Ionuț BINDEA: „Nu am niciodată două agende, două adevăruri, două povești”
Liderii vizionari, pilonii din spatele transformării industriei românești
Reindustrializarea României, dezvoltarea de branduri autohtone și susținerea lor printr-o structură de tip holding în ascensiunea către poziția de campioni industriali regionali.
Aceasta este misiunea ambițioasă pe care și-a asumat-o ROCA Industry, primul holding industrial de materiale de construcții din România. Context în care, și obiectivele de dezvoltare sunt ambițioase, de exemplu, și-a propus să devină un reper pentru industrie și să atingă poziția de jucător de primă ligă în economie. Pe termen scurt însă, ținta principală stabilită pentru 2023 este tranziția către piața principală a Bursei de Valori București (BVB), din piața secundară AeRO, unde holdingul este listat în prezent. Această mișcare reprezintă nu doar un pas major pentru companie, ci și o afirmare a potențialului său și a viziunii sale pe termen lung.
În spatele acestei tranziții, ca, de altfel, în spatele tuturor cifrelor și rezultatelor impresionante, stau însă oameni, profesioniști cu o capacitate excepțională de a anticipa schimbările de pe piață și de a se adapta rapid la ele.
Sunt lideri vizionari, care nu se limitează doar la gestionarea prezentului, ci își proiectează organizația și în viitor. Ei înțeleg că evoluția continuă este esențială pentru succesul pe termen lung. De aceea, încurajează creativitatea, inovația și colaborarea, contribuind astfel nu doar la succesul propriei companii, ci și la creșterea și dezvoltarea industriei românești.
În zilele următoare, veți cunoaște cinci profesioniști de elită, veritabili piloni de stabilitate, care au jucat un rol crucial în creșterea și consolidarea ROCA Industry.
Despre provocările momentului și industriei, perspectivele lor asupra viitorului și modul în care au adus inovație și succes în organizație, dezbatem cu: Ionuț Bindea – CEO ROCA Industry, Valentin Albu – Chief Financial Officer, Ondina Olariu – Chief Marketing Officer, Alexandru Fogarași – Chief Commercial Officer și Ștefan Szitas – Chief Operating Officer.
Într-o lume în care comunicarea și viziunea sunt cruciale, rolul liderului este de a oferi direcție, motivare și claritate pentru echipa sa. Un lider eficient nu doar administrează, ci și inspiră și mobilizează oamenii pentru a atinge obiectivele comune.
Deschidem seria interviurilor despre misiune, viziune și valori, cele trei elemente esențiale pentru a orienta echipa în direcția corectă, cu Ionuț Bindea, CEO al ROCA Industry.
Cum vă asigurați că intențiile din spatele acțiunilor și deciziilor dvs. sunt corect înțelese?
Cred foarte mult în comunicare și în comunicare cu sens, cu conținut. De asemenea, cred foarte mult în transparență. Din acest motiv, încerc să mă asigur că există intenții care să fie pe masă, la vedere. Nu am niciodată două agende, nu am două adevăruri, nu am două povești. Totul trebuie să fie spus. De asemenea, încurajez foarte mult întrebările. O zonă în care am o toleranță limitată este acolo unde se spune: „am crezut că…”. Cel mai bun mod de a afla ceva este să întrebi. La mine orice întrebare are un răspuns. E foarte posibil să nu apuc întotdeauna să dau suficient context sau să explic pe îndelete, însă promovez cât pot întrebările, cât mai directe și la obiect, pentru ca nimeni să nu rămână cu piese lipsă din puzzle.
Cum reușiți să armonizați viziunea dvs. cu cea a oamenilor cu care lucrați și, mai mult, cum reușiți să-i provocați, să-i motivați și implicați, astfel ca, împreună, să transformați viziunea în realitate?
Încerc să nu fiu niciodată pus în situația de a armoniza viziuni. Suntem o echipă, tragem toți în aceeași direcție, motiv pentru care trebuie să avem aceeași viziune, același „end-game”. Putem armoniza modul în care o atingem, calea de urmat, însă nu viziunea, viziunea e a noastră. Cât despre motivare, aici e ceva ce pleacă din recrutare. Încercăm să nu recrutăm colegi pe care trebuie să îi provocăm, să îi motivăm. Colegii mei sunt cel puțin la fel de motivați ca mine, piața și contextul în care activăm reprezintă o provocare suficientă, iar dorința de implicare vine din însuși felul lor de a fi. Altfel nu se poate, altfel nu am fi împreună.
Care sunt cele mai mari provocări pe care le întâmpinați în rolul dvs. și cum le abordați?
Pe de o parte, de a alinia obiectivele pe termen lung, cele de dezvoltare sustenabilă, de construcție a unui proiect pe o fundație sănătoasă, cu obiectivele pe termen scurt, respectiv partea de profituri pentru acționari. Fiind o companie listată, avem și obligația de a avea raportările trimestriale cât de bune și de a ne uita cu multă atenție și la aspectele practice. Provocarea apare în zona în care noi, astăzi, construim cu niște cheltuieli care vor produce rezultate care nu se văd imediat. A doua provocare se leagă de zona de echipă și de oameni. Să împac obligațiile de reprezentativitate în relația cu stakeholderii cu nevoia echipei de a fi în mijlocul ei, de a face „switch” între „zoom in” și „zoom out” între multiple planuri.
Cum identificați și analizați tendințele și oportunitățile emergente în industria construcțiilor în România?
În primul rând, petrecem mult timp conectați la piață. Eu personal am cel puțin două întâlniri în fiecare zi, clienți, furnizori, bănci, consultanți, directori financiari și de HR, avocați etc. Aproape jumătate din agenda mea este în zona de networking și de la fiecare afli câte ceva. Având zeci de întâlniri pe lună, primești practic zeci de informații, de bucăți de informații, din toate colțurile, din toate unghiurile. Ulterior, luăm și corelăm toate aceste informații astfel încât să ajungem la un puzzle cât mai complet. Dar cheia pentru analiză este să ieși din bula ta, să ieși din ceea ce vezi „day by day operations” și să privești cât mai deschis, cât mai obiectiv, altfel decât văd alții.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 286
Pentru abonare, click aici