Fii de neinlocuit!
„Marketingul in slujba ta“ s-ar putea sa li se para multora o dovada de oportunism, o meschinarie chiar. Persista prejudecata potrivit careia aceasta ar insemna sa creezi si sa intretii niste relatii conjuncturale, de suprafata, sa intorci orice situatie in avantajul tau si sa cauti sa te situezi in mod nejustificat in centrul atentiei.
In Occident insa, profesionistii au inteles de cateva decenii ca marketingul personal este singura modalitate de a-ti valorifica corespunzator cunostintele si expertiza si ca rezultatul acestui demers este recunoasterea publica a competentelor tale. Intr-o lume a competitiei acerbe, chiar si oamenii extrem de valorosi au nevoie sa-si „comunice“ talentul.
Plan de marketing personal
Angajat sau freelancer, fiecare individ ar trebui sa fie preocupat de propria imagine ca profesionist in domeniul sau. Cu atat mai mult cu cat, intr-o piata globala, datorita informatizarii sau a politicilor de outsourcing si de off-shoring ale companiilor, joburile au o mobilitate mai mare ca oricand. E foarte probabil ca cei obisnuiti sa se foloseasca de cele mai recente tehnologii, sa fie si primii care afla ce schimbari se petrec in domeniul lor de activitate.
„In primul rand, important este sa stim ce vrem. O consolidare a pozitiei actuale? O pozitie mai inalta? Accesul intr-o alta companie?“. Ioana Pielescu, Managing Partner la Qipa, spune ca merita sa va precizati obiectivul si apoi sa faceti o lista scurta cu numele companiilor care va intereseaza. „Primul pas este sa fim (devenim) vizibili. Rezultatele noastre pot fi extraordinare, dar daca nu le stie nimeni… e ca si cum am inventa lotiunea miraculoasa anti-imbatranire si am tine-o intr-un sertar.”
„In self-marketing trebuie sa ai un «produs» bine definit si bine pozitionat. Promovarea formei fara fond nu va aduce decat pierderi pe termen mediu sau lung” – Ioana Pielescu, Managing Partner Qipa
Cand vine vorba despre self-marketing, ganditi-va la dumneavoastra in termeni de „produs“ si la ceea ce stiti sa faceti in termeni de „servicii”. Daca sunteti angajat, clientul e reprezentat de management sau de compania in care lucrati, iar daca va aflati in cautarea unui job, clientul poate fi recrutorul sau headhunterul. Modul in care alegeti sa comunicati „clientului“ nivelul vostru de expertiza, se afla in totalitate in responsabilitatea voastra.
Ca sa fie credibil, planul de marketing pe care il alcatuiti pentru voi ar trebui sa contina opt pasi, sa fie asternut pe hartie si prezentat „spre aprobare“ unui grup alcatuit din cel putin trei persoane: partenerul de viata, cel mai apropiat coleg, managerul/coachul/mentorul vostru.
Iata ce n-ar trebui sa lipseasca din cuprinsul sau:
1. Scopul misiunii de „marketing“ si beneficiile pe care le ofera.
Faceti-va o autoevaluare a talentului, a competentelor, a preocuparilor, caracterului si valorilor personale. Stabiliti-va rolul: specialist, generalist sau ambele? Constientizati ceea ce aveti de oferit.
2. Setarea obiectivului: Ce doriti sa obtineti?
Faceti o descriere clara, realista, cu precizarile necesare, stabiliti va perioada de timp necesara si termenul-limita de realizare.
3. Stabiliti-va niste masuratori de performanta (care sunt indicatorii capabili sa va arate daca sunteti pe cale sa va atingeti obiectivul?)
4. Faceti-va analiza SWOT: punctele forte si punctele slabe in raport cu eventualii concurenti. Identificati posibilele amenintari la adresa realizarii obiectivului, dar si oportunitatile.
5. Definiti-va piata: stabiliti cine ar trebui sa auda de dumneavoastra, sa va stie competentele si obiectivele profesionale. Precizati zona geografica in care doriti sa va afirmati: la nivel local, regional, national sau international?
6. Precizati strategia prin care veti aborda piata-tinta. N-ar fi rau sa aveti in vedere unele actiuni voluntare, contactul permanent cu alti profesionisti din breasla, schimbul de informatii cu diversi colegi, participarea la conferinte si alte evenimente, contributia in articolele de specialitate din presa.
7. Strategia de implementare necesita o evaluare a resurselor, anticiparea posibilelor obstacole si a modului in care acestea ar putea fi depasite.
8. Evaluati permanent progresele realizate si ajustati-va eforturile corespunzator.
Mai ales daca ati ramas fara job e nevoie sa va transformati intr-un „agent de marketing“ pentru propria persoana. Iar intr-o lume de afaceri din ce in ce mai dominata de social media, capacitatea de a te vinde in spatiul virtual a devenit una dintre cele mai importante abilitati pe care le poate dezvolta cineva aflat in cautarea unui loc de munca.
Pentru cei mai tineri care au crescut cu Facebook, YouTube, MySpace, si mai recent cu LinkedIn si Twitter, sa fii un as al mediilor sociale poate parea floare la ureche.
Dar si seniorii trebuie sa inteleaga ca deprinderea de a te autopromova pe Internet poate fi de un real folos atunci cand cauti un loc de munca. Nu aveti ce pierde: pentru a va extinde prezenta pe Web si pentru a creste numarul contactelor sociale din propria retea sunt doar cateva proceduri simple de urmat, iar rezultatele sunt uimitoare.
Resurse precum LinkedIn, reteaua de profesionisti care pretinde ca are mai mult de 70 de milioane de utilizatori in 200 de tari, va ofera sansa de a va promova, fara sa va coste ceva. Recrutorii si headhunterii recunosc ca isi iau informatiile de pe Internet si ca studiaza profilul candidatilor pe LinkedIn sau fotografiile pe care acestia le-au postat pe Facebook.
Nu va cere nimeni sa renuntati la clasica agenda de birou, la intalnirile fata in fata, la contactele prin telefon sau la cele stabilite in cadrul evenimentelor publice.
Insa intr-un mediu economic aspru, in care numarul profesionistilor ramasi fara loc de munca este in crestere, a profita de instrumentele oferite de mediile sociale va poate ajuta sa iesiti in evidenta si sa „va vindeti“ singur competentele.
Metode de a-ti creste vizibilitatea, verificate de Ioana Pielescu, Managing Partner, Qipa:
PR personal: lumea headhunterilor si a recruiterilor trebuie sa »»va fie cunoscuta si sa va cunoasca. Ideal ar fi ca aceasta sa se intample fata in fata si nu prin email. O invitatie la o cafea poate fi un punct de pornire.
Articolele publicate. Puteti sa scrieti in numele companiei la care »»lucrati (daca aveti acordul corporate) sau in nume propriu, ca specialisti. De preferat ar fi sa scrieti in numele vostru, fiindca voi aveti expertiza.
Colaborarile cu companiile de consultanta in domeniul vostru »»ofera mai multe avantaje. Unul ar fi acela de „self marketing“, adica veti intra in contact cu mediul de business pe o alta „usa“, in calitate de consultanti. Alt avantaj este cel financiar (in vremurile acestea, chiar poate conta). Nu in ultimul rand, pentru diversificarea activitatii voastre, cresteti in expertiza si nu va blazati.
La nivel intern – in compania in care lucrati – implicarea in »»proiecte transversale va poate oferi vizibilitate crescuta, astfel incat aprecierea si „brand awareness-ul“ vor creste de la sine.
Blog-ul personal. Odata inceput devine o aventura. Este o modalitate de exprimare extrem de libera care aduce feedback (uneori dur, dar de cele mai multe ori obiectiv), prieteni sau cunostinte noi.
Conditiile la locul de munca se schimba, piata muncii sufera modificari, apar mereu alti angajatori, tocmai de aceea activitatea de marketing pe care o desfasuram in slujba noastra ar trebui sa aiba un caracter permanent si o anumita coerenta. Dar functioneaza oare self-marketingul si pe timp de criza?
Ioana Pielescu e constienta ca traversam o perioada complicata, dar chiar daca dureaza mai mult ca de obicei, nu inseamna ca nu ne putem gasi locul. „Este o perioada de reevaluari, de repozitionari“, spune ea, „iar flexibilitatea mentala este atuul celor care vor ramane in picioare“.
Ioana stie si cativa manageri (chiar de top) care au experimentat statutul de someri si spune ca a depins doar de ei daca si-au pastrat increderea in ei insisi si daca au inteles sau nu ca datele problemei sunt altele. Perioada de cautari a crescut, pretentiile angajatorilor de asemenea, pachetul salarial a scazut. Ea recomanda gasirea unor alternative: colaborari pe proiecte, mici contracte de consultanta. „Trebuie doar sa fii prezent si disponibil pentru o viata vie!“
Concluzii
Daca nu v-ati creat propriul plan de marketing personal, poate ca e timpul s-o faceti. Veti descoperi cu surprindere ca va veti indeplini obiectivele personale si profesionale mult mai usor decat inainte. Veti descoperi mai repede ocaziile in care va puteti valorifica potentialul sau, si mai bine, ocaziile vor iesi in calea voastra.