Abordarea strategică a IT-ului, soluție de creștere a profitabilității?
Ce înseamnă o abordare strategică a IT-ului? Ce presupune acesta ca etape, durată, resurse implicate?
În toate discuțiile pe care le-am avut cu manageri din companii, din diverse domenii, am văzut că IT-ul este văzut numai ca un centru de cost. De fiecare dată când se solicită bani pentru o investiție în IT, situația devine mai „tensionată”. După parere mea, viziunea asupra IT-ului ar trebui să se schimbe, de la centru de cost la centru de profit. Acestă transformare este strâns legată de modul în care decidem să abordăm departamentul IT – plecând de la direcția de dezvoltare a firmei. Această abordare are ca efect creșterea profitabilității, iar cheltuielile alocate pentru IT devin o investiție, nu un cost.
Primul lucru pe care trebuie să îl facem atunci când dorim să avem o abodare strategică a IT-ului este să ne gândim la obiectivele pe termen lung ale firmei. IT-ul este un department suport și va contribui, indirect, la atingerea acestor obiective. Al doilea lucru este să stabilim obiectivele IT, care trebuie să fie în strânsă legătura cu cele de business. În al treilea rând ar trebui să fixăm indicatori de performanță (KPI), pentru a putea măsura și eventual corecta activitatea IT. Durata transformării este strâns legata de resursele existente, bani și personal.
Poți da un exemplu de companie care a trecut de la o lipsă de strategie la o abordare strategică, arătând diferențele dintre cele două situații?
În general toate companiile cu care încheiem contracte de externalizare și care au o direcție clară de dezvoltare trec la o abordare strategică. Lipsa de strategie înseamnă, în general, lipsa unui plan IT la nivelul companiei care să cuprindă obiectivele clare și măsurile care trebuie luate în perioada următoare, precum și bugetul aferent. Totul merge din inerție, pe bază de acțiuni reactive: e o problemă – o rezolvăm, trebuie să facem o achiziție – o facem, nu ne gândim decât la prezent. Acest lucru duce la cheltuieli mari cu IT-ul. Ca să fie mai clar, atunci când achiziționez o imprimantă trebuie să mă gândesc la toate costurile implicate pe durata sa de funcționare, precum costurile cu întreținerea, consumabilele – care nu înseamnă numai tonere – și nu să mă bucur de prețul mic de achiziție. De multe ori, pierdem din vedere acest lucru și ne bucurăm numai că am plătit puțin pe acea imprimantă. Pentru a evita acest lucru, abordarea strategică folosește modele IT consacrate și bune practici validate la nivel internațional, cum ar fi Balanced Score Card.
Ce tipuri de companii pot fi avantajate de o viziune strategică a funcțiunii IT? Pot diferi avantajele de la un tip de companie la alta sau în funcție de industrie?
Cel mai mare avantaj atunci când avem o viziune strategică asupra IT-ului este legat de costuri. Sigur, la început, se vor face investiții, dar dacă perioada de amortizare este undeva la 3 ani, costurile cu IT-ul vor scădea cu 20-30 de procente după primul an. În cadrul companiilor mai mici, dacă nu există buget alocat pentru IT, nu se poate implementa nicio strategie. Multe companii mici care nu dispuneau de resurse au încercat diverse implementări de soluții IT care, din cauza lipsei unui plan, s-au întins pe o periodă foarte lungă și au devenit nerentabile.
Există anumite instrumente specifice abordării strategice a IT-ului? Ce consecințe poate avea fiecare asupra resurselor unei companii?
În orice abordare strategică în IT, lucrul cel mai important este să alegi strategia adecvată ciclului de dezvoltare a companiei. În cadrul companiei pe care o conduc folosim 4 tipuri de strategii; de la faza de normalizare a activității IT până la lupta de a obține un avantaj competititv în piață. Orice implementare de strategie IT pe termen scurt poate genera o lipsă de resurse, dar pe termen lung duce la economii însemnate. Întotdeauna înainte de a implementa o strategie IT trebuie să vezi dacă dispui de resurse și apoi să te apuci să o implementezi. În cazul în care nu dispui, faci o prioritizare a măsurilor și te apuci de treabă.
Care sunt pierderile pe care le poate avea o companie atunci când nu abordează strategic această componentă?
Pierderile în companiile care nu au o strategie IT sunt în principal de două feluri: pierderi de natură financiară și pierderea avantajului competitiv în industria în care activează. Trăim în era comunicației și IT-ul înseamnă inovație. Eu cred cu tărie că în orice domeniu se pot face inovații cu ajutorul tehnologiei, lucru care poate crea un avantaj competitiv față de concurență. Trebuie să încercam să nu mai privim IT-ul ca un centru de cost, ci să ne gândim cum putem face în așa fel încât să poată contribui activ la creșterea profitului.
Cum stau lucrurile în străinatate în ce priveste gradul de înțelegere al acestui aspect și cum stau în România?
Odată cu sosirea crizei în 2009, am început să fim mai mult preocupați de reducerea cheltuielilor, pe termen scurt și, din păcate, acest lucru a dus la ignorarea efectelor benefice pe care un plan bine pus la punct le poate avea pe termen mediu și lung.
În România, înțelegerea avantajelor de a privi activitatea IT din punct de vedere strategic există în principal doar la nivelul multinaționalelor, unde managementul știe ce înseamnă productivitate, știe ce sunt aceia indicatori de performanță. Totuși, semnalele sunt pozitive și cred că încet încet vom intra pe drumul cel bun.