Eşti lider? Fii curajos!
1. Fă curăţenie
Ai în echipă oameni a căror performanţă nu e grozavă, dar eviţi să iei măsuri? Eşti cumsecade, le eşti un prieten bun, dar un lider adevărat nu. Dacă vrei o echipă performantă, cei cu randament slab nu au ce căuta acolo. Păstrându-i, le transmiţi şi celorlalţi că nu e nevoie să dea ce au mai bun. Foloseşte deci întâlnirile de evaluare a performanţei pentru a spune lucrurilor pe nume. Spune-i colegului tău neperformant că poate începe să-şi caute de lucru în altă parte. Nu e nevoie să fii brutal, dar într-un orizont de 3-6 luni e realist să faci înlocuirea.
2. Pregăteşte-ţi un succesor
Dintre cei buni, asigură-te că în cel mult un an ai pe cineva care să te poată înlocui. Un coleg de-al meu de la TMI Portugalia a scris o carte despre Leadership. A formulat subtitlul aşa: “The art of becoming useless”. Găseşte unul sau doi cărora să le spui tot ce ştii, pe care să-i expui unor situaţii noi pentru ei, dar obişnuite pentru tine. Pregăteşte-ţi ieşirea din echipă, lăsând în urmă un mecanism care merge ca un ceas elveţian. Aşa demonstrezi că poţi mai mult. Iar dacă cei care îţi pot da mai mult nu sunt pregătiţi să o facă, ai două opţiuni plăcute: să continui în aceeaşi echipă, având un rol mai puţin stresant, sau să descoperi noi oportunităţi.
3. Dă libertate
Lasă-le oamenilor mai mult spaţiu de manevră: să decidă între opţiuni, să plece mai devreme, să vină mai târziu, să-şi aplice ideile, să reprezinte compania în faţa clienţilor sau a altor parteneri, să negocieze, să implementeze proiecte, fără să fii tot timpul cu ochii pe ei. Spune-le că sunt responsabili pentru un anume rezultat şi lasă-i să-l obţină. Distribuie responsabilităţile pe măsură fiecăruia, plus încă puţin. Dă-le feedback sincer şi imediat. În toate acestea, le faci un mare bine, deoarece devin mai valoroşi. Câştigi timp pentru a te gândi la mâine, pentru a-i observa cu adevărat. Cine se descurcă e candidat pentru punctul 2 de mai sus. Cine greşeşte, încercând treburi noi, are dreptul la încă o şansă. Cine tot dă cu stângul în dreptul e candidat pentru punctul 1.
Fii deci curajos! Poate eşti deja. Dacă simţi că emoţia e prea mare, nu e nimic rău în asta, dar obişnuieşte-te cu ea sau fă-ţi un bine şi lasă-i pe alţii să conducă.
Octavian Pantiş a câştigat premiile „Trainer of the Year” pentru 2010 şi „Best Speaker” la Conferinţa Training 2007. Este Managing Director al firmei TMI Training & Consulting (www.tmi.ro) şi membru al Professional Speakers Association for Europe, iar cartea recent lansată, Musai list – Editura Publica –, este deja un bestseller al categoriei sale.
Articol preluat din Revista Cariere de ianuarie. Pentru detalii legate de abonare, click aici