7 cursuri, 5 zile, 2 audiobook-uri şi… un articol
Luni: Planificare şi feedback
Este luni, ora 8.00, și încep în forță: o cafea mare, task-uri de recuperat, întrebări, idei. Până aici, nimic deosebit. Dar săptămâna aceasta are ceva special: ştiu că mă pot folosi în mod practic de ceea ce am acumulat deja la programul ExMP organizat de Centrul de Formare CCIFER.
Revăd planificarea săptămânii și „to do list”-ul de azi – pe principiul lui Pareto, cu 20% din resurse rezolvăm 80% din probleme. Este o deprindere de dinainte de cursurile ExMP, dar la care simt că se adaugă subtil noţiuni din modulul de „Organisational Behavior” de la CCIFER: cum să observi interacțiunile ce au loc între echipe sau departamente, cum să identifici adevăratele blocaje și să ajuți la găsirea unor soluții originale.
Ședința de la ora 10 se sfârşeşte în termeni pozitivi, iar eu trec la completarea planului de acțiuni pe semestrul doi, folosindu-mă de ideile generate. Task important: mâine, o colegă din echipă livrează primul ei training de comunicare în calitate de formator și reluăm împreună ceea ce urmează să se întâmple. Nu uit de încurajări. Sunt convins că feedbackurile vor fi foarte bune.
Marţi: Proiecte cu bătaie lungă
Ajung devreme. Este 7.30 și profit să mai citesc câte ceva pentru dezvoltarea mea continuă. Apoi trec la dimensionarea bugetului pentru un proiect de formare, parte de business foarte importantă pentru compania în care lucrez, deoarece cumulează expertiza câștigată în timp și o pune într-o formă pe care piața nu o poate oferi deocamdată.
Din nou, prezentul se „întretaie” cu săptămâna petrecută la cursuri: bugetul îmi folosește ca parte integrantă a proiectului din cadrul ExMP de la CCIFER, mai precis a ICP – International Consultancy Project. Este un proiect real și cu rol strategic pentru compania ce îl propune și pentru care se formează o echipă mixtă din grupa de la curs – reușesc astfel iarăşi să combin componenta academică cu interesul de business.
Ora 11.00, facem ședință pe procesul de recrutare în curs. Urmează un meeting în care optimizăm strângerea de date financiare din aplicația internă de training. Pe scurt, puţin „data mining”, după cum am aflat la cursurile de „Strategy”, „Cost Accounting și „Financial Accounting”. Mai sigur pe mine, înţeleg acum de ce nu pot dormi colegii mei contabili fără balanța echilibrată (o glumă între contabili). Încerc să fiu proactiv și să-i ajut. Noțiuni precum ROCE sau EBITDA, pe care ei le vehiculează, nu-mi mai sunt necunoscute. Din schimburile de experiență cu colegii de curs, dezvoltate ulterior cu colegele de la financiar, mi-am dat seama cum putem optimiza costurile fiscale ale team-building-urilor numai din felul în care rezervăm cazările.
Miercuri: Activitate susţinută
Ora 9.30 – întâlnire cu reprezentanta revistei HR Manager, care vrea să includă în următoarea ediţie proiectul nostru A.p.A (Acţiune pro Angajament – un proiect în zona de cultură organizațională), nominalizat la Gala HR-Club de anul acesta. Se pare că proiectele noastre prind de minune – o fi din nou inspiraţia de la „Organisational Behavior”?
În continuarea zilei, intru într-o şedință mixtă – dacă noțiuni precum NPV sau IRR am folosit în mod constant după trainingurile de management de proiect, acum chiar mi-am surprins colegii de la financiar. Modulul de „Corporate Finance” m-a ajutat să descopăr şi WACC, cu ajutorul căruia am demonstrat că am o imagine de ansamblu atunci când mă gândesc la finanțarea unui proiect.
Joi: Alte proiecte şi un citat de top
Din nou, matinal. După cum spunea John Dreyden (poet englez), „Întâi ne formăm obiceiurile, iar mai apoi ne formează ele pe noi” – găsesc acest citat în cartea pe care o citesc: Fericit fără motiv, de Marci Shimoff și Carol Kline.
Plec către o întâlnire și pe drum îmi mai pun un audiobook, „Secretele Succesului” – Dale Carnegie (dacă l-aţi ascultat deja, înţelegeţi de ce îmi place). Ora 10.30 mă găseşte apoi împreună cu Directorul General Adjunct, care coordonează zona operațională, cu scopul de a descoperi noi modalități pentru dezvoltarea managerilor săi. Este foarte deschis către dezvoltare, așa că mă folosesc din nou de ceea ce am învățat la „Organisational Behavior” şi îi sugerez un articol apărut în Harvard Business Review și scris de Henry Mintzberg: „Rebuilding companies as communities”.
Imediat ce ajung la birou, lucrez vesel pentru „Enjoy – Clubul Tinerilor din Apa Nova București”. Este proiectul meu de suflet pentru care îmi dedic ca voluntar o mare parte din timp alături de alți membri din comunitate. Clubul definește tinerețea ca fiind „o stare de spirit” și își propune să schimbe cultura organizațională într-una pozitivă și mai constructivă pentru noi și pentru societate.
În restul zilei, lucrez la poziționarea pe piață a cursurilor pe care compania noastră dorește să le ofere extern. Fiind la bază inginer, modulul de „Marketing” de la ExMP m-a ajutat foarte mult oferindu-mi exact acel input necesar pentru realizarea acestui plan. Profit de ocazie și completez şi ICP-ul, deoarece aceste traininguri pot fi incluse în proiectul de la curs.
Vineri – Deja weekend?
Ar fi ceva să vorbim vineri, la o terasă, despre cum se împacă „Managerial Economics” de la CCIFER cu o limonadă bună. Însă la o astfel de ieşire apar discuţii despre bani şi politică. La modulul de economie, dincolo de noțiunile pure de business, am înţeles mult mai bine mecanismele macroeconomice și felul în care se iau deciziile la nivel înalt. Aşa că, feriţi- vă, sunt echipat cu argumente solide pentru orice discuție încinsă. Ca să vă faceți o idee, printre subiectele din tema de la curs am avut de răspuns la întrebarea: Este austeritatea măsura corectă pentru scăderea datoriei publice? Credeţi că răspunsul e simplu? Nici vorbă, doar puneţi-l la treabă pe „Google search” şi veţi înțelege complexitatea luării unei poziții în acest caz.
Dacă ar fi să acord calificative… o astfel de săptămână categoric ar avea nota maximă! A fost provocator, greu, într-un fel care nu lasă urme, ci doar satisfacții. Am avut uneori senzația că ziua are 36 de ore, dar mă simt plin de energie, precum alpiniștii care au mai parcurs o etapă în ascesiune. În curând, urmează o altă săptămână de foc în care munca se va îmbina cu orele de curs. Abia aștept să văd ce-mi rezervă modulul de „Operation Management” și ce mai pot împărtăși cu colegii.
Legenda abrevierilor folosite în text: CCIFER – Camera Franceză de Comerţ şi Industrie în România; ROC – Return on Capital Employed; EBITDA -Earnings Before Interest, Tax, Depreciation and Amortization; NPV – Net Present Value; IRR – Internal Rate of Return; WACC – Weighted Average Cost of Capital.
Mihai Zant este Training and Recruitment Manager, Apa Nova Bucureşti. și pe participant la promoţia 2013 a Executive Management Programme organizat de Centrul de Formare CCIFER.
Articol preluat din Revista Cariere de iulie. Pentru detalii legate de abonare, click aici