Alegerea unui Manager de Audit: Armonie la locul de muncă
Primul job al Gabrielei Roman a fost chiar la FiNEXPERT, companie în care, în prezent, ocupă funcția de Audit Manager. La acel moment, în anul 2005, FiNEXPERT avea în jur de 10 angajați, iar Gabriela Roman ținea evidența contabilă a companiei.
După doi ani de formare contabilă, a luat decizia de a face o schimbare și s-a îndreptat spre audit financiar la o companie multinațională, deoarece departamentul Audit din cadrul FiNEXPERT nu era încă dezvoltat. După alți patru ani, timp în care a ajuns de pe poziția de Experienced Auditor la cea de Senior Auditor în cadrul multinaționalei, în anul 2011, Gabriela Roman a fost contactată de către foștii colegi din FiNEXPERT care i-au propus să revină în companie. „Din dorința de a găsi un echilibru între viața personală și cea profesională, am acceptat să mă întorc în FiNEXPERT, unde am regăsit o echipă mult mai mare. Erau în jur de 60 de angajați la acel moment. În departamentul de audit, îmi amintesc că eram singura fată, restul erau băieți. Între timp, numărul fetelor a crescut față de cel al băieților. În momentul de față, ocup poziția de Audit Manager în FiNEXPERT”, spune Gabriela Roman.
Un om al cifrelor
Pasionată de științele exacte, pentru ea alegerea liceului și a facultății a venit ca o confirmare a ceea ce părea că urma să devină: om al cifrelor. Practic, după ce a absolvit liceul cu profil real, specializarea Informatică, intenția ei a fost de a rămâne în domeniu. A studiat lista facultăților spre care se putea îndrepta, s-a consultat la momentul respectiv și cu profesorii din liceu și a ales Științe Economice. O alegere bună, după cum spune Gabriela, ținând cont că în cadrul facultății și-a format bazele tehnice necesare, puse în practică ulterior la locul de muncă. În ultimul an de facultate, era deja angajată în cadrul departamentului de contabilitate al companiei FiNEXPERT.
După ce a absolvit facultatea, dorința ei a fost să aprofundeze auditul financiar. Astfel, a urmat un masterat în audit financiar în cadrul Academiei de Studii Economice. „Domeniul economic este unul destul de vast, iar dacă vrei să devii un bun profesionist, e necesar să faci constant cursuri de specializare”, spune Gabriela Roman.
Ulterior, a luat decizia de a se înscrie pentru a obține certificarea internațională ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants). Cursurile ACCA au ajutat-o să-și îmbunătățească raționamentul și cunoștințele din domeniul financiar. De asemenea, faptul că toate examenele sunt în limba engleză a ajutat-o să utilizeze cu mai multă ușurință termenii tehnici în relația cu clienții de alte naționalități.
Provocarea domeniului audit
De altfel, provocări apar permanent într-o companie de consultanță. Clienții sunt din diverse industrii și fiecare domeniu de activitate are specificul lui. Mai mult decât atât, fiecare client are un anumit mod de organizare, iar reprezentanții companiei trebuie să se adapteze. Schimbările legislative reprezintă, de asemenea, o provocare: aceste aspecte îi determină să discute și să analizeze permanent spețe noi în cadrul echipei. Însă cele mai mari provocări, din perspectiva Gabrielei, apar atunci când clienții sunt noi și termenele sunt scurte, iar ei trebuie să le facă față cu succes.
Până în prezent a coordonat proiecte în mai multe ramuri ale auditului financiar. A coordonat echipe atât în activități de audit financiar în conformitate cu legislația națională, cât și internațională. A participat la auditarea proiectelor finanțate din fonduri europene, dar a coordonat și misiuni de due dilligence. „Dorim să dezvoltăm misiunile de audit intern, ca urmare a solicitărilor din ce în ce mai mari pe piață. De asemenea, echipa este în continuă creștere, chiar recrutăm în prezent pentru poziția de Experienced Auditor”, adaugă Gabriela Roman, care în prezent coordonează o echipă mixtă din punct de vedere al experienței profesionale, de la Junior Auditor până la Experienced și Senior.
Gabriela Roman despre echilibrul viață profesională – viață personală
În ceea ce privește echilibrul între viața profesională și cea personală, ea spune că în domeniul auditului financiar, în prima parte a anului, este un ritm ceva mai accelerat comparativ cu a doua jumătate a anului. Dacă în prima parte a anului balanța înclină spre viață profesională, în partea a doua încearcă să o echilibreze. De asemenea, încearcă să se organizeze cât mai bine și să își facă programul în funcție de deadline-uri. „Delegarea este un alt aspect de care țin cont pentru a putea înclina balanța spre viață personală. Este important să încercăm să găsim acest echilibru. 50-50 nu va putea fi niciodată, însă ceea ce contează este să fim împăcați cu noi înșine și să nu apară frustrări.”
În plus, de obicei își organizează concediile în funcție de gradul de încărcare de la serviciu. Astfel, a încercat ca în prima parte a anului, atunci când activitatea la birou este mai intensă, să meargă în city breakuri. Vacanțele mai lungi le programează în a doua parte a anului.
“Din punctul meu de vedere, un manager reprezintă acea persoană din cadrul echipei care are abilitatea de a comunica bine cu colegii și de a-i asculta. Comunicarea este esențială când se lucrează în echipă. Petrecem foarte mult timp împreună și, dacă lucrăm într-un mediu tensionat, rezultatele nu vor fi cele mai bune. De asemenea, un manager bun este acela care reușește să se adapteze și să aibă capacitatea de a lua decizii rapid. În plus, managerul trebuie să știe să delege responsabilitățile. Delegarea îi va ajuta atât pe membrii echipei să crească, cât și pe manager să se concentreze pe aspectele cele mai importante în cadrul unui proiect și să facă față cu succes termenelor.
Îmi vine în minte un citat frumos, care aparține lui Mark Twain și care mă motivează deseori: „Peste douăzeci de ani vei fi mult mai dezamăgit de lucrurile pe care nu le-ai făcut decât de cele pe care le-ai făcut. Deci, ridică ancora. Navighează departe. Prinde vânturi în vele. Explorează. Visează. Descoperă.” Concluzia e că îmi place foarte mult să călătoresc. În plus, am o pasiune pentru organizarea excursiilor și documentarea înainte de a porni în vacanță. Asta nu înseamnă că îmi fac un program zilnic și când sunt plecată în călătorie. În general, îmi place ca în vacanțe să vizitez, dar și să mă relaxez. Unul dintre locurile care mi-au plăcut foarte mult este Insula Redang din Malaysia. M-au impresionat plajele de nisip alb, peștii tropicali și apele limpezi.
De asemenea, Tenerife a fost un alt loc pe care nu îl voi uita prea curând. Deși la prima vedere m-am gândit că e un loc de relaxare, de stat la plajă, s-a dovedit că sunt o mulțime de activități pe care le poți face pe această insulă. M-au impresionat plimbările cu caiacul în larg, unde am văzut delfinii în mediul lor. De asemenea, sunt superbe excursiile de la nivelul mării până la 3.700 m altitudine. Sunt niște peisaje de vis. Fiecare excursie mă ajută să fiu mai informată, mai relaxată, să iau decizii mai bune”.
Articol preluat din numărul 243/decembrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.