10 atitudini care te vor transforma într-un manager de succes
1. Învaţă să asculţi
Un manager nu doar transmite mai departe directivele care i-au venit de sus. Trebuie să îţi cunoşti colaboratorii, să le identifici punctele forte, dar şi pe cele slabe, să le apreciezi nivelul de autonomie şi să ştii ce îi motivează. Iar toate aceste lucruri le poţi obţine doar dacă observi şi asculţi. Mulţi manageri au tendinţa de a-şi conduce rigid echipele, dau instrucţiuni, umplu tabele cu date şi cunosc activitatea echipei din rapoarte, fără să îi cunoască membrii. Nu uita de aspectul relaţional şi arată un interes sincer echipei tale, fără a fi intruziv.
2. Fii un exemplu
Nu eşti neapărat mai apreciat dacă eşti simpatic sau prea îngăduitor. Aşadar, nu face greşeala de a încerca să fii pe placul tuturor. Un bun manager este curajos şi ştie să îi spună unui angajat că nu a fost la înălţimea aşteptărilor sau că a greşit. Iar angajaţii acceptă observaţiile şefului, dacă ştiu că este un om corect. Respectă-ţi cuvântul dat, respectă deadline-urile, nu îţi atribui ideile salariaților şi nu arunca vina pe echipă.
3. Implică-te
Nu câştigi nimic dacă te izolezi într-un turn de fildeş şi dai ordine. Fii în mijlocul celorlalţi şi susţine-i atunci când este nevoie. De exemplu, poţi însoţi agenţii de vânzări atunci când au primele întâlniri cu distribuitorii, atât ca să le dai exemplu, cât şi pentru a le da încredere în ei înşişi. Energia şi entuziasmul sunt molipsitoare. Îţi vei motiva mai bine echipa şi vei câştiga autoritate în mod natural fiind deschis şi perseverent.
4. Dă un sens obiectivelor tale
Când vorbești în faţa echipei, trebuie să explici clar în ce direcţie vrei să mergeţi, pentru a da sens acţiunilor lor. Este mai bine să fixezi un scop, decât un drum de parcurs. Oamenii vor să ştie de ce merg pe un anumit drum. Spune mai degrabă că în doi ani vrei să depăşiţi concurenţa, decât să spui că veţi reduce cu 20% cheltuielile, fără un scop bine definit. Trebuie să ai idei şi convingeri clare, dar şi să fii capabil să faci trimiteri către alte domenii, care nu ţin neapărat de specificul întreprinderii în care lucrezi.
5. Susţine-ţi echipa
Un bun manager joacă întotdeauna în echipă. El trebuie să poată să delege, să accepte modalităţi diferite de a lucra cu toţi colaboratorii şi să ţină cont de sugestiile acestora, chiar dacă asta înseamnă să îşi schimbe foaia de drum. La fel, managerul trebuie să îşi susţină echipa, atât în faţa clienţilor, cât şi a conducerii companiei.
6. Controlează-ţi egoul
Managerul charismatic are o personalitate stabilă, care inspiră încredere. El trebuie să fie capabil să spună NU cu obiectivitate şi să aibă suficientă încredere în el, astfel încât să nu simtă nevoia să îi zdrobească pe ceilalţi. Un lider de succes ştie că nu trebuie să ia lucrurile personal şi să recunoască atunci când a greşit. Adesea, experienţa face diferenţa. Managerii care la începutul carierei simţeau nevoia să fie duri şi să încerce să iasă în faţă pentru a se impune, devin mai flexibili și mai modeşti odată cu trecerea anilor.
7. Lucrează-ţi vocea
Vocea este semnătura unei personalităţi, de aceea este esenţial să o îmbunătăţeşti. Notele grave au cel mai mare impact, pentru că sunt asociate cu forţa şi cu autoritatea, deci este indicat să le foloseşti în detrimentul notelor nazale, care se pierd în cutia toracică şi riscă să nu mai ajungă la asistenţă. De asemenea, dacă te concentrezi pe notele grave, nu există riscul să îţi scape câteva note înalte când apare stresul.
8. Învaţă retorică
Puterea unui lider stă şi în retorică. De aceea, arta discursului este o materie aparte în cele mai bune şcoli din lume. Dacă nu te-a învăţat nimeni cum să îţi convingi auditoriul, învaţă retorică şi vei vedea că o să ai rezultate pe care nu le-ai putea bănui. De exemplu, repetând o sintagmă de mai multe ori în cadrul unui discurs, ea se va înscrie cu singuranţă în creierele şi spiritele celor care te ascultă. La fel şi folosind anumite metafore, care vor transforma discursul tău în unul vizual, mai convingător.
9. Deprinde arta tăcerii
Nimic nu va da mai mare greutate cuvintelor tale decât pauzele strategice înainte şi după elementele cheie ale unui discurs. Ele te vor ajuta şi să eviţi "ăăă-urile" care îţi parazitează discursul. Totuşi, nici nu este bine să abuzezi de acest lucru. Lungimea pauzelor este de asemenea foarte importantă: ea nu trebuie să depăşească două secunde. Unul dintre cei care excela în arta tăcerii era Steve Jobs. Printre frazele sale cheie se număra şi "Aceasta… (linişte) este o revoluţie", expresie care declanşa entuziasmul ascultătorilor săi.
10. Evită limbajul de lemn
Ca să îţi atingi asistenţa, evită limbajul de lemn. Nu doar că nu va produce niciun efect, ci rişti ca oamenii doar să mimeze că te ascultă. Cultivă diferenţa şi creează un stil propriu al discursurilor pe care le susţii. Şi pe cât posibil, pregăteşte-ţi alocuţiunile din timp, fie că este vorba despre prezentări, fie de discursuri motivaţionale. Vei avea timp să treci de mai multe ori peste ele şi să le citeşti cu ochii minţii.
Un manager de succes trebuie să îşi dorească acest lucru şi să fie dispus să ceară ajutorul pentru a-şi îndeplini scopurile. Nu ezita să mergi la un training de leadership, de vorbit în public sau de dezvoltare personală, unde vei beneficia de ajutorul specialiştilor pentru a deveni cel mai bun manager.