Cum e să-l ai șef pe Barack Obama?
“This is Barack. Let’s do this!”
Pentru Alyssa Mastromonaco, experiența profesională care avea să dureze zece ani și să-i definească întreaga carieră a început printr-un mesaj vocal: „Sunt Barack. Să trecem la treabă!”. Alyssa a făcut parte din echipa senatorului și apoi a președintelui Barack Obama, între anii 2004-2014.
În cartea sa, Who Thought This Was A Good Idea, Alyssa povestește, cu umor și admirație, ce înseamnă să lucrezi la Casa Albă și cum e să-l ai ca șef pe Barack Obama.
SCOPUL UNEȘTE ECHIPA
Alyssa punctează cât de uniți erau, cât de mult se susțineau reciproc și cât de bine lucrau împreună. Ceea ce unea echipa era scopul comun: cu toții credeau în idealurile și viziunea lui Barack Obama. Nu căutau puterea, faima, cariera. Pur și simplu împărtășeau aceleași idealuri cu liderul lor. Este esențial ca liderul să realizeze această conexiune între idealuri și între oameni. Condițiile pentru realizarea acestei conexiuni sunt autenticitatea, smerenia și conștiința de sine.
CURIOZITATE ȘI GÂNDIRE DESCHISĂ
Alyssa vorbește despre faptul că șeful ei era un om meditativ, atent, cu o mare curiozitate intelectuală. Asta își dorea și de la oamenii din echipa lui și le oferea propriul său exemplu în acest sens. În echipa lui Barack nu ți-e teamă să nu știi ceva și e o plăcere să întrebi. Curiozitatea, întrebările, gândirea deschisă, interesul pentru învățarea continuă erau apreciate, respectate și onorate. În plus, gândind împreună și învățând unii de la alții, oamenii ajung să se cunoască, își câștigă încrederea, știu la ce e bun fiecare și cum pot face ca echipa să funcționeze bine.
APARTENENȚA FIECĂRUI MEMBRU LA ECHIPĂ
Alyssa mărturisește că, la început, când era cea mai tânără din echipă, nu se aștepta să i se dea prea mare importanță și nu credea că părerea ei avea să fie ascultată. Dar Barack Obama spunea: „Un pic de liniște, vă rog, Alyssa ne spune ceva”.
E important ca liderul să aibă grijă ca fiecare dintre oamenii săi să simtă că face parte din echipă. Asta îi implică pe oameni, îi responsabilizează, le dă încredere în sine, le susține dezvoltarea, întărește colaborarea.
RESPONSABILIZARE, NU CRITICĂ
„Who thought this was a good idea” / „Cine a crezut că asta e o idee bună” este mesajul, scurt și la obiect, pe care îl primeai atunci când ceva nu era bine”, poveștește Alyssa. Nu erai certat, nu erai criticat, nu ți se cerea socoteală. Erai doar responsabilizat, cu respect și prietenie.
Important nu e că ai greșit, ci să-ți conștientizezi greșeala, s-o înțelegi, să înveți din ea.
CUVINTELE CONTEAZĂ
Alyssa spune că a învățat, de la început, că e important să-ți alegi cuvintele cu grijă. După ce a trimis echipei un e-mail furios și încărcat de reproșuri, Obama a chemat-o în Biroul Oval, a privit-o serios și i-a spus: „Alyssa, cuvintele contează”.
E important să ne alegem cuvintele cu grijă. Scopul nu e să-i supărăm pe oameni, ci să rezolvăm situația.
FIECARE OPINIE CONTEAZĂ ȘI INFORMEAZĂ
În toate situațiile, Obama solicita opinia fiecărui membru al echipei. În plus, la finalul discuției, se mai făcea un tur al mesei pentru ca fiecare om să spună un DA sau NU final. După ce asculta opiniile tuturor, Obama se retrăgea pentru a discuta cu consilierii săi.
Este foarte important să explorezi, să soliciți păreri cât mai diverse, care să acopere experiențe cât mai diferite, pentru a te informa, a înțelege și a căpăta o viziune atotcuprinzătoare.
„Se cuvine să ne alegem un om vrednic și să-l avem mereu în fața ochilor, de parcă am trăi sub privirile lui și el ar vedea tot ceea ce înfăptuim”, spune Socrate. Fiecare dintre noi merită un lider bun și poate fi un lider bun.
Foto: Pixabay