Cum poți depăși provocările de la job pentru a deveni un lider de top
Profesorul M.S. Rao nu este foarte cunoscut în România, însă în plan international și-a dobândit titlul de global leadership guru și întemeietorul soft leadership-ului, după 35 de ani de experiență. Cartea pe care v-o propun aici este o chintesență a noțiunii de soft skills, un compendiu adresat atât liderilor și managerilor, cât și specialiștilor în resurse umane, angajaților, studenților și, în general, tuturor acelora care consider că au față de sine datoria de a învăța continuu.
Cartea este un ghid care oferă o perspectiva complexă, aș spune la 360 de grade, a ceea ce ar trebui să fie abordarea umană, nu autocrată, a conducerii unor organizații, a formării liderilor și a resursei umane în general.
De ce trebuie pus accentul pe Soft Skills?
Secolul al XXI-lea este o continuare a inteligenței emoționale din secolul al XX-lea, dar pe alte coordonate – pentru că secolul nostru aparține soft leadership-ului, pentru care empatia și compasiunea sunt elemente vitale. Așadar, personalitatea, atitudinea și comportamentul celor care conduc trebuie să fie politicoase și plăcute, insuflând echipei executarea sarcinilor de serviciu cu prioritate și dedicare.
Brain Tracy susține: „Fii genul de lider pe care oamenii l-ar urma spontan, fără vreo constrângere, chiar dacă nu ai avea un titlu sau o poziție.“
Liderul adevărat este cel care îi deservește și îi ajută pe ceilalți să-și folosească potențialul la maxim – dincolo de legi, titluri și poziție, care sunt văzute ca unelte necesare atingerii scopului. Odată cu funcția, vei primi și puterea de a conduce și de aceea oamenii îi recunosc ca lideri adevărați pe aceia care trezesc în inimile lor respectul și doresc să muncească în parteneriat cu aceștia, mai degrabă decât în învechitul stil comandăcontrol, bazat pe dominare și frică.
Poziția de lider trebuie înțeleasă ca fiind acel moment din viața profesională care îți acordă șansa să lași ceva în urmă și să-ți conduci oamenii către performanță într-un mod în care se simtă iubiți și apreciați.
Feedback-ul actualizat va face ca atitudinea și comportamentul liderului să se îmbunătățească continuu, astfel încât acesta să inspire încredere și siguranță tuturor părților implicate în procesul managerial.
Conceptul de soft leadership poate fi definit în multe feluri, dar profesorul Rao îi dă o altă dimensiune. Integrând această noțiune în procesul de management, soft leadership-ul devine un proces de stabilire a obiectivelor și de influențare a oamenilor prin convingere, prin formarea unor echipe puternice.
Importantă este atitudinea și susținerea constantă a vației lor, precum și alinierea energiilor și eforturilor lor prin recunoașterea și aprecierea contribuției pe care aceștia o au la realizarea obiectivelor organizaționale.
Trăim vremuri de schimbare la nivel global, pe multiple planuri: tehnologic, economic, climateric, privind mobilitatea forței de muncă, iar companiile se confruntă cu o competiție acerbă pentru talente și lideri de top.
E nevoie de soluții pentru a putea fi depășite provocările generate de un mediu de business caracterizat de volatilitate, incertitudine, ambiguitate și complexitate.
Potrivit profesorului Rao, atributele noului leadership pot fi rezumate de cei 11C: caracter, charismă, conștiință, credință, curaj, comunicare, compasiune, cooperare, coerență, considerație, contribuție.
Acest stil de conducere este propus companiilor și organizațiilor, dar este deopotrivă aplicabil și conducerii țărilor, pentru a asigura pacea globală, prosperitatea și stabilitatea pe care cu toții ne-o dorim.
Soft Skills: Your Step by Step
Guide to Overcome Workplace
Challenges to Excel as a Leader
Autor: Professor M. S.
RAO , PH.D.
Editura Motivational Press, Inc. USA
Articol preluat din Revista CARIERE, nr. 255/martie 2019, care se găsește în rețeaua InMedio și în aeroporturi. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!