Investiția în oameni, piatra de temelie a succesului durabil
Modul în care o organizație își construiește și își dezvoltă capitalul uman poate face diferența între stagnare și inovație, între adaptare și înfrângere.
Am avut privilegiul de a discuta cu Mihaela Nicolau, Directorul de Resurse Umane al companiei Nordic, despre abordarea lor în ceea ce privește investiția în oameni și modul în care aceasta transformă capitalul uman într-un avantaj competitiv real. În cadrul acestui interviu, Mihaela Nicolau ne-a oferit o perspectivă profundă asupra strategiilor, practicilor și valorilor care stau la baza pregătirii organizației pentru schimbările majore din piața muncii.
De la adaptarea sistemelor și structurilor tehnologice pentru a răspunde mai bine cerințelor clienților, până la dezvoltarea abilităților comportamentale și culturale necesare pentru a face față provocărilor viitorului, Mihaela Nicolau ne-a oferit o privire detaliată asupra eforturilor complexe și multidimensionale pe care le depune Nordic în investiția în oameni.
Cum vă pregătiți organizația pentru a face față transformărilor majore din piața muncii, precum tehnologizarea și digitalizarea?
Există două direcții majore prin care ne pregătim pentru transformările majore pe care le trăim, o pregătire tehnică și una comportamentală. În ceea ce privește pregătirea tehnică, putem vorbi și aici despre două componente: una în infrastructura tehnologică și, cea de a doua, în pregătirea tehnică a oamenilor.
Astfel, ca de fiecare dată în lumea organizațiilor antreprenoriale, am început de la adaptarea sistemelor și structurilor pentru a răspunde mai bine clienților noștri. De exemplu, am creat și implementat platforme de lucru, dar și o interfață pentru clienții noștri din piața de food-service, o aplicație din care pot accesa direct și rapid „raftul” NORDIC, unde vor găsi tot ce au nevoie, accesând, într-un mod prietenos, categoria de interes sau direct produsul. Această aplicație este o absolută necesitate pentru clienții din această categorie, al căror program de comandă are loc de multe ori noaptea.
Implementarea acestei aplicații a presupus un efort investițional major, atât în dezvoltarea ei, cât și în instruire și comunicare. Astăzi ea este implementată la peste 30% dintre clienți și capătă teren rapid, având feedbackuri foarte bune.
O altă investiție de anul acesta este aceea într-un program de optimizare de procese din perspectiva pregătirii pentru automatizări avansate. Ne-am propus ca la finalul toamnei să fim pregătiți pentru următorul pas în digitalizare, dar și cu un desen al structurii organizatorice care permite adaptarea rapidă.
Dacă partea tehnică presupune o provocare în primul rând din punct de vedere financiar, dezvoltarea și adaptarea comportamentală și culturală sunt provocări care merg, evident, dincolo de componenta materială.
Care sunt cele mai eficiente practici și modele de lucru pe care le‑ați implementat pentru a transforma capitalul uman al companiei într‑un avantaj competitiv real?
Pentru că menționam nevoia de adaptabilitate, un exemplu ar fi aplicarea de teste dedicate acestei componente la angajare, care să ne ajute să înțelegem mai bine profilul candidaților. Evident, sunt și alte trăsături pe care le urmărim. Și dacă aplicarea de teste nu este o noutate în domeniu, selectarea acelor comportamente pe care noi ni le dorim și adaptarea la proiectele viitoare atrag rezultate. Oportunitățile de creștere și promovare se bazează pe implicarea în proiecte transversale și încurajarea inițiativelor de registru antreprenorial, la orice nivel din organizație.
Învățarea continuă rămâne un pilon de bază al dezvoltării și transformării noastre, astfel încât anul acesta continuăm programele de training cu demonstrații practice.
Nordic este o organizație care distribuie produse alimentare, având în portofoliu foarte multe branduri și produse, între care unele care necesită cunoștințe tehnice avansate. Fără un program riguros de onboarding, care să cuprindă vizită în depozit, prezentări, cursuri, demonstrații și teste, acestea din urmă în mod repetat, performanța ar avea de suferit.
Cum vă asigurați că angajații sunt pregătiți să facă față schimbărilor continue din mediul de business? Ce oportunități oferă organizația angajaților pentru a‑și dezvolta abilitățile și competențele în contextul evoluției rapide a tehnologiei?
O parte din rețeta succesului rămâne înțelegerea pieței, și pentru aceasta apelăm la clasicele informări periodice. Mecanismele de business nu se schimbă, însă facem eforturi ca nivelul de cunoștințe și competențe de management să crească. Chiar în această lună începem un program de dezvoltare al colegilor aflați în posturi de top și middle management, program care cuprinde 6 module pe parcursul mai multor luni, de la analiza profilelor de lider până la managementul schimbării. În cadrul acestui program, cei peste 30 de beneficiari vor putea accesa o platformă de testare a profilului de leadership și creare a unor planuri individuale de dezvoltare. De asemenea, am încurajat și susținut inițiative și cerințe individuale care au presupus experiențe de învățare externă.
Dezvoltarea competențelor digitale este o preocupare pentru noi. În istoria recentă am acordat mai multă atenție dezvoltării deprinderii de a utiliza platformele și aplicațiile implementate, atât în rândul colegilor din vânzări, cât și al celor din departamentul logistic. Pentru a doua parte a anului, și mai accelerat în 2025, ne propunem implementarea unei abordări structurate în zona de e-learning, pe mai multe domenii. De asemenea, ne propunem setarea unor ținte de certificare, cum ar fi în utilizarea unor instrumente, și în securitate cibernetică.
Care sunt principalele resurse pe care le alocați pentru dezvoltarea capitalului uman în cadrul companiei?
Bani, timp și spațiu. Ca orice proiect de succes, și dezvoltarea capitalului uman se poate face de o manieră performantă doar cu investiții.
Ne place să credem că am găsit un echilibru bun între expertiza externă și cea internă în materie de formatori, dar și de program de desfășurare. De exemplu, aproape în fiecare săptămână a anului există cel puțin o zi de training în sală. Avem un spațiu dedicat instruirilor, cu o instalație modernă și de proiectare, dar mai ales de conectare la distanță, astfel încât putem să acomodăm departamente întregi într-o sesiune de prezentare sau actualizare de informații.
În aceeași locație, ne bucurăm de o bucătărie în care specialiștii noștri fac demonstrații de artă culinară prin care învățăm despre detaliile tehnice de utilizare ale produselor, despre aspectele care sunt de interes din perspectiva cumpărătorilor. Nu în ultimul rând, acest demers ne facem să ne adunăm „în jurul mesei” și să ne bucurăm de o comunicare care contribuie la păstrarea conexiunii directe între oameni. Ne place lumea digitală, investim în ea și învățăm să o utilizăm cât mai eficient, însă dorim să conservăm această conexiune directă, care hrănește nu doar o mai bună comunicare, ci o mai bună relaționare în general.
Cum integrați noile tehnologii și instrumente digitale în procesele de formare și dezvoltare a angajaților?
Integrarea noilor tehnologii se așază în mod firesc. Activăm într-o industrie dinamică, în care viteza mare de acțiune este un ingredient cheie. Credem puternic că fără această integrare nu ne vom crește prezența. Avem o echipă de IT performantă, care aduce mereu instrumente și abordări noi și care îmbină fericit abilitățile tehnice cu înțelegerea afacerii și a legăturilor dintre aceasta și tehnologie.
De fapt, ceea ce aduc ei esențial este o rapiditate în identificarea nevoilor pe care le avem noi ceilalți și o susținere în învățare, de o manieră care face să pară foarte plăcută împrietenirea cu mediul digital.
Cu ajutorul lor de exemplu am construit interfețe de comunicare pentru partea de training intern, de la librării online, până la chestionare și teste, și tot cu ajutorul lor construim pașii următori pentru creșterea utilizării platformelor e-learning.
În ce direcții vedeți că se îndreaptă investițiile în capitalul uman în viitorul apropiat, având în vedere tendințele actuale din piața muncii?
De vreme ce subiectul aproape cel mai dezbătut astăzi este Inteligența Artificială, un răspuns firesc ar fi investiția în competențe digitale, care să se concentreze nu doar pe utilizarea acesteia ci și pe construirea punților dintre lumea digitală și cea a oamenilor.
În acest context dezvoltarea abilităților de adaptare este prioritară, nu doar în accepțiunea schimbării, cât mai ales în aceea de a face alegeri rapide și a gestiona activități în mediile volatile de azi.
Nu în ultimul rând, vedem o nevoie de investiție în programe personalizate de dezvoltare, în modele agile de organizare, dar și în proiecte mai largi decât businessul, în proiecte de responsabilitate socială și sustenabilitate economică și de mediu.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 290
Pentru abonare, click aici