John Maxwell: Uita-te cu atentie in jurul tau!
De cele mai multe ori, liderii isi desfasoara activitatea dupa o agenda prestabilita, sunt orientati spre indeplinirea sarcinilor si catre actiune, pentru ca le place sa duca lucrurile la bun sfarsit. Se ascund in birourile lor, se grabesc sa ajunga la sedinte si ii ignora pe toti cei care trec pe langa ei. Ce greseala! In primul si in primul rand, leadershipul este o activitate ce tine de oameni. Daca uitati de oameni, subestimati practica leadershipului si, cu timpul, riscati sa va erodati calitatile de leadership.
Construirea relatiilor a reprezentat intotdeauna fundatia leadershipului eficient. Liderii care ignora aspectul relational al leadershipului au tendinta sa se bazeze in principal pe pozitia detinuta. Sau se asteapta ca experienta lor “sa vorbeasca” in locul lor. Adevarat, liderii buni sunt cei competenti, dar relationeaza in mod voit cu oamenii pe care ii conduc.
Sa te uiti cu atentie in jur este o abilitate folositoare pentru a conduce in jos, indiferent unde esti pozitionat in cadrul organizatiei, dar cel mai potrivit moment pentru a stapani aceasta abilitate este cand activezi in zona de mijloc, nu dupa ce ai ajuns in varful organizatiei. Pentru a te ajuta sa iti insusesti cu succes aceasta abilitate, iata cateva sugestii.
1. Incetineste ritmul
Majoritatea oamenilor care vor sa conduca sunt in mod natural rapizi. Dar daca vrei sa devii un lider mai bun, ceea ce trebuie sa faci este sa incetinesti ritmul. Te poti misca cu rapiditate la nivel individual. Poti strange mai multe onoruri la nivel individual. Dar pentru a-i conduce pe ceilalti, e nevoie sa incetinesti ritmul indeajuns de mult incat sa poti crea o legatura cu ei, pentru a-i antrena in activitate si pentru a-i lua la drum alaturi de tine.
2. Arata ca iti pasa
Cand ajungi acasa si iti verifici corespondenta si cel mai probabil, vei deschide plicurile scrise de mana pentru ca, de obicei, este un semn ca ceea ce se afla inauntru reprezinta ceva personal, dn partea cuiva cunoscut. Oamenii care te urmeaza au si ei nevoie de aceeasi atentie. Vor sa stie ca celorlalti le pasa cu adevarat de ei si ii apreciaza ca oameni si nu doar ca pe niste angajati care indeplinesc sarcini pentru ei si pentru organizatie.
3. Stabileste un echilibru intre interesele personale si cele profesionale.
Liderii care se intereseaza de persoanele care lucreaza pentru ei trebuie sa gaseasca un echilibru intre interesele personale si cele profesionale. Interesul personal arata ca doresti sa ii ajuti. Acesta este un lucru impartasit de catre toti liderii adevarati. Interesul personal arata mai mult decat atat – iti arata sufletul. Cand te interesezi de oamenii tai, trebuie totusi sa te asiguri ca nu depasesti limita. Exista un punct in care acest interes devine inadecvat. Nu trebuie sa fii indiscret si sa le invadezi spatiul personal.
4. Fii atent la momentele cand oamenii incep sa te evite
Majoritatea oamenilor sunt produsul obiceiurilor. Cad prada unor tipare si fac lucrurile in acelasi fel in marea majoritate a timpului. Si tu, pe masura ce dai de anumiti oameni, te vei obisnui cu prezenta lor. Pentru ca vei fi considerat usor de abordat, oamenii vor iesi din biroul lor pentru a-ti vorbi. Se vor face remarcati. In cazul in care ceva nu este in regula cu cineva care in mod normal este comunicativ, acea persoana va incepe sa te evite dintr-o data. Asadar, pe masura ce te plimbi printre oameni, trebuie sa te intrebi: Cine lipseste de aici?
Fragmentul face parte din volumul “Lider la 360 de grade” scris de John Maxwell si aparut la Editura Amaltea.