Leadershipul înseamnă busolă, nu lauri
Ron Willliams este om de afaceri, antreprenor și consultant de management. A fost CEO al Aetna Inc. și a făcut parte din echipa de consultanță în management a președintelui Barack Obama. Ron Williams își împărtășește viziunea de leadership în cartea Learning to Lead: The Journey to Leading Yourself, Leading Others and Leading an Organization.
Printre multe altele, Ron Williams scrie despre ce are de făcut un CEO pentru a construi o cultură pozitivă în cadrul organizației sale – o cultură bazată pe un set de valori, comportamente și așteptări care să asigure succes și satisfacție.
Cultura pozitivă este cea construită pe valori sănătoase – în care competiția nu dăunează colaborării, ritmul de muncă permite odihna și relaxarea, profitul nu este mai important decât oamenii, scopul nu scuză mijloacele. Într-o cultură negativă, performanța este posibilă, dar nu pe termen lung. Numai cultura organizațională pozitivă poate genera o performanță stabilă și sustenabilă.
În cartea sa, Ron Williams face o listă cu 24 de așteptări pe care liderii trebuie să le îndeplinească și le grupează în 4 categorii: Integritate, Implicarea angajaților, Excelență și răspundere, Valoare și servicii de calitate. Să le explorăm pe câteva dintre acestea.
INTEGRITATE
Fii lider, nu administrator.
Leadershipul înseamnă viziune și planificare, inspirare și conectare. Nu înseamnă execuție, procese, sarcini și control. Una este să stabilești obiective, altceva este să construiești o viziune. Una e să gestionezi resurse umane, altceva este să-i inspiri și să-i conectezi pe oameni. Leadershipul implică energia inimii, nu numai energia minții și lucrează cu inimile oamenilor, nu numai cu mintea lor.
Scriind despre diferența dintre leadership și management, Chris Nel semnalează că managementul se bazează pe control, îi lipsește pe oameni de autonomie și de inițiativă și generează nemulțumire, neimplicare și apatie – ceea ce îi face pe manageri să devină și mai autoritari, înrăutățind lucrurile. Leadershipul, în schimb, îi inspiră pe oameni – iar pentru asta liderul are nevoie de o motivație de bună calitate, trebuie să comunice clar care este viziunea, să le arate oamenilor drumul și să-i susțină cu resurse și cu recunoașterea necesare pentru ca ei să performeze.
Altfel spus, liderul trebuie să aibă genereze energie pozitivă, iar pentru asta trebuie el însuși să-și cultive energia potrivită și să aibă conștiință de sine, crede Chuck Edward – Global Talent Acquisition, Microsoft.
Înțelege problemele și acționează.
Nu poți acționa orbește, în virtutea inerției. Trebuie să fii în cunoștință de cauză – ceea ce înseamnă nu doar să știi, ci mai ales să înțelegi situația. Liderii care acționează în necunoștință de cauză – motivați de orgoliu, jocuri de putere, ambiție (care sunt exemple de energie nepotrivită) – sunt un real pericol.
Este nevoie să înțelegi, nu să faci presupuneri, despre cum funcționează lucrurile. Altfel, vei trage de fire haotic și vei strica mecanismul.
Fii prezent, cu curaj.
Lumea evoluează foarte rapid și se schimbă profund și pe toate planurile. Este vital să ai prezență de spirit – ca să fii la curent cu ce se întâmplă; și e crucial să fii curajos – pentru a-ți putea actualiza viziunea și drumul în ritm cu vremurile. Altfel, după cum bine spune Gerd Leonhard, viitorul va sosi, dar tu nu vei fi prezent în viitor.
IMPLICAREA ANGAJAȚILOR
Dezvoltă-i pe oamenii cei mai talentați, păstrează-i și promovează-i.
L-am întrebat pe Chuck Edward dacă știm să hrănim, să formăm și să dezvoltăm talentele pe care dorim să le recrutăm. L-am întrebat dacă ne confruntăm cu o criză a talentelor sau cu o criză a sistemelelor de recrutare, cu o criză de maturitate și de asumare a răspunderii față de resursele de care avem nevoie. În vremuri în care învățarea continuă este mai importantă decât oricând, suntem cu toții responsabili pentru crearea unui cadru corect și funcțional pentru învățare – care necesită resurse financiare, materiale, de timp, de înțelegere, de susținere. Ca lider, trebuie să asiguri condițiile necesare formării și dezvoltării talentelor de care vrei să beneficiezi. Fără pământ bun, apă și soare nu crește nicio floare.
În plus, pe lângă dezvoltarea și păstrarea oamenilor competenți, e important să-i și promovezi – atât în organizație, cât și în afara ei. În acest fel nu numai că îi vei dezvolta și îi vei motiva, dar vei crea un vad mai mare pentru ca ei să(-ți) producă valoare.
Contestă idea, nu omul.
Discuțiile eficiente și cu rost explorează idei, nu atacă oameni. Altfel, e ca și cum ai semăna micșunele ca să culegi pere. În plus, dacă este contestat omul, nu ideea sa, atunci este important să căutăm să înțelegem motivațiile reale ale discuției și să îmbunătățim calitatea energiei implicate în acel proces.
Omul are mai mare însemnătate decât munca sa.
Munca este în slujba omului, nu omul este în slujba muncii. Omul nu este orice altă resursă, ci este o resursă însuflețită. Viața este scopul final pe care îl deservim și ea dă semnificație muncii noastre. Nu poți pune mai mare preț pe muncă decât pe om, nu poți sacrifica omul pentru muncă. Pentru ca munca să fie bună, fii bun cu omul. Asta înseamnă să fii conștient de valoarea sa, să pui preț pe diversitate, să fii inclusiv, să respecți autonomia și liberul arbitru al oamenilor, să știi să conduci, nu să cauți să te impui.
EXCELENȚĂ ȘI RĂSPUNDERE
Fii expert în ceea ce este vital pentru succes.
Ca să ajungi la destinație, trebuie să știi nu numai încotro, ci și cum. Trebuie să cunoști, să înțelegi domeniul în care activează organizația ta – ce îi asigură funcționalitatea, care îi este dinamica, ce pune lucrurile în mișcare, care sunt relațiile de cauzalitate și interdependență – ca să nu construiești sisteme nefuncționale și ca să nu ai așteptări absurde. Trebuie să fii conștient și realist și, mai ales, să verifici mereu calitatea așteptărilor pe care preferi să le ai.
Fii cu cel puțin 15% mai bun în fiecare an și gestionează variațiile în mod activ.
Nu mai e demult un secret că ce ne-a adus până aici nu ne va duce mai departe. „Cum ești tu, așa este și afacerea ta”, spune Michael Gerber, în cartea sa, Mitul antreprenorial. Ca să construiești realist trebuie să fii tu însuți autentic, iar pentru ca afacerea să-ți crească trebuie ca și tu să te dezvolți. Numai o minte deschisă și o gândire expansivă pot extinde o afacere.
„Lumea este în continuă mișcare și nu tolerează staționarul. Va intra în coliziune cu orice lucru staționar și, mai devreme sau mai târziu, îl va distruge. (…) Inovația generează un nivel ridicat de energie în fiecare companie în care este cultivată, hrănită și stimulată, energie care, la rândul său, îi alimentează pe toți cei cu care vine în contact – angajați, clienți, furnizori, creditori. Într-o companie inovatoare toată lumea progresează”, insistă Gerber. Așadar, antreprenorul trebuie să iasă din zona de confort și să lupte – „dar nu în vederea unei bătălii, ci pentru a învăța”.
Multe afaceri au început în vremuri în care condițiile economice și sociale au făcut posibilă o ascensiune rapidă (piața era neaglomerată, consumatorul nesofisticat, economia emergentă etc). Dar dacă antreprenorul își asumă în totalitate această ascensiune și nu mai învață, nu se mai dezvoltă, nu se mai educă, se decuplează atunci decalajul dintre unde este și unde ar trebui să fie (atât el, cât și afacerea sa) va fi din ce în ce mai mare, iar consecințele vor fi pe măsură. Pe măsură va fi și teama sa de a recunoaște și de a-și asuma această realitate, așa că o va nega. Va găsi numai explicațiile, cauzele și scuzele care nu-l responsabilizează pe el în niciun fel.
„Cum ești tu, așa este și afacerea ta”. Antreprenorul își limitează organizația, limita până la care se dezvoltă organizația limitează apoi potențialul de dezvoltare al oamenilor și, ulterior, dezvoltarea industriei, în ansamblu – pentru că organizațiile nedezvoltate vor putea colabora pe termen lung doar cu oameni (încă) nedezvoltați – fie pentru că sunt prea tineri, fie pentru că nu pot mai mult – ceea ce construiește un fals plafon.
VALOARE ȘI SERVICII DE CALITATE
Condu schimbarea prin concentrare pe client.
Odată cu vremurile, se schimbă și clienții – au alte nevoi, răspund la alți stimuli, au alte destinații, merg pe alte drumuri. Fii atent la ei, altfel nu vor mai fi clienții tăi. Pe lângă pericolul ca ei să plece, un pericol mai subtil este să fie înlocuiți de alții, fără ca tu să-ți dai seama. Când nu mai livrezi pe măsura clienților pe care-i țintești, vor veni către tine cei pe care-i nimerești. Și atunci, în loc să alegi, culegi.
Imaginația – fie o ai, fie o angajezi. Dar nu te poți lipsi de ea.
În următorii 20 de ani, lumea se va schimba mai mult decât în ultimii 300, spune Gerd Leonhard. Oamenii încearcă să ghicească viitorul pornind de la prezent sau de la trecut. Credem că ceea ce a funcționat bine până acum ar trebui să ne fie de folos și în viitor, cu ceva îmbunătățiri, pe ici pe colo. Dar acum schimbările tehnologice se petrec exponențial, combinatorial și recursiv, prin urmare ceea ce înainte se întâmpla în 10 ani, acum se întâmplă în 3. Logica și prezumțiile care determină viitorul s-au schimbat total. Prin urmare, viitorul nu va mai fi o simplă prelungire a prezentului, ci va fi extrem de diferit. Astfel, dacă nu ai imaginație vei ieși din ecuație.
Funcționează „și” nu „sau”.
Și Chuck Edward vorbește despre pericolul gândirii binare, semnalând că aceasta generează criză și deficit. Lumea este mult mai complexă decât „asta sau cealaltă”, alb sau negru, bine sau rău. Funcționalitatea se bazează pe complementaritate, pe diversitate, pe incluziune, pe îmbinare, pe împreună.
Tu ce cauți: busolă sau lauri?
Liderul din tine ce așteptări are de la sine?