7 sfaturi despre cum să-ți construiești corect un Brand
Obiectivul ownerului de business este ca prin intermediul brandului să obțină valoare adăugată pentru compania sa, pentru clienți săi și pentru angajați. Pentru asta ei trebuie să descopere brandul și ce ar putea el să devină analizând percepțiile despre business ale clienților și eventual ale prospecților. Esența business-ului trebuie suprinsă simbolic în logo, iar tendințele în designul de logo merg acum către minimalism, simplitate și ușurința de a fi implementat pe diverse materiale și suporturi de comunicare.
Brandul vostru reprezintă business-ul vostru.
Iată câteva sfaturi pentru antreprenorii aflați la primul contact cu brandingul:
1.Aflați ce ESTE brandul vostru și ce Nu este. „Un brand NU este un logo. Un brand NU este un produs. Un brand este o idee sau un concept unic perceput de mintea și inima consumatorului”, după cum spunea Al Ries, celebrul expert în maketingul brandurilor. Un brand este o promisiune de business, promisiunea unor beneficii și a unor valori punctuale pentru consumator. O promisiune esențială și relevantă pentru consumator și diferită față de ce promit competitorii. Este suma tuturor experiențelor și percepțiilor în legătură cu business-ul și brandul asociat lui. Este acel ceva ce rămâne în mintea și inima clienților existenți, a partenerilor și a prospecților.
2. Evaluați corect industria/piața în care activați. Descoperiți oportunitățile și amenințările. Care din acestea sunt relevante pentru viitorul business-ului?
3. Poziționați-vă corect în cadrul industriei în care activați. Descoperiți-vă punctele tari și punctele slabe, astfel vom putea descoperi potențialul real și relevant al business-ului.
4. Aprofundați brandul actual. Aflați unde este brandul azi, care sunt percepțiile interne (fondator, echipă management, angajați) și externe (competiție, clienți, parteneri strategici).
5. Imaginați-vă cum va arăta brandul în viitor, gândiți brandul pe termen lung. Unde doriți să fie mâine, peste un an, peste 5-10 ani? Brandurile puternice sunt construite pe autenticitate și relevanță, pe valori, pasiune și viziune. Succesul business-ului depinde de ceea ce promiteți clienților și ceea ce știți să faceți cel mai bine.
6. Primiți noul brand în business-ul vostru. Un brand nou trebuie integrat în arhitectura portofoliului de produse al organizației, este parte din sistemul organizației, din arborele genealogic al unei mari familii. Noua identitate vizuală și mesajele (manualul de brand sau brand guidelines) cu care vine înzestrat noul brand trebuie communicate și adoptate în toate materialele de prezentare, la nivel de business, angajați, clienți și parteneri de business în scopul de a servi obiectivului inițial al brandului, acela de a aduce valoare adăugată business-ului.
7. Acordați importanță și vizibilitate noului brand. Profitați de prospețimea noului brand. Este o experiență motivantă și puternică, de aceea trebuie comunicată atent, prin toate mijloacele posibile, în mod unitar și coerent. Prin personalizarea produselor și serviciilor cu noul logo, slogan sau mesaje din cultură organizației, prin traininguri cu angajații, prin decorarea sediului sau a punctelor de contact cu clienți sau partenerii. Orice angajat poate fi la rândul său ambasadorul noului brand.
Experiența cu noul brand trebuie construită cu grijă și nu trebuie neglijată odată ce noua identitate a fost creată. Trebuie evitate mesajele neconsistente, prea multe aglomerări de mesaje, o atitudine neglijentă, ezitantă sau grabă în procesul de creare a experienței cu noul brand.
Un alt aspect important este să privim brandurile ca pe niște ființe vii, cu simțuri similare celor umane cu care noi putem rezona cu ușurință. Brandingul senzorial este relativ nou în România, însă avem speranțe că reîntoarcerea la valorile de bază se va reflecta și în modul în care managerii viitorului vor construi brandurile, cu bugete rezonabile și măsurabile. Tehnicile moderne de construire a brandurilor (ex. știința Neuromarketingului ce analizează modul în care consumatorii iau inconștient majoritatea deciziilor de cumpărare) se bazează pe activarea simțurilor prin implicarea directă a consumatorilor și a noilor tehnologii pentru a integra brandurile în viața de zi cu zi a oamenilor. Vorbim aici în special de brandurile dedicate direct consumatorilor, branduri de retail și din domeniul tehnologiei pentru care este vital să suprindă audiența printr-un impact puternic vizual, auditiv și olfactival al spațiilor comerciale de vânzare.
Raluca VASILE este instructor acreditat la MBA-ul City University Seattle, modulul: Strategic Brand Creation and Management începând cu 2011, și Brand Strategist& Fondator Smartbrand Consulting – prima agenție de branding din România specializată în branding senzorial. Cei peste 12 ani de experienţă în strategie de marketing, comunicare şi brand management au făcut-o să aibă curajul de a înfiinţa propria agenţie de branding. De curând Raluca este şi nutriţionist acreditat şi Brand Ambasador Jamie Oliver pentru programele Food Revolution ce promovează educaţia nutriţională, alimentaţia sănătoasă dar şi sprijinul micilor fermieri locali ce practică agricultura ecologică.