În avangarda schimbării. Femei lider care modelează viitorul prin diversitate și incluziune
O poveste de succes, începută în inima unui mic oraș din Germania, scrisă filă cu filă timp de patru secole și jumătate și care, în anul 2000, a deschis un nou capitol și în România.
Pe scurt, așa începe epopeea LEONI, inițial, o mică fabrică de sârmă bavareză, devenită astăzi furnizor global de produse, soluții și servicii pentru managementul energiei și al datelor în industria auto. În România, LEONI este unul dintre cei mai importanți angajatori, contribuind semnificativ la peisajul economic local din mai multe orașe și județe.
Despre paginile deja scrise în țara noastră, eroi, provocări și reușite, dar și despre obiectivele viitoare, vorbim în cele urmează cu Andrada Verdeș (foto stânga), Country Manager, și Mihaela Scurtu (foto dreapta), HR Country Manager LEONI România.
Două femei lider, cu siguranță o reprezentare mai neobișnuită într-o industrie asociată predominant cu conducerea masculină. Dar neobișnuitul nu se oprește aici: la LEONI, 70% dintre angajați sunt femei (datele statistice arată că la nivel de industrie doar o treime din forța de muncă este reprezentată de femei). Astfel, povestea devine un autentic exemplu de succes feminin, într-un domeniu tradițional rezervat bărbaților.
În această perioadă plină de provocări economice și sociale, cum definiți dvs rolul de lider care în orice decizie, obiectiv, proiect pune în prim-plan oamenii? Adresez întrebarea în contextul strategiei globale a companiei, ReWire, pe care dvs ați îmbrățișat-o și care se concentrează pe valorizarea oamenilor.
Andrada: ReWire este programul strategic de sustenabilitate al LEONI prin care recunoaștem impactul companiei dincolo de operațiunile noastre și avem ca obiectiv să fim un angajator responsabil care sprijină comunitățile locale. Investim în educație și dezvoltare profesională pentru toți angajații, organizăm cursuri de calificare, traininguri pentru dezvoltarea abilităților personale, teambuildinguri și workshopuri pentru a promova potențialul industriei auto pentru generațiile viitoare. În plus, avem în vedere obligația noastră legată de dezvoltarea generațiilor tinere cu scopul de a demonstra existența unui viitor sustenabil pentru acestea, aici, în România. Ne implicăm de la nivel de liceu și școală profesională până la nivel de Universitate, încercând să susținem accesul la educație și tehnologie, suplimentar curriculei școlare. Suntem în parteneriat activ cu autoritățile școlare și beneficiem de susținerea acestora în îndeplinirea acestei misiuni. În același timp, lucrăm constant la modelarea unei percepții: industria auto dominată de bărbați. În fabricile noastre, peste 70% dintre angajați sunt femei. De asemenea, avem colegi cu diverse apartenențe etnice și rasiale, pentru că promovăm incluziunea dar și schimbul de experiență, atât profesională cât și socială. Incluziunea și diversitatea susțin și încurajează, în opinia noastră, flexibilitatea și generarea de idei, ambele atât de importante în contextul actual. Ne-am prezentat public această viziune și, anul trecut, am devenit semnatari ai Cartei Diversității.
Mihaela: Aș vrea să mai adaug faptul că fabricile LEONI din România funcționează datorită contribuției celor aproape 12.000 de angajați. Ne bucură șansa de a putea integra 70% dintre angajații noștri, femei, inclusiv în pozițiile de conducere, și înțelegem că avem responsabilitatea de a le oferi o voce acestora. Astfel, am definit campania „LEONI la feminin” în cursul lunii Martie 2023, prin intermediul căreia femeile din LEONI au putut să își împărtășească experiența și să încurajeze alte femei să exceleze în fiecare zi și să creadă în potențialul lor. Campania a avut un real succes și intenționăm să o continuăm an de an.
Cum vedeți rolul dvs. în promovarea și menținerea unei alinieri strategice între departamentul de Resurse Umane, echipa operațională și viziunea pe termen lung a companiei, având în vedere că această aliniere este esențială pentru succesul organizațional și pentru atingerea obiectivelor pe termen lung?
Andrada: Propun să ne uităm la rolul și abordarea departamentului de HR în cadrul LEONI. Deși obiectul nostru de activitate este producția de sisteme de cablaje auto, la LEONI percepem HR-ul drept core business. Pentru a ne menține statutul de pol de excelență pe harta internațională a producției automotive, depindem de profesioniștii din producție și dezvoltăm strategii de atragere și retenție a angajaților.
Referitor la alinierea dintre departamente, ne-am ajustat politicile astfel încât să construim un flow de comunicare consecvent, prin care să transmitem mesaje aliniate la prioritățile noastre. Majoritatea angajaților noștri (blue collars) nu beneficiază de canalele de comunicare pe care noi le considerăm de bază (e-mail și telefon, de exemplu), așa că e important să ajungem la ei cu informații clare, transmise eficient. Abordarea noastră cross-departamente este de human leadership, prin care încurajăm feedbackul, investim în oameni, prioritizăm conceptul de colaborare, oferim recunoaștere.
Mihaela: Pentru a susține aceste procese, am implementat în toate fabricile noastre proiectul „HR corners”, unde, orice persoană din companie poate iniția discuții cu departamentul de HR și își poate expune, într-un cadru sigur, orice aspecte care necesită îmbunătățiri. Împreună cu departamentele operaționale evaluăm frecvent necesitatea de dezvoltare a echipelor noastre, atât în sensul creării performanței, cât și în sensul echilibrului personal al fiecărui angajat. Acordăm o atenție sporită satisfacției tuturor angajaților, pe care îi susținem să își atingă obiectivele personale, care duc la creșterea rezultatelor profesionale.
Privind retrospectiv la toată această perioadă în care schimbarea a fost cuvântul de ordine, pentru dvs ca lider, în particular, și pentru companie, în general, care credeți că au fost realizările majore care v-au consolidat poziția și reputația? Dar aspecte/situații aparent mai puțin favorabile pe care ați reușit să le transformați în oportunități pentru organizație?
Andrada: Industria auto are un rol esențial în economia națională, iar LEONI România se remarcă drept un centru de excelență în producția de cablaje și componente. Suntem recunoscuți pentru calitatea și agilitatea noastră, suntem premiați de clienții noștri și suntem unul dintre cei mai mari angajatori din țară, cu 10 fabrici și sateliți de producție în mai multe regiuni din România. Deși, evident, livrarea la timp a produselor este un aspect important, ceea ce ne-a diferențiat în fața clienților a fost transparența, disponibilitatea noastră de a găsi soluții pentru problemele adresate de către clienți, cât și flexibilitatea noastră în contextul actual, în condițiile în care tipul nostru de business este mai puțin flexibil. Am învățat și învățăm continuu cum să îmbinăm cerințele clientului, condițiile de piața și dimensiunea flexibilității necesare din partea noastră astfel încât să ne păstrăm poziția de interes în fața clienților noștri. O realizare semnificativă recentă pe care vreau să o amintesc este inaugurarea de anul trecut a fabricii din Beiuș, specializată în vehicule comerciale. Investiția de 17,5 milioane de euro a permis reabilitarea unei clădiri, implementarea de linii de producție moderne și un sistem computerizat integrat conform standardelor internaționale. Fabrica nouă va genera până la 1200 de locuri de muncă în comunitatea locală.
Mihaela: Este foarte bine cunoscut faptul că în industriile producătoare există o criză a forței de muncă. Pe lângă campaniile de recrutare pe care le realizăm recurent, investim resurse în dezvoltarea unui plan de carieră bine structurat, adaptat competențelor și angajamentului fiecărui coleg, astfel încât să obținem rezultate sustenabile și performante. În acțiunile de recrutare am identificat o oportunitate pe care o susținem atât la nivel de management, cât și din liniile de producție, și anume colaborarea strânsă cu mediul educațional. Am dezvoltat parteneriate cu universitățile din toate orașele în care avem fabrici, aducem studenți în stagii de practică, investim în dezvoltarea laboratoarelor tehnologice. Tot la nivel universitar, am dezvoltat o serie de parteneriate și cu ONG-urile studențești și am sprijinit echipele de robotică din fiecare oraș în care activăm. Recent, am început o colaborare cu ART TU, singura echipă românească de Formula Student, care a dezvoltat primul monopost electric și a participat la o competiție internațională cu acesta. LEONI sprijină inginerii în devenire.
Începând de anul trecut, ne-am angajat să fim partenerul principal al UAV Arad în primul proiect de campus pentru învățământul dual din Arad și Reșița, extinzând colaborarea și în Pitești pentru acest an. Am realizat importanța implicării noastre de la nivel de liceu și școală profesională pentru asigurarea unui viitor sustenabil al tinerilor din România, pregătind atât ingineri bine pregătiți, cât și mecanici, electricieni, automatizatori etc. Completăm educația formală din liceu cu activități non-formale în fabricile noastre, sub supravegherea specialiștilor, demonstrând tehnici actuale ca supliment față de curriculumul educațional. Susținem orientarea vocațională a tinerilor liceeni prin programul „Ora de carieră” implementat împreună cu Fundația Leaders, contribuind la dezvoltarea noii generații și încurajându-i pe tineri să facă alegeri informate.
În lumina acestor experiențe, ce veți folosi din lecțiile deja învățate pentru a vă continua cu succes misiunea și pentru a răspunde mai departe provocărilor sau oportunităților din industrie sau din cadrul organizației?
Andrada: Misiunea noastră este să continuăm dezvoltarea capacității forței de muncă specializată, cu obiectivele de îmbunătățire a mediul de lucru și de consolidare a satisfacției și retenției echipelor noastre. Stabilitatea forței de muncă, motivația și loialitatea echipelor noastre ne ajută la crearea și susținerea rezultatelor foarte bune în fața clienților noștri. În ceea ce privește provocările din industrie, în contextul promovării tranziției la automobilele electrice și, având în vedere poziția LEONI în lanțul de producție, una dintre responsabilitățile noastre rămâne să satisfacem în mod optim nevoile clienților, indiferent de contextul cererii. În același timp, suntem într-o cursă către automatizare, ceea ce aduce plusuri de flexibilitate a producției, de creștere a calității și rigurozității produsului finit și ajută la dezvoltarea calificării personalului, prin urmare, la oferirea unui mediu de lucru satisfăcător din punct de vedere profesional și financiar. Contextul și piața în care evoluăm ne aduc în situația în care alături de „automatizare”, cuvântul de ordine pentru noi este „flexibilitate”.
Succesul oricărei organizații depinde de câteva ingrediente esențiale, precum condițiile de muncă, crearea unui mediu inclusiv și divers, asigurarea de resurse care să îmbunătățească bunăstarea angajaților. Cum vedeți rolul dvs în obținerea rețetei optime de lucru? Care sunt pașii-cheie pe care îi urmați pentru a vă asigura că toate inițiativele de HR sunt aliniate strategic și contribuie la creșterea și succesul pe termen lung al companiei?
Mihaela: Considerăm că succesul LEONI în România își are originea în retenția, dezvoltarea și crearea sentimentului de apartenență a angajaților. Prin diverse acțiuni și proiecte de comunicare internă, dorim să ținem aproape de oameni și să promovăm activ valorile LEONI. O serie de astfel de acțiuni sunt și: întâlniri cu top managementul, campanii de health & wellbeing (donare de sânge, testări Papanicolau, HPV etc), campanii de celebrare a angajaților (aniversarea LEONI 20 de ani, cadouri de 1 și 8 martie, celebrarea 1 iunie alături de copii, în fabrici) și inițiative de educație și mentorat. Toate acestea ne-au demonstrat, în timp, că au o contribuție semnificativă la creșterea gradului de retenție dar și la evoluția unor angajați în posturi de conducere.
Cum vă implicați în construirea și promovarea unei imagini de brand care să atragă talentele potrivite și să susțină retenția angajaților? Ce strategii folosiți pentru a menține și a motiva angajații cheie în cadrul organizației?
Andrada: În 2021 am început o călătorie spre o transformare organizațională, prin care fiecare fabrică din România și-a oferit experții în crearea unei echipe de top management la nivel de țară. Această echipă a analizat structurile existente, a creat sinergii, politici noi, schimburi de experiență între fabrici cu scopul de a îmbunătăți rezultatele și a crea un brand LEONI România. Prin promovarea experților din fiecare fabrica s-a creat atât o bază de know-how, cât și structura motivațională necesare pentru fiecare angajat în susținerea transformării.
Mihaela: Ne recunoaștem și ne apreciem colegii, evidențiem exemplele de leadership și colaborare, astfel încât să creștem satisfacția generală la locul de muncă, încurajând implicarea și angajamentul.
Ce strategii adoptați pentru a vă asigura că organizația este percepută ca un angajator atractiv și dorit de profesioniștii din domeniul dvs. dar și de forța de muncă locală?
Mihaela: Strategia LEONI România este generată prin ideile echipei formată din 12.000 de oameni. Asta înseamnă că fiecare dintre noi și-a adus aportul pentru definirea și punerea în aplicare a diverselor propuneri pentru menținerea performanței: atragerea și păstrarea profesioniștilor, conștientizarea impactului în comunitate, de peste 20 de ani în fiecare locație, cât și la nivel de ecosistem, adică asupra a peste 2000 de furnizori companii românești, împreună cu angajații acestora. LEONI România nu este doar despre cei 12.000 angajați, ci și despre familiile acestora și toți cei care depind de noi în fiecare zi.
Cum vă implicați dincolo de granițele organizației, astfel încât să aveți un impact pozitiv și să fiți considerați un element central în comunitățile în care operați?
Andrada: Suntem foarte conștienți de rolul nostru complex în comunitățile din care facem parte și am ales să susținem dezvoltarea prin diversele programe educaționale, cu scopul de a construi pentru tinerii noștri un viitor în țară. Credem că România are un potențial încă nematurizat în crearea de specialiști în domeniile și industriile viitorului. Obiectivul nostru ca țară trebuie să fie mult mai centrat pe capacitatea de dezvoltare de noi tehnologii și servicii de înaltă performanță. Nu este relevant impactul calculat doar la nivel de LEONI, ci cel calculat la nivel de industrii, de aceea tratăm cu seriozitate rolul nostru în cadrul asociațiilor profesionale, care reunesc reprezentanți din mai multe industrii, nu doar automotive. La fel de important este să oferim o șansă pentru integrare persoanelor cu dizabilități locomotorii sau deficiențe de auz, cât și persoanelor vârstnice. Implicarea noastra transcede comunitatea locală, mergând catre toate categoriile pe care putem real să le ajutăm. De exemplu, în contextul războiului din Ucraina, ne-am susținut colegii de peste graniță și i-am integrat în echipele noastre, i-am inclus în comunitate, am organizat accesul la educație pentru copiii acestora, colegii noștri s-au implicat la nivel personal în organizarea de activități în timpul liber, astfel încât aceștia să poată continua să își păstreze o normalitate a vieții, chiar și în situații de criză.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 288
Pentru abonare, click aici
Pentru un preview al revistei, accesați acest link.