Dacă roboții nu ne vor lua locul…Care sunt planurile de carieră ale managerilor cu MBA
Care sunt planurile de carieră ale studenților sau absolvenților cu MBA? Ce îngrijorări au ei ? De curând WU Executive Academy – una dintre cele mai mari universități de business din Europa – a organizat în București, un eveniment de HR dedicat studenților și absolvenților programului Executive MBA Bucharest, după modelul speed dating. Mai precis, fiecare participant avea la dispoziție câte 10 minute pentru a sta de vorbă cu headhunteri și HR din companii, prezenți la eveniment, despre preocupările legate de carieră.
Potrivit unui sondaj realizat în rândul alumnilor, într-un an de la terminarea programului Executive MBA Bucharest, 68% dintre absolvenți au înregistrat un progres în carieră, iar în termen de trei ani, procentul celor care ocupă poziții de top management a crescut de la 24% la 38%. De asemenea, numărul alumnilor care și-au lansat propria afacere s-a dublat, iar procentul managerilor care au în subordine peste 25 de angajați a crescut de la 38% la 69%.
Top trei motive pentru care managerii decid să urmeze cursurile unui MBA sunt: îmbogățirea cunostințelor, avansarea în carieră și extinderea rețelei profesionale. Pornind de la aceste date, am stat de vorbă cu câțiva dintre foști și actuali studenți despre cum văd ei viitorul după MBA.
Ce poți vorbi în 10 minute cu headhunter
„Cred că doar stabilești un contact și dacă oamenii au chimie cu tine, te vor căuta” crede Anca Borș, de profesie consultant. A absolvit programul în 2010. Spune că după absolvire a primit proiecte mai interesante și a crescut ca manager de proiect dar este în faza în care ar dori să încerce și altceva.
Adrian Apostoleanu este Vicepreședinte Oracle, companie la care lucrează de aproximativ 12 ani. Este student în cadrul programului european pe care îl va termina în februarie anul viitor. O parte din costul programului este acoperit de firmă, o parte din veniturile personale. El afirmă că un program MBA aduce ca plus posibilitatea de a întâlni diverși executivi din alte companii. „Cred că evenimentul este o oportunitate pentru noi studenții sau absolvenții să ne facem cunoscuți în cadrul firmelor de executive search. Nu am venit cu un obiectiv precis, la acest eveniment dar vreau să cunosc oameni și să iau contact cu firmele de executive search”.
Adrian Apostoleanu declară că nu are îngrijorări majore în ceea ce privește cariera sa. „Îngrijorările pe care le am sunt mai degrabă de calitatea leadership-ului din România, care poate avea un efect negativ asupra mediului de business. De ce spun asta? Foarte multe companii au investit în România pentru calitatea forței de muncă și evident pentru costuri, pentru că România este o țară competitivă din punct de vedere al costurilor. Dacă nu reușim să menținem calitatea forței de muncă și costurile scăzute este foarte posibil ca aceste companii să se orienteze către alte destinații de afaceri. Și aceasta va avea un impact asupra mediului economic și social”.
Adrian Apostoleanu afirmă că și-a dorit să aprofundeze anumite cunoștințe iar următorul pas pe care și-l propune în carieră este să devină CEO. „Dacă roboții nu ne vor lua locul, în viitorul mai apropiat sau mai îndepărtat”. Apostoleanu spune că volumul de informații este foarte mare iar rolul unui MBA este să selecteze informațiile de care ai nevoie și pe care să le aplici ulterior în ceea ce faci”. Antreprenoriatul este și acesta o opțiune. „E posibil chiar să se întâmple anul viitor. În timpul liber mai sunt și coach, trainer, îmi place zona de professional development” declară Apostoleanu.
Radu Ștefan, Partener Technical Strategy Lead, Microsoft a absolvit în 2016. A meritat? El spune că da, dar îi este greu să evalueze cât din progresul înregistrat în carieră pe perioada MBA-ului se datorează acestui program și cât de mult ar fi evoluat și fără el. „Un lucru sigur este faptul că nu duci pe masă la HR diploma de MBA și dintr-o dată ți se va da o poziție de executiv. Nu există așa ceva. Poate a fost modelul anilor ’90 dar nu se mai întâmplă în ziua de azi.” Radu a vrut să facă un MBA pentru că are pregătire tehnică (a terminat inginerie în Germania, unde a locuit până la 30 de ani). Crede că cea mai bună combinație a studiilor este cea tehnico-economică. „Dacă reușești să le combini pe amândouă ești cel mai de succes. Și de aceea am vrut să învăț și partea financiară și să pot cumva atesta cumva cunoștințele.”
Radu Ștefan afirmă că nu are niciun fel de îngrijorări legate de carieră.
„Ce-i drept nici nu m-am gândit la a-mi schimba cariera, mai degrabă mă gândesc să încep ceva în antreprenoriat, trebuie să văd exact în care zonă, dar nu-mi fac griji. Puțină lume care vine din IT la ora actuală își face griji în România. Dacă ne gândim la o perspectivă de 5-10 ani poate da, va fi mai greu, depinde și de ce va face guvernul actual, poate mișcările de taxe nu sunt bune dar, rămâne de văzut”.
Printre cei cu care am stat de vorbă este și un bancher. Vlad Micu este director executiv la Bancpost.
A absolvit programul în 2008 și spune că este prima generație de absolvenți MBA a școlii din Viena. Care a fost următorul pas în carieră după MBA? „Am făcut o schimbare în carieră. În momentul acela eram în banking de multă vreme, (de aproximativ12 ani) și am mers în investment banking. Acum m-am întors înapoi în sistemul bancar”.
Vlad Micu spune că nu are îngrijorări legate de carieră deși istoria recentă ne-a arătat cât de șubred este sistemul bancar.
„Nu am îngrijorări privind cariera. Nu se prăbușește sistemul bancar. Concedieri da, face sistemul bancar, la fel ca oricare alt sector economic. În ultimii 7-8 ani au fost puține sectoare privilegiate în care nu s-au făcut concedieri, poate doar IT-ul. Există o reașezare și o încercare de a eficientiza lucrurile în orice sector așa că vom vedea mișcări în piață, fuziuni. O carieră nu se termină în sistemul bancar. Există o mulțime de alte opțiuni.”
Chiar și cu un MBA, tot există dificultăți în găsirea unui job
Juriștii nu prea fac programe de MBA, în general cei care aplică sunt oameni cu un background economic care își doresc să acceadă în pozițiile de top sau middle management iar aceste studii suplimentare îi ajută. Simona, de profesie jurist, a fost șef departament juridic într-o bancă timp de 15 ani și a renunțat la post de aproape un an. A lucrat în două bănci, a coordonat echipe. Studiile de MBA le-a plătit din banii proprii însă consideră că a fost norocoasă plătind mai puțin pentru că a obținut o bursă. Ce îngrijorări are legate de carieră? „Există o îngrijorare pentru că am constatat pe de o parte că piața din România în domeniul resurselor umane este dificilă, se mișcă foarte greu. Spre exemplu, aplici pentru o poziție și nu primești niciun fel de feedback. Mergi la un interviu, nu se mai întâmplă nimic după aceea, deși la interviu se stabilește «da, ne vedem» la al doilea sau la al treilea interviu nu se mai întâmplă nimic. Și da, cu înaintarea în vârstă pot să spun că este o problemă. După ce am plecat din bancă eu eram într-o lume a iluziilor, aveam impresia că vor veni oferte din toate părțile. Pe de-o parte auzim că firmele au nevoie de oameni, și că nu găsesc oameni, iar de partea cealaltă când ești un potențial angajat, ești overqualified, nu mai ai sub 30 de ani, nu ești dezirabil, consideră că trebuie să te plătească prea mult, pentru că până la urmă acolo e problema. În concluzie, nu e o problemă că nu sunt oameni, ar fi oameni, dar firmele nu sunt dispuse să plătească experiență”.
Simona nu poate să spună care ar putea fi următorii pași în cariera sa, deocamdată și-a redeschis cabinetul de avocatură și lucrează la formarea unei baze de clienți.
Ce spun headhunterii
Sotiris Karagiozidis, headhunter prezent la eveniment, afirmă că, în general, îngrijorările legate de carieră depind de nivelul carierei. „Dacă ești la început de drum preocuparea ta trebuie să fie să ai o creștere continuă, în aceeași companie prin obținerea unei poziții noi, când suntem la mijlocul carierei îngrijorarea noastră trebuie să fie «trebuie să mai stau în compania în care sunt ?». Iar când ne referim la poziții de top-manageri, atunci e vorba despre altceva: despre networking, despre unde ne putem muta, nu e ca și cum ai găsi acest job pe un site de recrutare”. Sotiris spune că dintre persoanele cu care a stat de vorbă la eveniment, preocupările legate de carieră sunt diferite. „Să spunem că cei pe care i-am văzut sunt «middle to upper management position» iar îngrijorarea lor ține de următorii pași pe care ar trebui să-i facă în carieră pentru a crește. Toți cei cu care am stat de vorbă au un nivel foarte ridicat al CV-urilor”.