați. „Pe de o parte, în zilele noastre, companiile se confruntă cu cerințe din ce în ce mai complexe și importante în domeniul resurselor umane. Li se cere să asigure soluții complexe și coerente, care să combine seturi de soluții standard. Pe de altă parte, dat fiind impactul puternic al digitalizării, candidații au devenit un factor propulsor din ce în ce mai pregnant pe piața muncii. În aceste condiții, firmele de recrutare îndeplinesc adeseori rolul de profesor-îndrumător pentru candidați – interacționează cu candidații, le oferă recomandări în legătură cu cariera lor, îi instruiesc cu privire la nevoile și cerințele pieței -, crescând șansele și oportunitățile de angajare ale acestora”.
Era digitală este un factor perturbator, prin urmare este eficient să ne gândim și la efectele sale pozitive, ca să le putem utiliza cu folos. Stefano Colli-Lanzi ne-a vorbit despre câteva dintre modurile în care digitalizarea îmbunătățește procesul de recrutare. „În zilele noastre, mașinile văd și recunosc imagini, înțeleg întrebări și oferă răspunsuri. Există deja cazuri de roboți implicați în procesul de recrutare – cum este robotul Vera, ce va fi folosit de IKEA la o primă verificare și diferențiere a candidaților. Chatbots (programele software care intracționează cu utilizatori umani, simulând conversația) asigură rezultate satisfăcătoare în ceea ce privește relația cu clienții. Suntem și noi pe punctul de a inaugura primul nostru chatbot, în Italia. Prin urmare, tehnologiile sunt deja implementate și își fac treaba, dar este important să înțelegem că mașinile nu pot funcționa singure. Acestea sunt un instrument valid și util pentru ființa umană, dar numai omul poate lua decizia finală cu privire la angajarea sau neangajarea unui candidat. Mașinile pot prelucra cantități mari de date, dar, în ultimă instanță, nu pot decide. Capacitatea de a decide este privilegiul exclusiv al omului.”
Transformarea digitală afectează și modul în care vor evolua abilitățile și competențele oamenilor și cum ne vom folosi de ele. L-am întrebat pe fondatorul Gi Group ce schimbări vor trebui să facă oamenii pentru a rămâne relevanți pe piața muncii și pentru a găsi slujbe care să-i împlinească. Ne-a spus că fiecare profesie existentă pe piață trebuie să fie regândită din perspectiva revoluției digitale. „În viitorul apropiat, mașinile vor putea executa 25% din slujbele din Marea Britanie și 77% din slujbele din China. Asta ne poate da o idee despre impactul acestei revoluții, care nu poate fi oprită. Prin urmare, e nevoie ca oamenii să înțeleagă și să fie ajutați să înțeleagă cum să-și dezvolte capacitatea profesională pentru a putea să ofere o valoare diferită și crescută. De aceea, activitățile de instruire, menite să recalifice forța de muncă, vor avea o importanță foarte mare de acum înainte”.
Pentru că lumea se schimbă atât de rapid și de profund încât ne aflăm într-o transformare perpetuă, viitorul este dificil de anticipat. Realitățile de astăzi nu vor mai exista mâine. Este firesc să ne întrebăm ce îndrumări le putem oferi copiilor noștri pentru a-i pregăti pentru o piață de muncă pe care nici noi nu o cunoaștem. Stefano Colli-Lanzi crede că trebuie să încurajăm mentalitatea digitală la copiii noștri. „Conceptul de «digital» nu se rezumă la tehnologie, ci include și anumite competențe netehnice (soft), pe care fiecare dintre noi, inclusiv copiii noștri, trebuie să le dobândească pentru a face față provocărilor din viitor. De exemplu, în era digitală devine din ce în ce mai importantă capacitatea de a aborda un subiect «de la un capăt la altul», în loc să ne concentrăm numai pe un aspect specific. Colaborarea este obligatorie, pentru că numai prin colaborare putem gestiona un nivel de complexitate atât de ridicat. Și mai este necesar să putem lucra cu abordări și culturi diverse – «contaminarea» cu idei și abordări poate stimula semnificativ creșterea companiilor”.
SUNTEM DIFERIȚI, DAR CREȘTEM ÎN ACELAȘI FEL: CONSTRUIND VALOARE
Pentru că experiența globală oferă o viziune de perspectivă foarte clarificatoare, l-am întrebat pe Stefano ce propulsează piața muncii și care este valoarea pe care munca o are pentru oameni. „Fiecare piață a muncii are caracter local, în sensul că are propriile particularități, în special în ceea ce privește sistemul de reglementare. Dar pe fiecare piață, factorul care propulsează creșterea este construirea de valoare, atât pentru companii, cât și pentru oameni. Identificarea nevoilor și soluționarea lor – acesta este factorul propulsor după care ne ghidăm și care ne ajută să creștem atât de repede.”
Să construim valoare, așadar. Împreună. Pentru că, după cum bine spune Stefano Colli-Lanzi, împreună e mai bine.
Stefano Colli-Lanzi este CEO al Gi Group. A fondat Gi Group în 1998, după ce a acumulat o vastă experiență profesională și managerială în domeniul resurselor umane. Este profesor de Economie și Administrarea Afacerilor la Universitatea Catolică din Milano.