Cum ajungi CEO?
Știm să ne alegem destinațiile. Dar știm să ne alegem și călătoriile? Pentru a ajunge la destinația dorită, drumul trebuie ales inteligent – iar pentru asta nu e nevoie de un plan bătut în cuie, ci de o strategie înțeleaptă.
În cartea sa, How Will You Measure Your Life?, Clayton Christensen (profesorul care a definit conceptul de inovație perturbatoare – disruptive innovation) ne spune povestea lui Nolan Archibald, renumitul CEO al Black & Decker. Vorbind cu tinerii despre cariera sa, Nolan nu povestea atât despre pașii pe care i-a făcut, cât despre de ce a ales acei pași. Întotdeauna a vrut să devină CEO-ul unei companii mari. Dar ca să ajungă acolo, nu s-a concentrat pe prestigiul funcției și pe construirea unui CV fascinant, ci pe dobândirea experiențelor profesionale și de viață necesare pentru a conduce cu succes o companie și a performa în rolul de CEO.
„Care sunt experiențele pe care trebuie să le trăiesc și problemele despre care trebuie să învăț pentru ca la final să fiu pregătit, capabil de a fi un CEO de succes?”. Aceasta este întrebarea de la care Nolan a pornit pentru a-și construi cariera.
În consecință, Nolan nu a ales posturi și funcții care să-i asigure un succes rapid, ci slujbe care să-i construiască experiența de care avea nevoie pentru a deveni un bun CEO. După facultate, acesta nu s-a grăbit să devină consultant de business, ci a lucrat în Quebec, în conducerea unei mine de azbest. A considerat că pentru a performa într-un rol executiv trebuie să știe să conducă o organizație care funcționează în condiții grele și să fie un bun lider pentru oamenii care muncesc în condiții grele. Aceasta a fost prima dintre multele decizii de acest fel pe care Nolan le-a luat pentru a se dezvolta. Strategia sa s-a dovedit a fi înțeleaptă și eficientă – la 42 de ani a fost numit CEO al Black & Decker și a performat în această funcție timp de 24 de ani.
În cartea sa, Clayton Christensen ne previne în legătură cu pericolul de a ne aloca timpul mai ales urgențelor și de a ne pune talentul mai ales în slujba succeselor rapide, insistând că aceasta este o bază periculoasă pentru o strategie.
CARE SUNT EXPERIENȚELE DIN CARE ÎNVEȚI?
Experiența bogată se bazează pe diversitatea experiențelor. E rolul tău să găsești oportunitățile necesare în acest sens. Implică-te în proiecte diferite, lucrează în departamente diferite, participă la etape diferite de dezvoltare a unui produs, lucrează în companii și în organizații aflate în etape diferite de dezvoltare, în piețe mature și în piețe emergente. Inovează. Eșuează. Învață. Conștientizează.
Condu o echipă mai mică, apoi o echipă mai mare, condu o echipă în care ai mai ales influență, condu o echipă în care ai mai ales putere, condu în mediu mixt, condu în context politic.
Condu oameni din culturi diferite, care vorbesc limbi diferite, care au valori diferite.
CINE SUNT LIDERII DE LA CARE ÎNVEȚI?
Caută-ți mentorii. Află cine sunt oamenii de la care e bine și de la care trebuie să înveți – caută-i nu în organizație ta, ci în domeniul tău de activitate și în întreaga lume. Abordează-i și pune-le întrebări inteligente, bine gândite, curioase, interesate, interesante. Întreabă-i despre lucruri despre care nu le poți citi, cere exemple, experiențe, analogii.
În vremuri de schimbări atât de rapide și profunde, vorbește cu mentorii tăi despre ce e de făcut ca să fii prezent în viitor.
Citește și:
Cum asiguri implicarea echipei și cum conduci compania în vremuri nesigure
Chuck Edward: Mă inspiră oamenii și caracterul global al muncii mele
Ești omul de care aveai nevoie când erai tânăr? George Enescu – mentor și învățăcel
Ce ne învață Rilke despre mentorat?
De ce avem nevoie de lideri conștienți
LA VREMURI NOI, LEADERSHIP NOU
În următorii 20 de ani lumea se va schimba mai mult decât în ultimii 300. Trăim vremuri de schimbări profunde și rapide. Viitorul a sosit, iar de acum înainte va tot sosi atât de repede, încât va fi mereu prezent. Viitorul este acum. La vremuri noi, leadership nou. Înțelege cum se shimbă modul în care muncim, ce înseamnă cariera în vremurile noastre, cum sunt oamenii, cum au nevoie să fie conduși, ce înseamnă să fii lider, astăzi.
Citește și:
Cariera nu mai este o scară, ci o operă de artă
Leadershipul tradiţional şi leadershipul nou – Beneficii şi provocări (II)
LIDERUL CONECTOR
În cadrul master class-ului de leadership pe care l-a susținut anul trecut la București, Gianpiero Petriglieri ne-a vorbit, printre multe altele, despre faptul că leadershipul de calitate se află la intersecția dintre conexiunea cu sine și conexiunea cu ceilalți. De altfel, nu poți avea o relație autentică cu ceilalți dacă nu ai mai întâi o relație autentică cu tine.
Întrebat ce obiceiuri putem adopta pentru a ne dezvolta abilitățile de lider, Petriglieri a răspuns:
„Este nevoie să cultivăm acele obiceiuri care ne apropie de noi înșine și apoi de ceilalți oameni. Așadar, aceste obiceiuri nu pot fi decât specifice fiecăruia, nu sunt general valabile. Iar dacă nu știi ce te apropie de tine și ce te deschide către ceilalți, atunci întreabă-i pe oamenii care te iubesc: Când sunt eu cel mai tare eu însămi, când funcționez cel mai bine și sunt cel mai deschis și receptiv și prezent și creativ? Oamenii care te iubesc știu și îți vor răspunde: Când schiezi. Când înoți. Când faci o plimbare în pădure. Când joci tenis. Când citești. Când te joci cu copiii. Află ce te apropie de tine și ce te deschide către ceilalți și ai grijă să practici regulat cel puțin câte un obicei care să deservească fiecare dintre cele două scopuri, pentru echilibru.”
DE CE VREI SĂ FII CEO?
De ce vrei să conduci o companie? Banii și prestigiul se dovedesc mereu a fi simple consecințe ale muncii făcute bine și din motivele corecte. Așa că ai grijă ca motivațiile și scopurile tale să fie mai înalte, demne de talentele și de idealurile tale.
Citește și: De ce un pic mai sus e mereu un pic mai bine?
Ai grijă ca munca ta să te facă și fericit, nu doar performant. De altfel, cât de performant poate fi un om nefericit? Și până când? Caută ca munca ta să aibă semnificație și sens, caută să te apropii de oameni și să te înțelegi cu ei, caută să-ți îndeplinești scopuri care te împlinesc.
Așadar, vrei să ajungi CEO. Știi de ce? Știi cum?