4 conditii pentru a avansa pe o pozitie de top management
Dorinta ar trebui sa fie cea mai importanta conditie, mai ales ca pozitiile de top nu vin doar cu avantaje, ci si cu responsabilitati sporite, iar balanta intre cele doua este intotdeauna bazata pe o analiza personala. „Am cunoscut multi oameni de valoare in asemenea pozitii de mijloc, dar care pur si simplu nu aveau o dorinta suficient de mare pentru a avansa catre top”, constata Marius Ghenea, presedinte Fit Distribution.
Dupa ce dorinta de aspirare s-a instalat, un astfel de manager ar trebui sa mai aiba si capacitatea de a face aceasta tranzitie. „Uneori, acesta este un salt important, mai ales in organizatii relativ plate, unde singurele pozitii care au adevarate implicatii de management sunt cele de top, asa ca un middle-manager nu este un manager in sensul strict, ci doar un profesionist al companiei cu anumite responsabilitati suplimentare”, mai spune el.
Iar daca exista si dorinta, si capacitate, este nevoie de inca doua elemente aproape la fel de importante: in primul rand, trebuie sa fii angajat intr-o companie care sa fie o meritocratie, iar in al doilea rand, sa existe o oportunitate reala de promovare catre esalonul de top al managementului.
Din experienta cu ambele tipuri de organizatii, Marius Ghenea spune ca o meritocratie nu este deloc implicita in businessul privat, indiferent ca vorbim de corporatii sau de antreprenoriate. In corporatii, ceea ce strica meritocratia este abordarea politica a promovarilor care se iau in functie de anumite criterii care nu sunt bazate pe merit: nationalitatea, sexul, sau chiar apartenenta la anumite grupuri sau „cluburi”. In organizatii antreprenoriale, insa, problemele care pot aparea sunt nepotismele si subiectivismul.
Exercitiu
Cu privire la existenta unei oportunitati reale de promovare, sa spunem ca sunteti director de operatiuni intr-o companie in care CEO-ul este un tanar extrem de valoros si care abia a fost numit la conducerea companiei: este destul ca clar ca, pentru cativa ani, nu va fi posibil sa promovati la pozitia de CEO, deci la pozitia de top. In acest caz, cele doua variante sunt:
– sa va impacati cu aceasta situatie si sa incercati sa lucrati cat mai bine cu acest CEO, sa il sustineti cat mai bine si sa invatati cat mai multe de la el;
– sa va demonstrati valoarea in acea organizatie, dar sa cautati o ruta de promovare in diagonala (catre o pozitie de CEO intr-o alta companie, eventual un jucator mai mic de pe aceeasi piata, daca nu exista niste clauze contractuale de non-compete).
Criza – o piedica in calea promovarii
Criza reprezinta un mare impediment in ceea ce priveste promovarea in cariera. In acest ultim an si jumatate de criza, foarte multe organizatii, fie ele de tip corporatist sau anterprenorial, au „inghetat” pur si simplu organigrama. Practic nimeni nu a fost promovat si nimeni nu a migrat pe alte pozitii.
„Evident, aici este si mult instinct de conservare, managerii insisi prefera sa ramana pe pozitiile existente pentru a nu adauga la riscurile inerente ale crizei si riscul schimbarii unui job, dar nici actionarii companiilor nu mai sunt atat de interesati in a schimba managerii in aceasta perioada”, observa omul de afaceri, Marius Ghenea. In cel mai rau caz, apar restructurari care desfiinteaza anumite pozitii de management, fiind considerate redundante in aceasta perioada. Prin urmare, oportunitatile sunt foarte mici.
Utilitatea MBA-ului
MBA-ul sau EMBA-ul sunt cu siguranta utile pentru un manager de top, atunci cand ajunge in pozitia respectiva, e de parere Marius Ghenea. Sunt programe care ofera un set structurat de informatii si deprinderi utile pentru desfasurarea unei activitati tipice de top manager, care, spre deosebire de alti manageri ai companiei, va avea de-a face cu toate aspectele functionale organizatiei: finante, marketing, vanzari, operatiuni, HR etc.