Denisa CHELU: „Nu poți aștepta implicare din partea oamenilor, fără să le arăți la rândul tău același tip de angajament față de starea lor de bine”
În era actuală a competitivității acerbe pe piața muncii, companiile se confruntă cu provocări din ce în ce mai mari în atragerea și retenția celor mai bune talente. Un aspect esențial în această luptă pentru resursele umane valoroase este construirea unui brand puternic de angajator. El nu se bazează doar pe salarii competitive și beneficii atractive, ci și pe reputație și responsabilitate. Acești doi lianți esențiali stau la baza unei culturi organizaționale solide și atrag angajații care împărtășesc valorile și viziunea companiei. Am dezbătut toate aceste lucruri cu Denisa Chelu, Director People & Organization, grupul de companii PPC în România.
Care sunt, în cazul companiei dvs, acele elemente centrale în jurul cărora v-ați construit brandul de angajator?
Ca angajator, încă suntem cunoscuți ca Enel, brand sub umbrela căruia am operat până în această toamnă, când a fost finalizată tranzacția de vânzare dintre Enel și grupul PPC. Denumirile companiilor s-au schimbat deja, dar nu și valorile în jurul cărora ne-am construit identitatea și care ne ghidează activitatea de zi cu zi. Responsabilitatea este în centrul valorilor noastre. Suntem parte dintr-un domeniu strategic, într-un peisaj complex și în continuă evoluție. Fie că este vorba de distribuție, furnizare, producție de energie verde, servicii inovatoare bazate pe energie sau servicii interne de suport, abordarea noastră este guvernată de un profund simț al responsabilității față de mediu, față de clienții noștri și față de generațiile viitoare.
Inovarea, încrederea și proactivitatea joacă, de asemenea, un rol esențial în evoluția noastră. Aceste valori ne ajută să ne adaptăm și să excelăm într-un sector care se transformă rapid, determinat de nevoia urgentă de soluții energetice durabile. Acțiunile noastre vizează nu doar satisfacerea cerințelor actuale, ci și anticiparea provocărilor de mâine, asigurându-ne că rămânem în fruntea tranziției energetice.
În cadrul grupului de companii PPC în România formăm o echipă diversă, răspândită în 11 companii multigeneraționale. Echipa noastră de peste 3.000 de colegi formează un ecosistem. Această diversitate creează spațiu pentru inovație și ne ajută să înțelegem și să răspundem nevoilor variate ale clienților noștri. Pentru noi este important să construim un mediu sigur și pozitiv, un loc în care oamenii sunt tratați corect și cu respect, se simt susținuți și apreciați pentru calitățile și abilitățile lor, au acces egal la oportunități și pot contribui pe deplin la misiunea companiei.
Nu există o formulă magică în atragerea, recrutarea și reținerea talentelor. Dar sunt ingrediente speciale, pe care fiecare companie le folosește în propria rețetă de succes. Care sunt acestea în cazul companiei dvs?
În încercarea noastră de a atrage, recruta și păstra talentele, ne concentrăm pe o abordare personalizată, recunoscând că nu există o soluție unică în acest proces dinamic. În aceste vremuri complexe și în continuă schimbare, dezvoltarea neîntreruptă a competențelor și abilităților, precum și recalificarea au căpătat un caracter de urgență. Învățarea pe tot parcursul vieții, complexitatea competențelor, potențialul și potrivirea culturală sunt puncte esențiale ale strategiei noastre de recrutare. Această mentalitate orientată spre oameni asigură un fond de talente mai divers și un proces de recrutare mai eficient. Și, bineînțeles, cu cât suntem mai diverși, cu atât mai importantă devine incluziunea. Oamenii sunt aduși împreună prin ceea ce au în comun, dar diferențele lor sunt cele care completează punctele forte ale echipelor.
Înțelegerea nevoilor diverse ale echipelor multigeneraționale este crucială. De exemplu, așteptările și aspirațiile unui coleg cu două decenii de experiență în compania noastră diferă semnificativ de cele ale unui nou venit care se află la prima sa călătorie profesională. Recunoașterea și abordarea acestor nevoi variate este esențială pentru a ne asigura că fiecare membru al echipei se simte apreciat și ascultat.
De asemenea, eforturile noastre sunt îndreptate spre realizarea unui echilibru armonios între cultura noastră organizațională, remunerarea competitivă și strategiile eficiente de motivare.
A fi un bun angajator înseamnă, practic, să oferi un loc de muncă în care angajații să vină cu plăcere, să se simtă apreciați pentru contribuția lor. Cum se reflectă în rezultatele companiei această siguranță și stare de bine a angajaților?
Într-un mediu de afaceri în continuă schimbare, care necesită inovare și specializare, oamenii sunt în centrul tuturor acțiunile noastre și cel mai valoros motor al schimbării. Alegem să construim relații pe termen lung cu oamenii noștri. De câte ori avem ocazia, punem sub lumina reflectoarelor, în special intern, dar și extern, colegi din toate departamentele care povestesc despre munca lor, despre momentele bune și provocările cu care se confruntă. Sunt povești calde, care scot în evidență personalitatea fiecăruia, nu numai taskurile și obiectivele îndeplinite. Astfel, ceilalți colegi se familiarizează informal cu munca altor departamente și se formează mai ușor legături, iar cei care sunt protagoniștii acestor povești simt că le sunt recunoscute meritele.
Noi am început de mai mult timp un proiect strategic de transformare culturală, cu scopul de a alinia organizația la tendințele viitorului, dar și de a îmbunătăți experiența angajaților. Această evoluție culturală nu se referă doar la adaptarea la schimbare, ci și la conducerea acesteia, asigurându-ne că, pe măsură ce avansăm, suntem pregătiți, rezilienți și uniți în misiunea noastră de a modela un viitor sustenabil și inovator în sectorul energetic.
Care sunt valorile și principiile pe care compania dvs își consolidează imaginea și buna reputație în această piață atât de concurențială?
Energia înseamnă răspundere pentru ceea ce facem astăzi și pentru viitor. Lucrăm într-un domeniu cu responsabilitate vitală în viața oamenilor și a comunităților în care ne desfășurăm activitatea. Modul în care ne comportăm și abordăm provocările care vin din tranziția energetică influențează modul în care clienții și partenerii noștri se raportează la noi. Oamenii ne încredințează confortul lor zilnic, astfel că avem cu toții o mare răspundere față de ei, în tot ceea ce facem. Cei din linia întâi sunt colegii de pe teren. După o furtună violentă, viscol și ger intens sau caniculă, ei sunt cei care readuc lumina în casele oamenilor. Colegii de la call-center sau din magazine ascultă cu empatie și îi ajută pe clienți să rezolve situații, uneori încâlcite, legate de facturi sau contracte. Toți aceștia sunt ambasadorii noștri în activitatea de zi cu zi și suntem mândri de ei.
Care sunt modalitățile prin care compania dvs a investit în oameni? Ce așteptări ați avut, ce ați obținut?
În abordarea noastră privind gestionarea talentelor, pe lângă strategia de remunerare, ne preocupă să susținem o cultură care să valorizeze echilibrul între viața profesională și cea privată, diversitatea și dezvoltarea personală. Înțelegem că un pachet de remunerare competitiv este esențial pentru motivarea și satisfacția angajaților, iar pachetul nostru include, pe lângă salariul de bază, diverse alte bonusuri, unele dintre ele specifice industriei și beneficii non-financiare precum zile libere suplimentare, educatie financiară, servicii medicale, programe dedicate noilor părinți, programe de training și dezvoltare, coaching.
Care este semnătura dvs organizațională distinctivă care v-a transformat dintr-un simplu angajator în constructor de capital uman și ce stil de leadership ați abordat?
Susținem constant o cultură a învățării la toate nivelurile ierarhice, recunoscând fiecare angajat ca fiind unic. Abordarea în ceea ce privește dezvoltarea colegilor noștri este orientată spre viitor și centrată pe ei. Abordăm nevoile lor de dezvoltare cu cel mai mare respect și responsabilitate, pregătindu-i pentru viitoarele roluri în cadrul companiei prin intermediul unor programe de training și coaching personalizate. Credem în puterea feedbackului continuu pentru a îmbunătăți calitatea și relevanța programelor noastre de formare, asigurându-ne că acestea sunt aliniate la tendințele viitoare și la nevoile în continuă evoluție ale angajaților noștri.
Stilul de leadership pe care îl încurajăm este bazat pe empatie și incluziune, recunoscând și valorizând diversele perspective și contribuții ale tuturor membrilor echipei. Această abordare favorizează un mediu mai colaborativ și mai inovator, crucial într-un sector care se adaptează rapid la noile tehnologii și practici de sustenabilitate. Totodată, având în vedere transformările semnificative prin care trece sectorul energetic, este important să dăm dovadă de agilitate și adaptabilitate.
De asemenea, sunt mândră că leadeshipul feminin este încurajat în cadrul companiilor noastre, iar egalitatea de șanse este promovată intens. Acest angajament față de diversitate va aduce noi perspective și idei, stimulând inovarea și evoluția în sector.
În noul context din piața muncii, în care retenția angajaților, motivarea, implicarea, loialitatea sunt sarcini tot mai dificile pentru un angajator, investiția în oameni este adevăr sau provocare?
Investiția în oameni va fi întotdeauna atât adevăr, cât și provocare. Nu poți aștepta motivare, implicare și loialitate din partea oamenilor, fără să le arăți la rândul tău același tip de angajament față de starea lor de bine. Astfel, investiția în oameni este un adevăr necesar, dar și o provocare în ceea ce privește anticiparea nevoilor oamenilor și oferirea celor mai potrivite elemente motivaționale și de suport în desfășurarea activităților de zi cu zi.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 287
Pentru abonare, click aici