Cum să faci diferenţa între un lider şi un şef?
Dacă eşti un bun lider, funcţia îţi va amplifica abilităţile, dacă eşti slab, îţi va scoate în evidenţă minusurile. Absenţa leadership- ului se face imediat remarcată, aşa că, atunci când cineva cere respect, strigând din răsputeri că este lider, este clar că duce lipsă de cele mai elementare noţiuni despre leadership.
Leadership-ul înseamnă că echipa pe care o ai se lasă condusă pe tărâmuri necunoscute, bazându-se pe tine şi pe faptul că doar împreună puteţi reuşi. Este un set de abilităţi mai degrabă dobândite decât înnăscute, iar circumstanţele sunt cele care creionează un lider.
Când eram ofiţer în Marina belgiană, am deprins câteva „trucuri” despre leadership, pe care le-am folosit de-a lungul carierei.
Am învăţat în primul rând că, într-o formaţiune de luptă pe mare, ceea ce contează sunt performanţele celei mai slabe nave şi nu cele ale navei amiral. De aceea trebuie să investim în cel mai slab pentru a creşte performanţa grupului. În termeni de business, se traduce prin orientarea către oamenii de la baza companiei şi nu spre cei aflaţi pe trepte mai înalte ale ierarhiei. Doar aşa, acţiunile liderului pot avea un impact major asupra performanţei întregii echipe.
Un alt truc este de a delega sarcinile la care te pricepi cel mai bine, pentru a avea timp să înveţi şi să te implici în activităţi noi. Dacă ceva nu merge bine în sarcinile pe care le-ai delegat, poţi să identifici cu uşurinţă problema şi să găseşti cea mai bună soluţie. Pentru a fi un lider bun, trebuie să faci performanţă şi în domenii despre care nu ai cunoştinţă, dar pe care eşti capabil să le înveţi rapid, pentru a lua cele mai bune decizii. Dacă rămâi blocat doar într-o arie de expertiză, ai toate şansele să eşuezi.
Când eşti admis la Stanford, profesorii te consideră egalul lor, fără nicio diferenţă. Există domenii în care unii studenţi s-au dovedit mai competenţi decât profesorii lor, iar profesorii au privit acest fapt ca pe o oportunitate pentru a deveni mai buni. Ei nu au considerat că ar fi mai puţin lideri dacă ar asculta de studenţii lor. Pentru că…asta înseamnă să fii un adevărat lider.
Această reciprocitate (profesor- masterand la Stanford) este cea care face adevărata diferenţă şi principalul motor al devenirii unui lider. De altfel, acesta este şi motto- ul programului Sloan MBA pe care l-am absolvit la Stanford: „Change life, change organizations, change the World”.
Schimbarea şi progresul unei companii sau societăţi sunt apanajul liderilor şi nu al şefilor. Un lider are viziune şi o putere de persuasiune pe care o imprimă întregii echipe. El creează fiecărui membru al echipei sentimentul că nu există imposibil şi participă activ la procesul de schimbare, de evoluţie a companiei.
Benoit Pleska, absolvent al programului Sloan MBA organizat de Universitatea Stanford, este „constructorul” mai multor afaceri de succes dezvoltate în România de investitori internaţionali. Absolvent de Ştiinţe Economice al Universităţii FUCaM din Belgia, Benoit Pleska a înregistrat primul succes profesional odată cu transformarea Ciabatta, specialitatea italiană de panificaţie, într-un brand recunoscut la nivel global. În România, el a fost unul dintre cei care au construit şi adus în poziţa de lider de piaţă companiile Interbrew, din industria berii şi Danone România, din industria alimentară. A fost unul dintre artizanii rebrandingului unuia dintre cei mai importanţi jucători globali din industria cimentului, Holcim. În prezent, este director general al BBV, companie care a dezvoltat cea mai mare reţea de hypermarket-uri din Ucraina.
Articol preluat din Revista Cariere de iulie. Pentru detalii legate de abonare, click aici