Diana MIȘA: „Dezvoltarea capitalului uman este un factor cheie în succesul companiei
Investiția în oameni este o piatră de temelie pentru succesul și creșterea oricărei companii. Oricare ar fi industria sau dimensiunea afacerii, angajații sunt resursa cea mai valoroasă și esențială. Oamenii nu sunt doar angajați, ci și creatori de valoare, inovatori și ambasadori ai culturii organizaționale. De aceea, companiile ar trebui să facă investiții semnificative în dezvoltarea și susținerea angajaților lor, de la beneficii tangibile precum creșterea productivității și rentabilității la aspecte mai subtile, cum ar fi consolidarea reputației și atragerea celor mai bune talente pe piața muncii. Am stat de vorbă despre toate acestea cu Diana Mișa, Director Executiv OTP Bank România.
Cum investește OTP Bank România în oameni, cu ce obiective și cu ce rezultate? Suntem o organizație care și-a asumat responsabilitatea față de angajați în aceeași măsură în care face acest lucru și față de clienți.
Poziționarea noastră de angajator responsabil este formalizată ca obiectiv strategic de business, precum și ca unul dintre cei trei piloni ai Strategiei de Sustenabilitate OTP Bank România.
Din această perspectivă, abordăm investiția în oameni în mod structurat, considerând dezvoltarea capitalului uman un factor cheie în succesul companiei. Investiția în oamenii noștri se realizează astfel, considerând obiective specifice proceselor de HR, de la recrutare și dezvoltare, la evaluarea nivelului de implicare a angajaților în activitatea proprie, de la diversitate și incluziune la prioritizarea îmbunătățirii stării de bine a tuturor în organizație.
Urmărim, de asemenea, cu mare atenție, impactul a tot ce facem în cultura organizațională. Rezultat al modului cum ne comportăm, ca echipă, pornind de la felul cum acționează fiecare în parte, ca individ, analizăm constant comportamentele organizaționale și găsim metodele de a le adapta astfel încât să avem rezultatele la care aspirăm și să ne fie bine, împreună, ca echipă.
Investiția în oameni, la nivel organizațional, este poate la fel de dificil de cuantificat ca investiția în sănătatea proprie, la nivel individual. Faptul că angajații OTP Bank sunt implicați în tot ce înseamnă viața organizației – de la business, la cercetări, de la voluntariat la proiecte cross-funcționale, – că rezultatele financiare sunt bune și clienții mulțumiți, în pofida contextului actual, ne determină să credem că suntem pe drumul cel bun și ne încurajează să continuăm să investim în tot ce aduce valoare experienței clienților și colegilor noștri.
Cum măsurați și evaluați rezultatele acestor investiții și cum le corelați cu rezultatul final, atât din punct de vedere al resursei umane cât și al performanței financiare?
Analizăm în profunzime toate aspectele legate de angajați, atât prin cercetări interne, cât și externe, cu instrumente proprii sau oferite de furnizori specializați. Studiul extensiv al multor factori care pot avea impact asupra angajaților este un obicei bun, pe care-l practicăm constant – de exemplu, o dată la câțiva ani facem sondaje privind cultura organizațională, anual derulăm sondajul privind satisfacția și angajamentul angajaților, iar oricând este nevoie realizăm cercetări specifice, dedicate.
Filozofia noastră de angajator și propunerea de valoare pe care am dezvoltat-o au fost, de asemenea, create în urma unui demers major de cercetare ce a inclus peste 11.000 de participanți.
Aceeași abordare o avem și pentru clienți, fiind mereu atenți la experiența lor, la feedbackul oferit, la îmbunătățirea relației lor cu banca noastră. Subliniez acest lucru pentru a evidenția faptul că avem o abordare sistemică, cu instrumente similare, pe categorii variate de publicurițintă.
Revenind la cercetările interne, acestea sunt întotdeauna urmate de planuri de acțiuni, a căror implementare este monitorizată și, practic, e un ciclu normal, care ajunge din nou în punctul cercetării și analizării în profunzime a feedbackurilor obținute, și așa mai departe. Practic, analizăm percepția colegilor în momente relevante ale relației lor de angajare (recrutare, integrare, dezvoltare, promovare, planificare a carierei, etc.), iar pentru noi, feedbackul bun este chiar rezultatul pe care îl obținem în urma investiției făcute.
Din perspectiva de angajator, doar prin încurajarea și dezvoltarea continuă a unui stil de leadership constructiv, umanistîncurajator, putem să creăm premisele rezultatelor ambițioase de business pe care ni le propunem anual.
La nivelul membrilor echipei, avem semnale consistente privind aprecierea abordării noastre. Deși ne aflăm într-o perioadă în care contextul actual al băncii este unul special, stabilitatea echipei, faptul că avem colegi care aleg să-și continue cariera și dezvoltarea profesională alături de noi, ne dă încredere să continuăm pe acest drum.
Care este semnătura dvs. organizațională distinctivă care v-a transformat dintr-un simplu angajator în constructor de capital uman?
Diversitatea actuală de opțiuni ocupaționale face mai dificil de generalizat ideea că o industrie e mai atractivă decât alta, cu excepția celei IT. Oamenii aleg azi unde și cum lucrează în funcție de un mix atât de variat, încât nu mai vorbim de industrii atractive, ci de companii și culturi organizaționale dorite, care răspund unor așteptări clare și ferme ale candidaților. Pornind de la acest lucru, ne-am adaptat strategia, mai ales din 2019 încoace, către una centrată pe experiența umană, care a integrat și a aliniat sistemele, procesele și capitalul uman, pentru a susține atât structura organizațională necesară modelului de business actual, precum și cultura noastră organizațională profund umanistă. Factorul uman a fost cheia rezilienței noastre în perioada dificilă a ultimilor ani, când am experimentat momente de criză prin care am putut trece doar împreună. Am privit în perspectivă și am asigurat tranziția de la nivel individual de semnificație și performanță către formarea de echipe performante și antifragile, ca o condiție necesară unei propuneri cu adevărat valoroase pentru colegi și clienți.
Toate acestea s-au translatat în acțiuni cu, pentru și despre oamenii OTP, construind un spirit unic, o cultură organizațională sănătoasă. Volatilitatea contextului actual al băncii poate fi privită și ca un test al rezultatului pe care l-am obținut. Continuăm să fim profund atașați valorilor asumate și promisiunilor făcute, chiar dacă anumite obiective strategice s-au transformat de la jumătatea anului 2023. Astfel, responsabilitatea ca angajator și-a extins conținutul, printr-un angajament personalizat și adaptat etapei. Acesta presupune sprijinirea liderilor OTP în efortul de a crește reziliența echipelor lor, apoi asigurarea pentru fiecare coleg a unui acces sporit la informațiile specifice perioadei pe care o traversăm și, nu în ultimul rând, sprijin personalizat pentru situațiile speciale, critice, acolo unde este cazul.
Semnătura noastră organizațională distinctivă este #otpmindset, o filosofie de angajator și un mindset de creștere personalizat, care pune oamenii în centru, le dă autonomie, șanse și oportunități egale, într-un mediu dinamic cu o creștere accelerată de business.
În noul context din piața muncii, în care retenția angajaților, motivarea, implicarea, loialitatea sunt sarcini tot mai dificile pentru un angajator, investiția în oameni este adevăr sau provocare?
Adevăr, dacă e să privim din unghiul participantului la joc, dar o adevărată provocare, în business, zi de zi.
Abordarea noastră este una integrativă, menită să contribuie la o creștere sănătoasă și sustenabilă a afacerii. Acest lucru presupune convergența acțiunilor dedicate angajaților cu a celor dedicate clienților. Ajustarea modelului de afaceri este un proces continuu de evoluție, în care testăm și experimentăm în funcție de feedbackurile clienților, îmbunătățindu-le acestora experiența cu OTP Bank. Astfel, ajungem și la o discuție despre ce cultură organizațională construim și ce capabilități organizaționale dezvoltăm pentru a crea un ecosistem ce susține atât aspirațiile oamenilor, cât și rezultatele băncii. Practic, vorbim despre cum construim echipe performante, ce tipuri de conversații avem cu clienții și cu colegii, cum ne comportăm unii cu ceilalți și cum ne susținem reciproc ca să ajungem la scopul comun asumat, valoros și pentru companie, și pentru fiecare dintre noi.
Cât despre noutatea contextului de pe piața muncii, cred că am reușit să depășim etapa marilor surprize, cele cu șocuri majore, așa cum au fost anii 2020-2022. Este o piață constantă în dinamica sa, în care a te aștepta să se așeze lucrurile, să fie calm și stabilitate a devenit mai degrabă utopic. Provocarea acum constă în a adresa personalizat nevoile celor pentru care produci valoare, clienți și angajați, în a fi agil și a excela în managementul schimbărilor, a asigura stabilitatea oamenilor și a echipelor prin crearea unui scop comun atractiv, toate acestea în timp ce călătorești cu viteza impusă de un traseu în continuă reconfigurare. Am reușit în OTP Bank România să avem azi, acum, o echipă formată din oameni care au aceste abilități extraordinare, care se adaugă competențelor lor profesionale certe.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 286
Pentru abonare, click aici