5 prejudecati legate de firmele de recrutare
Iata cateva dintre acestea, prezentate de Raluca Elgyar, consultant in cadrul AVA Human Resources.
Prejudecata nr.1 – Recrutarea prin intermediul unei agentii costa foarte mult. Cifrele vehiculate in presa pentru recrutarea unui manager se ridica la 70-80.000 de euro.
Tot mai multe agentii de recrutare lucreaza in regim de “success fee”, ceea ce permite angajatorului sa plateasca serviciile de recrutare doar in momentul angajarii candidatului dorit. Tarifele agentiilor de recrutare sunt fixe pentru anumite pozitii sau variabile in functie de valoarea pachetului salarial al viitorului angajat.
Proiectele de recrutare care aduc 70.000-80.000 euro sunt o exceptie pe piata din Romania; in cazurile cele mai fericite, comisioanele agentiei ajung la mai putin de jumatate din aceasta suma.
Prejudecata nr.2 – O data cu utilizarea retelelor sociale in procesul de recrutare (Linkedin, Facebook, Twitter, Xing, diverse forumuri profesionale, etc.), se pune sub semnul intrebarii nevoia de a apela la serviciile unui recrutor extern.
Un manager de departament nu are timpul si nici sarcina de a construi retele sociale si de a urmari, in permanenta, activitatea acestor retele. Iar cheia succesului in recrutarea pe retele sociale o constituie, in primul rand, perseverenta si disponibilitatea utilizatorului
Prejudecata nr. 3 – Postarea unui anunt pe un site specializat e mai rentabila si mai productiva, generand sute de CV-uri.
Preturile pachetelor de anunturi pe site-urile specializate au crescut destul de mult in ultima vreme, iar in acest moment, avem de-a face cu o piata cu un excedent numeric de candidati, dar cu un deficit valoric important (vezi cazurile in care o companie primeste 1000 de CV-uri pentru o pozitie, din care alege 10-12 la o prima selectie, inflatia de CV-uri care trebuie vizualizate avand costuri de timp foarte ridicate pentru un recrutor intern).
Prejudecata nr.4 – Daca exista departament de resurse umane, de ce sa mai apelez la o agentie?
Un specialist intern nu desfasoara procese de executive search si head-hunting daca isi doreste sa abordeze un angajat al concurentei.
Procesele de recrutare ale firmelor specializate acopera desfasurarea a cel putin urmatoarelor sub-procese:
- Comunicarea recrutorului cu managerul de departament
- Suport oferit in realizarea unei descrieri de post coerente
- Identificarea si analiza surselor care pot oferi candidati (market research pe domeniul respectiv)
- Evaluarea candidatilor (prin teste specifice)
- Comunicarea cu candidatul si medierea comunicarii candidat – angajator
- Suportul acordat pe partea de « employer brand » – recrutorul « vinde » o oportunitate candidatului, adica, brandul angajatorului
- Prezentarea si negocierea ofertei angajatorului
- Consultanta post-recrutare (integrarea, formarea si evaluarea noului angajat)
Prejudecata nr. 5 – Numai firmele mari (multinationalele) apeleaza la agentii de recrutare.
In general, companiile multinationale isi acopera intern necesarul de personal si apeleaza la agentii doar in cazul posturilor de top management sau de nisa.
De asemenea, atunci cand increditam un post in recrutare unei agentii specializate este bine sa cerem o descriere detaliata a tot ceea ce presupune serviciul de recrutare – tipul de abordare, timpii de realizare, perioada de garantie, etc.
Varianta colaborarii cu o agentie de recrutare este bine sa apara in urma unei evaluari a ceea ce presupune postul respectiv si a plusului de valoare pe care o asemenea colaborare il poate aduce organizatiei dumneavoastra.