Lecția de Încredere de la una dintre cele mai puternice femei din businessul românesc
Pandemia nu ne-a afectat pe toți la fel. Este concluzia mai multor studii recente, care atestă faptul că afacerile conduse de femei au avut mai mult de suferit, iar măsurile impuse pentru diminuarea răspândirii virusului au avut un impact mai mare asupra femeilor decât asupra bărbaților. Concluziile nu au legătură nici cu performanța managerială a femeilor, nici cu modul de organizare a vieții private, ci țin strict de conjunctură.
Pe de o parte, domeniile în care competențele femeilor antreprenor sunt recunoscute (retail, consultanță, horeca, sănătate, educație, profesii liberale) au fost mult mai puternic lovite de criză. De cealaltă parte, distanțarea socială, work from home, închiderea școlilor și grădinițelor au determinat o implicare mult mai mare a femeilor în activitățile din afara sferei profesionale, mărind presiunea de pe umerii lor.
Studiile însă nu au evidențiat doar vulnerabilitățile și extinderea inegalității de gen, ci și un fapt extrem de interesant: rezistența și tenacitatea femeilor în fața crizei, precum și capacitatea lor de a fi lideri extraordinari în condiții extraordinare. (n.r.- Raportul MIWE 2020)
În mod paradoxal însă, în ciuda tuturor barierelor sociale, economice sau culturale care le îngreunează accesul, raportul mai sus menționat prezintă și o perspectivă optimistă pentru viitorul doamnelor antreprenor. Acesta arată că pandemia s-ar putea dovedi a fi un catalizator pentru progresul exponențial al femeilor în afaceri și o oportunitate de a corecta prejudecata inerentă de gen, în cazul în care factorii de decizie vor sprijini inițiativele în acest sens.
„Următorul normal” prezintă o oportunitate unică pentru eliminarea barierelor existente, se precizează în concluzii, determinând o creștere a gradului de participare în business în rândul femeilor. Dincolo de multiplicarea inegalităților cu care femeile în afaceri se confruntă, COVID-19 a fost un stimul puternic pentru progresul structural.
Conform MIWE, în România, 27,3% dintre business-urile existente sunt deținute de femei, fapt ce ne plasează pe locul 20 în clasamentul țărilor cu cel mai ridicat procent al afacerilor deținute de femei.
”Cred că recuperarea decalajelor de gen va fi un subiect important pentru 2021. Se vorbește mult despre faptul că, în perioada pandemiei, femeile au pierdut mult din terenul câștigat către egalitate. Cred că este adevărat, deși nu pot face o estimare realistă. Știu însă că, împreună cu PWN România, voi continua să acționez în virtutea obiectivului de a crea egalitate de gen în poziții de leadership și de a susține femeile care vor să avanseze în carieră. Cu atât mai mult cu cât se confirmă faptul că, în situații de criză, sub presiune, femeile reușesc să se descurce foarte bine și să se remarce ca lideri”, confirmă concluziile raportului, Virginia Oțel, președinte al Asociației Professional Women’s Network România (PWN România), una dintre cele mai puternice femei din businessul autohton.
PWN România este o asociație non-profit bazată pe voluntariat, a cărei misiune este să susțină avansarea în carieră a femeilor și echilibrul de gen în poziții de leadership.
”Timpul este o resursă prețioasă și nu o putem irosi”
Deși sună deja a clișeu ”2020 a fost o provocare pentru toată lumea”, Virginia Oțel recunoaște că, anul trecut, prin restricțiile și măsurile impuse, a fost o probă grea de trecut pentru fiecare dintre noi, ca indivizi, ca antreprenori sau oameni din business, dar și ca organizații sau comunități. Inclusiv pentru ea a fost greu, deoarece este o persoană căreia îi place să interacționeze cu oamenii. Recunoaște franc, ”mi-au lipsit conversațiile față în față, îmbrățișările, mi-a lipsit energia acestor interacțiuni directe”.
Și, chiar dacă la început a privit totul ca pe o situație temporară, ușor, ușor a conștientizat amploarea crizei și că efectele pandemiei nu vor trece prea repede, deci n-are sens să stăm și să așteptăm. Drept urmare, a acceptat ”noua normalitate” și și-a reluat toate activitățile și atribuțiile imediat ce situația a permis: ”Timpul este o resursă prețioasă și nu o putem irosi, trebuie să ne adaptăm rapid, atât profesional, cât și personal”. A ajutat-o mult faptul că a avut familia aproape, dar și că, de fiecare dată când a avut nevoie, a simțit sprijinul comunității Professional Women’s Network România, din care face parte. ”Energia celor peste 175 de membre care alcătuiesc această comunitate a trecut de granițele virtuale impuse de pandemie. Am reușit să ne organizăm în evenimente online, în care fie să învățăm lucruri noi, fie să ne reconectăm la noi înșine și la emoțiile noastre, mai ales în această perioadă tulbure. Le mulțumesc colegelor mele de Board din cadrul asociației pentru multitudinea de întâlniri online pe care am avut-o anul trecut, pentru timpul și dedicația lor în toată această perioadă. În plus, comunitatea PWN România ne-a oferit tuturor o misiune și un scop care nu puteau fi împiedicate de pandemie – susținerea femeilor care doresc să își dezvolte o carieră. Acest obiectiv a devenit, din contră, chiar mai important în acest moment, deoarece efectele pandemiei au fost resimțite, în mod disproporționat, mai puternic de către femei ”, a explicat Virginia Oțel.
Consideră că au avut, totuși, și puțin noroc cu organizarea câtorva evenimente în primele două luni ale anului 2020, seminarii dedicate unei componente importante a asociației, și anume „Women on Boards” sau altfel spus susținerea participării femeilor în Consilii de Administrație sau Consilii de Supraveghere, dar și evenimentul de finalizarea a celei de-a șasea ediții a programului de mentorat. De asemenea, chiar în primele zile ale lunii martie, au fost alte două evenimente, unul dedicat zilei internaționale a femeii și sărbătoririi a 50 de ani de francofonie, organizat împreună cu ambasada României la Paris, cu tema „Rolului Femeii în Societatea Contemporană”, plus o masă rotundă cu privire la politicile de egalitate de gen în companiile franceze, organizată de Ambasada Franței la București.
După declararea stării de urgență însă, totul s-a schimbat și ”a trebuit să ne adaptăm”. În acest sens, în perioada aprilie-august 2020, PWN România a organizat o serie de 13 webinarii, multe dintre ele chiar săptămânale, care au venit în întâmpinarea nevoilor de învățare, de relaționare și de networking ale membrelor asociației, tocmai pentru a susține comunitatea în vremuri atât de speciale. Apoi, în octombrie, a lansat o nouă ediție – a șaptea – a Programului de Mentorat, adaptată la formatul online impus de noile reglementări. „Le sunt recunoscătoare minunatelor mele colege, voluntare și ele, din echipa de mentoring, cât și lectorilor invitați și mentorilor care, pro bono, au reușit, atât în webinarii, cât și în cadrul sesiunilor de mentorat, să contribuie la susținerea morală, dar și profesională a membrelor noastre și a tinerelor înscrise în programul de mentorat. Am reușit să ne întâlnim chiar și fizic, bineînțeles respectând toate măsurile de distanțare socială și purtare a măștii, de două ori în vară, pentru Adunările Generale ale asociației și să ne încărcăm spiritul de energia benefică a comunității”, a mai spus ea.
”Până și atunci când nu mai putem, tot mai putem un pic”
Acum, la aproape 1 an de impunerea restricțiilor, privind retrospectiv, consideră că cea mai importantă lecție pe care pandemia ne-a dat-o tuturor este aceea a Încrederii: ”Încredere că ne putem adapta, încredere unii în alții, încredere în puterea noastră interioară și în exemplul pe care îl dăm celorlalți. Chiar discutând cu colegele mele de la PWN România, am înțeles că acesta este și cel mai important dar pe care ni l-am făcut una celeilalte: încrederea că putem face tot ce ne propunem, că avem sprijin și înțelegere în cadrul comunității, că până și atunci când nu mai putem, tot mai putem un pic”.
De aceea, crede Virginia Oțel, această criză ne-a adus mai aproape unii de alții, în ciuda distanțării, ne-a învățat cum să ne motivăm echipele și cum să evoluăm și să ne adaptăm la situații noi. ”E important să fim conștiente de aceste transformări, de lucrurile pe care le-am învățat și de pașii pe care îi mai avem de parcurs până la atingerea obiectivelor noastre – sprijinirea avansării în carieră a femeilor, reducerea decalajelor profesionale dintre bărbați și femei și egalitate de gen în poziții de leadership. Iar această conștientizare este mult mai puternică în interiorul unei comunități care te susține, te sfătuiește, te încurajează și îți dă din energia ei formidabilă”, a mai spus ea.
Femeile în Consiliile de Administraţie în România
În 2016, PWN România şi Deloitte România, ca partener, au realizat un studiu, ”Femeile în Consiliile de Administraţie în România”, prima cercetare de acest fel elaborată în țara noastră, care a vizat companiile listate la Bursa de Valori București. În realizarea acestui studiu, s-a pornit de la ideea de a scoate în evidență beneficiile pe care le poate aduce echilibrul de gen în funcțiile de conducere. Totodată, acest demers a dorit să ofere companiilor românești motivația de a sprijini evoluția profesională a femeilor. Rezultatele lui au fost făcute publice în 2016 și au arătat că, în structurile de conducere strategice, doar aproape 15% erau femei. Într-adevăr, la nivelul conducerii executive, procentajul era mai mare, și anume de 23%.
Ce le împiedică, de fapt, pe românce să ”atace” cu mai mult curaj?, am întrebat-o pe Virginia Oțel.
”Eu nu aș spune că româncele nu <atacă> cu mai mult curaj mediu de business. Ba din contra, sunt multe femei care lucrează în companiile din România, fie private sau publice. Chestiunea care trebuie discutată este legată însă de accesul lor la poziții de leadership în aceste companii. Și aici mă refer la poziții de Director General sau CEO și, mai ales, la poziții în Consilii de Administrație. Studiul din 2016, bazat pe statisticile Comisiei Europene, arăta că aveam cea mai mare descreștere din ultimii 10 ani a acestor indicatori din țările membre UE și ne situam în ultimele locuri din țările UE prin prisma lor. Ne propunem să facem o nouă cercetare în viitorul apropiat, însă îmi este teamă că cifrele nu s-au schimbat prea mult, în sens pozitiv”, a precizat președinta PWN România.
S-ar putea face mai mult? Categoric da, a răspuns ea, detaliind cele trei niveluri pe care societatea și comunitatea de business ar trebui să acționeze:
- La nivel personal, individual – conform diverselor studii întreprinse pe plan internațional, femeile trebuie să aibă încredere că îndeplinesc cel puțin 100% din cerințele unui post, pe când bărbații aplică pentru o poziție într-o companie și dacă știu doar 60% din aceste cerințe. De aceea, noi am organizat un program educațional pentru femeile ce doresc să devină membre ale Consiliilor de Administrație, denumit “Women on Boards Academy”, ce s-a desfășurat în perioada 2016 – 2018, urmat de un “Laborator de Competențe pentru un membru al CA”, început în 2019 și care va continua și în 2021. Ne dorim că membrele noastre să aibă bagajul de competențe, atât profesionale, cât și comportamentale, care să le încurajeze să aplice pe poziții de conducere, la nivelul superior al ierarhiei organizațioanle. Pentru femei în poziții de middle management, am dezvoltat programul de mentorat, pentru a veni în sprijinul acestora în ascensiunea în carieră. Iar pentru femeile ce doresc să devină antreprenoare, vom lansa în curând cea de-a șaptea ediție a unui alt program de educație, de data aceasta, antreprenorială, și anume “Trusa de Instrumente pentru Antreprenoare”. Toate aceste programe vin în sprijinul femeilor care doresc să participe activ în mediul de afaceri, înlesnindu-le astfel accesul.
- La nivel organizațional – companiile să adopte politici de diversitate de gen și de susținere a dezvoltării profesionale și de leadership a femeilor, cât și de oferire de șanse egale cu privire la promovarea femeilor în funcții de conducere. De asemenea, politici privind echilibrul între viața profesională și cea privată.
- La nivel de societate – sunt mai multe lucruri de făcut. Aș menționa în primul rând dezvoltarea unei mentalități care să combată stereotipurile de gen, începând chiar cu învățământul primar, inclusiv o campanie generală privind combaterea unor astfel de stereotipuri. De asemenea, adoptarea unei strategii pentru asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați pe piața muncii, dar și pentru participare echilibrată a femeilor și bărbaților la decizie în viața publică și în conducerea companiilor, sunt doar câteva dintre reglementările ce pot duce la o conducere echilibrată de gen.
”Tot studiile au arătat că participarea activă a femeilor la conducerea companiilor crește considerabil performanța financiară a acestora, iar împuternicirea economică a acestora duce inclusiv la creșterea PIB”, a concluzionat Virginia Oțel.
De la femeie la femeie
Având în vedere experiența în business și mentorat, dar și poziția de lider al unei comunități care sprijină și încurajează femeile în lungul și complicatul drum spre performanța managerială, am rugat-o pe Virginia Oțel să încheie partea ei de poveste cu câteva sfaturi pentru doamnele care, deși doresc, din diferite motive, ezită să-și își încerce efectiv șansa în leadership sau în business.
Iată, așadar, doamnelor, cum vă puteți ușura calea spre succes:
* Aveți încredere în propriile forțe și competențe profesionale.
* Preocupați-vă în mod continuu de dezvoltarea competențelor profesionale și de leadership.
* Construiți-vă un brand personal.
* Faceți mentoring, fie în interiorul companiei în care lucrați, fie inter-company, așa cum facem noi în cadrul PWN România. Mai nou, trendul este de “sponsoring”, folosit destul de mult de bărbați, cu succes. Adică, să ai un sponsor în organizație, care să te susțină, când este momentul unei promovări.
* Faceți networking, mai ales în cadrul unor asociații de afaceri sau de susținere a femeilor în cariera profesională, cum este PWN România.
* Depășiți-vă temerile cu privire la faptul că nu sunteți suficient de pregătite pentru a accede la o funcție managerială sau de conducere executivă.
* Și, de ce nu, faceți voluntariat! Puteți învăța multe și vă puteți dezvolta personal. În plus, veți avea și o mare satisfacție că puteți contribui la o cauză, indiferent de aceasta, care vă va da încredere.
Acest articol este preluat din ediția nr. 270 a Revistei CARIERE
Pentru abonare, click aici