Luminița FLOREA, Director People&Culture, Philip Morris România: „Ne temem de succes pe cât de mult ne temem de eșec, deoarece ambele înseamnă schimbare”
În tumultul constant al lumii afacerilor, planificarea și stabilirea obiectivelor devin adevărate busole care îi ajută pe acești exploratori organizaționali să navigheze cu încredere în marea plină de obstacole, provocări și oportunități. Este un moment de introspecție și analiză strategică în care se conturează direcția viitoare, iar viziunea devine ancora care stabilizează cursul. Iată-ne ajunși la sfârșitul încă unui an, iar acest moment devine prilejul în care atât indivizii, cât și organizațiile, reflectă asupra realizărilor și rezultatelor obținute. Este un punct de cotitură în care privim cu încredere spre orizontul necunoscut, echipați cu voința de a depăși provocările și cu speranța că vom scrie încă o poveste de succes în anul care vine. Energia și entuziasmul cu care ne pregătim intens pentru a porni într-un nou an reflectă dorința noastră comună de a atinge noi culmi și de a depăși limitele impuse de trecut. Fiecare pas înainte devine o contribuție la povestea noastră colectivă și la evoluția continuă a drumului pe care l-am ales. Am stat de vorbă despre toate acestea cu Luminița Florea, Director People&Culture, Philip Morris România.
Cum a fost călătoria în ultimele 12 luni? Ce evenimente, cifre sau rezultate evidențiate în metaforicul bilanț vă vor ajuta să navigați mai departe cu succes în direcția dorită?
Ultimele 12 luni au fost o călătorie memorabilă, o călătorie care a presupus reziliență, energie, satisfacție și dorința de a susține în continuare transformarea spectaculoasă a companiei. La Philip Morris România am început anul acesta în forță: am sărbătorit 30 de ani de prezență a companiei în România. Am traversat alături de colegii mei o perioadă plină de provocări și proiecte, susținute de o investiție substanțială care sprijină în continuare misiunea noastră de a construi o Românie fără fum! Un eveniment memorabil al acestui an a fost lansarea celui mai recent produs al nostru, IQOS ILUMA. Și această lansare face parte din dorința noastră de a privi spre viitor și de a schimba industria din temelii. Desigur, acest lucru nu este posibil fără oameni care cred în misiunea noastră și care își doresc să fie parte din proiect.
Închidem anul cu sentimentul că, prin toate acțiunile noastre, aducem o schimbare în viața fumătorilor adulți. Simțim cu toții, de ceva vreme încoace, că apele sunt mai tulburi, rutele sunt mai anevoioase, așa că doar buna pregătire a căpitanului nu este suficientă. Este nevoie ca întreg echipajul să gândească și să acționeze împreună, lucru care la noi se întâmplă deja. Această colaborare și munca în echipă sunt elementele cheie care ne vor ajuta mai departe în anul ce vine!
Ce schimbări, inițiative notabile, ați implementat din perspectivă de resurse umane?
În centrul tuturor inițiativelor noastre sunt oamenii, fie că vorbim de comunitatea IQOS sau colegii noștri. Am colegi diverși și fiecare din ei are nevoi specifice. Inițiativele noastre vin să ofere un răspuns și susținerea necesară pentru cei care aleg să facă parte din companie. Vă dau un exemplu, o nevoie care s-a detașat în mod clar în ultimii ani a fost necesitatea de a oferi un mod flexibil de lucru. Prin urmare, ne-am adaptat la nevoile colegilor noștri și de aceea, pentru pozițiile unde este posibil, oferim în continuare un mod de lucru hibrid. Munca hibrid nu mai este văzută ca un beneficiu, ci mai degrabă ca o normalizare a felului în care muncim. Dorința noastră este să păstrăm modul de lucru hibrid, care arată o grijă atât pentru colegii noștri și timpul lor liber, cât și pentru munca de echipă, la birou. Acest mix ajută să lucrăm mai bine împreună și să fim cu adevărat performanți.
În ce mod au influențat aceste modificări sporirea eficienței și asigurarea siguranței echipajului, orientându-vă astfel în direcția corectă?
Schimbările ne învață de fiecare dată că lecția flexibilității nu ar trebui să ne sperie. În acest moment, în cadrul Philip Morris România am ajuns la o medie de 40% timp petrecut la birou și 60% timp petrecut acasă. Consider că este o direcție bună și, mai ales, echilibrată. Sigur, nu avem o abordare „one size fits all”! Avem colegi care doresc să lucreze de acasă, dar sunt mulți și cei care își doresc să vină la birou. Aceștia din urmă simt cumva că pierd anumite experiențe pentru că ei lucrează de la distanță.
Direcția strategică rămâne neschimbată, iar acest lucru este apreciat și susținut de colegii noștri. Când construiești un viitor fără fum, știi din start că nu va fi o misiune ușoară, iar a ține echipajul în siguranță este esențial. Vedem cu toții contextul internațional, nu vrem să adăugăm presiuni suplimentare. Iar când vine vorba despre colegii mei, cred că mai presus de beneficii, oamenii vor să fie în primul rând auziți, susținuți și să simtă că fac parte dintr-o mare familie. Acest „joy of belonging” – bucuria apartenenței – se regăsește în factorii care motivează generații diferite și echipele motivate aduc rezultate pe măsură.
Ce priorități ați stabilit pentru organizația dvs în noul an și cum credeți că aceste obiective vor contribui la îndeplinirea viziunii și strategiei companiei pe termen lung?
Philip Morris International este o companie care se transformă radical, schimbă paradigma unei întregi industrii și construiește un viitor fără fum. O viziune atât de ambițioasă are nevoie de strategii inovative iar pentru a susține obiectivele strategice, avem nevoie de oameni talentați și motivați și de echipe performante.
Strategia noastră de resurse umane urmărește ca mediul în care lucrăm să fie unul sănătos, în care colegii să simtă că se pot dezvolta personal și profesional. De aceea punem la dispoziția colegilor o serie de traininguri și beneficii extra-salariale, pe care le diversificăm permanent, în funcție de divizie. Spre exemplu, ce funcționează cel mai bine în zona comercială sunt beneficiile extra, oportunitățile de învățare, licențele pe LinkedIn, licențele pentru diverse platforme de învățare plătite de către companie. În rândul angajaților din fabrică, sunt apreciate beneficiile tradiționale, respectiv prima de vacanță, masa asigurată în cantină, transportul asigurat angajaților de la locurile în care se află până la fabrică, precum și toată gama de beneficii sociale: alocații de școală, de grădiniță, ajutoare sociale.
Cum privim spre viitor, ne concentrăm și la abordarea responsabilă a modului în care va arăta munca în anii care urmează. Trebuie să luăm în considerare și să ne adaptăm la ce ne va aduce viitorul, mai ales că automatizarea, digitalizarea și noile tehnologii vor impacta, fără doar și poate, fiecare industrie. Este important ca oamenii să înțeleagă cum se pot pregăti cât mai bine pentru viitor, și că digitalizarea aduce evoluție, care se va regăsi și în evoluția lor ca angajați și oameni.
Fiecare dintre noi are însă și obiective și aspirații în viața personală. Ca om, ce obiective v-ați propus pentru 2024? Care va fi prioritatea dvs în noul an?
În viața de zi cu zi, rolurile mele sunt împărțite între familie, cei trei copii, soțul meu, prietenii mei, colegii mei, echipa pe care o coordonez și echipa de management a Philip Morris România. Nu este întotdeauna ușor să găsesc o balanță și să aliniez prioritățile între diversele lumi în care trăiesc și acesta este unul din obiectivele mele pentru 2024. Toată lumea are nevoie de mai mult timp pentru activități care presupun propria stare de bine. A avea grijă de starea ta de bine înseamnă să-ți acorzi atenție, să te preocupe atât bunăstarea fizică, echilibrul emoțional și să ai sentimentul că ești împlinit ca om. Acestea te fac să te simți bine, îți creează energie pozitivă atât de necesară atât în viața personală, cât și la locul de muncă. Nu îmi setez de obicei, rezoluții pentru noul an, dar obiectivul care mă ghidează este ca în fiecare zi să devin o mai bună versiune a mea.
Cum credeți că aceste obiective personale vă vor influența și completa dezvoltarea și succesul în ambele sfere ale vieții, personale și profesionale?
Îmi place foarte tare ceva ce a spus cândva cineastul Walt Disney: „Toate visele noastre pot deveni realitate dacă avem curajul de a le urma”. Ne temem de succes pe cât de mult ne temem de eșec, deoarece ambele înseamnă schimbare, iar omul, în mod natural, se teme de schimbări.
Un exercițiu pe care am început să îl practic în mod susținut este ca în toată agitația vieții de zi cu zi să aloc timp pentru mine. Acest timp petrecut cu mine mă ajută să transform dorințele/intențiile în obiective personale și profesionale.
Sfatul meu este să nu așteptați ca lucrurile să se întâmple pur și simplu, iar providența să rezolve dorințele neîndeplinite încă. Dacă îți dorești să evoluezi, este bine să îți propui acest lucru și să cauți oportunitățile de dezvoltare. Continuă să înveți, fii consecvent și bucură-te de fiecare moment!
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 287
Pentru abonare, click aici