7 lucruri pe care le-am invatat din esecuri
Ati suferit vreodata din dragoste? V-ati indragostit de cine nu trebuia? Cat de mult semana urmatorul / urmatoarea pe care ati iubit-o cu fost iubire care v-a dezamagit?
Dar la birou? Ati avut incredere in vreo colega cu care ati impartasit preocuparile voastre despre relatia cu seful vostru si apoi ati constatat ca stia toata lumea? Dar a doua oara cand ati impartasit, ati actionat ceva mai rational sau ati dat drumul gandurilor voastre.
Ce este esecul? Esecul este definit ca “infrangere, insucces, neizbandă, nereusita intr-o actiune”.
Esecul profesional, pentru ca la asta vreau sa ma refer, trebuie atent evaluat si contextualizat corect. Pentru mine personal, un esec este atunci cand nu am gasit solutia potrivita pentru a raspunde “promisiunii”, “responsabilitatii”, “relatiei” in care m-am inscris cu unul dintre clientii, colegii mei sau altfel de parteneri de afaceri. Vad esecul profesional in zona in care ambiguitatea situatiei il face pe clientul meu nesatisfacut de ceea ce priveste. Dar fiecare da propria definitie esecului sau profesional si, de cele mai multe ori, acesta nu este decat o noua oportunitate de invatare si de a continua o relatie chiar mai bine decat a fost ea inceputa.
Ce am invatat eu personal din greselile pe care le-am facut?
1. Ca manager: ai intotdeauna incredere in cei cu care lucrezi, dar nu lasa increderea sa te indeparteze de actul normal, managerial al verificarii felului in care sunt indeplinite sarcinile. Oamenii pot abuza sistemul si pot sa manipuleze lucrurile atunci cand increderea devine “oarba”. E bine sa stii ce se intimpla sub ochii tai.
2. Fii intotdeauna pregatit sa revizuiesti la timp sistemul de lucru, sa provoci schimbarea si “sa molipsesti” oamenii de schimbare. A schimba prea des de dragul schimbarii e o eroare in sine, dar a mentine un status quo atunci cand simti ca lucrurile “scartaie” este o eroare si mai mare
3. Nu iti fie teama de schimbare, chiar daca ti-a luat mult sa faci un sistem sa functioneze.
4. Cere feedback permanent de la cei in care ai incredere: s-ar putea sa fii prea aproape si prea implicat in lucruri pentru a vedea clar toate implicatiile.
5. Ofera feedback la randul tau, asa cum scrie la carte: la timp mai ales, cat se poate de specific. Escaladarea unei situatii din cauza faptului ca nu ai fost pe faza la indreptarea unui comportament dificil sau neconform poate conduce la complicatii mult prea costisitoare pentru tine si echipa ta.
6. Deciziile sunt intotdeauna incarcate de un anumit grad de compromis. Nu il neglija, controleaza-l!
7. De cele mai multe ori, invatarea este un process de incercare – eroare. NU TE FERI sa faci erorile care te vor impinge inainte… nu le face insa in mod repetat.
Madi Radulescu
Managing Partner MMM Consulting Intl