Aplauze prelungite. McLaren pune orchestra digitală la treabă
Un articol de Prof. Michael R. Wade, IMD Center Research (Centrul IMD de Cercetare), octombrie 2017; Traducere și adaptare: Felicia Luca
Acesta este ultimul dintr-o serie de 4 articole cu privire la perturbarea digitală (eng. „digital disruption”), elaborate de Global Center for Digital Business Transformation (DBT Center), o inițiativă comună a Școlii de Afaceri IMD și Cisco. Aceste articole explorează modul în care perturbarea digitală modifică dinamica concurențială tradițională în practic orice domeniu de activitate – și ce puteți face pentru a vă asigura că firma dv. va continua să prospere.
***
Așază-te confortabil. Astăzi, în al patrulea și ultimul articol din seria pe care am dedicat-o perturbării digitale, te invităm să te bucuri de simfonia interpretată de o mare orchestră. Luminile se sting încet. Privește scena! Vei vedea și vei asculta Orchestra Digitală live. Iată, intră maestrul dirijor: McLaren, echipa britanică de Formula 1 și producătorul de mașini de mare performanță.
Se aude un huruit în depărtare, iar vântul bate din ce în ce mai tare
Noi, DBT Center, ne gândim la presiunile la care ne supune perturbarea digitală și Vortexul Digital. După cum am explicat în primul articol din această serie, unele industrii se află mai aproape de centrul Vârtejului și au simțit mai repede efectele acestuia, iar transformarea digitală a fost un imperativ mai mare în cazul lor. Această dinamică a fost confirmată și de evoluția pe care am constatat-o comparând rezultatele cercetărilor realizate în 2015 și în 2017.
Istoricul de performanță și inovație al unei companii îi cultivă simțul a „ce va să vină” și capacitatea de reacție. Este cazul companiei McLaren – ale cărei inovații de succes, inițial în domeniul mașinilor de înaltă performanță, au fost urmate de o perioadă dificilă la sfârșitul anilor 1990 și începutul anilor 2000, din cauza noilor reglementări și a noilor competitori. Costurile echipei de Formula 1 solicitau mult resursele companiei. Să fi fost acestea primele semne ale perturbării digitale?
Orchestra Digitală McLaren
Dar în timp ce presiunile pieței păreau să semnaleze o moarte lentă, McLaren privea către viitor, nu către trecut. A decis să creeze un grup separat, denumit McLaren Applied Technologies, pentru a crește impactul investițiilor sale în Cercetare și Dezvoltare prin aplicarea tehnologiilor elaborate pentru curse în alte industrii. Un element-cheie în acest sens a fost reprezentat de captarea de date în timp real, tehnologia de modelare și simulare destinată strategiilor de siguranță în caz de accident. Să vedem cum s-au transformat, prin analogie cu Orchestra Digitală, pe care ți-am propus-o în articolul al treilea din această serie.
ORCHESTRA
SECȚIUNEA 1: IEȘIRE ÎN PIAȚĂ
- Oferte: McLaren își consolidase capacitatea în domenii precum colectarea de date, modelare și simulare, în lumea Formula 1. A reaplicat această capacitate la o gamă largă de servicii și produse din alte industrii. Un punct forte deosebit s-a dovedit a fi acordarea de consultanță celor care aveau nevoie să performeze în vremuri de schimbare rapidă și neașteptată.
- Canal: McLaren a decis să stabilească prețul ofertelor sale de produse și servicii într-un mod netradițional. În loc să adopte practicile de consultanță standard care prevăd tarifarea timpului și a materialelor sau stabilirea unui preț fix, McLaren Applied Technologies a decis să perceapă o cotă parte din valoarea beneficiilor obținute de clienți prin îmbunătățire – cum ar fi reducerea costurilor sau o parte din venituri.
SECȚIUNEA 2: IMPLICARE
- Clienți: McLaren Applied Technologies nu a lăsat ca lipsa de imaginație să o țină departe de potențialii clienți din Sănătate sau Producție. Și-a îndreptat atenția către oricine avea nevoie de captare date și analiză în situații de schimbare rapidă și neașteptată.
- Parteneriate: McLaren a intrat în parteneriate cu diverse companii pentru a putea să satisfacă anumite nevoi ale clienților săi. Aceste parteneriate au prilejuit formarea unui fond comun de cunoștințe și perspective.
- Forță de muncă: Și-a extins fondul de talente cu noi competențe în domeniul analizei de date, design industrial și expertiză în alte domenii decât cel al curselor de mașini.
SECȚIUNEA 3: OPERAȚIUNI
- Business Processes: As it was so different from the Formula 1 business, McLaren Applied Technologies avea nevoie de un nou set de procese de business pentru a-și aduce ofertele pe piață, pentru a le promova și a le vinde.
SECȚIUNEA 4: ORGANIZARE
-
Structură: Valorificându-și la maximum expertiza din domeniul curselor de mașini, McLaren Applied Technologies a fost constituită ca unitate de business separată, organizată în echipe multifuncționale pe domenii de activitate, în cadrul cărora experții din domeniu lucrau cot la cot cu designeri, ingineri și analiști de date. McLaren Applied Technologies este acum componenta de business cea mai profitabilă și cu cea mai rapidă creștere a McLaren.
- Cultură: După cum am menționat mai sus, cultura bazată pe viteză și performanță din Formula 1 probabil a făcut ca această componentă a McLaren să devină lider în deschiderea către schimbare. Dar McLaren Applied Technologies și-a dezvoltat și o identitate proprie, stimulată de perspectivele experților din alte domenii și de nevoile unei companii mult mai mari.
Compunerea și interpretarea simfoniei tale digitale
Ai putea fi tu următorul McLaren? Analogia cu „orchestra” te ajută să conceptualizezi ce au companiile de făcut pentru a realiza propria transformare digitală. Pentru ca Orchestra Digitală a companiei tale să cânte o „simfonie”, mai întâi trebuie să stabilești o direcție strategică. Pentru asta trebuie să stabilești ce tipuri de valoare („muzică”) dorești să creezi și ce strategii specifice („orchestrație”) vei utiliza.
Vei avea nevoie de agilitate digitală în afaceri pentru a livra spectacole captivante și variate. Leadershipul companiei joacă un rol-cheie – trebuie să stabilească direcția strategică, să dezvolte abilitățile și adaptabilitatea jucătorilor și să orchestreze o gamă largă de simfonii într-un Vortex Digital volatil.
Mai presus de toate, pentru a executa o transformare digitală reușită, este nevoie de acțiunea concertată a tututor celor patru secțiuni ale Orchestrei Digitale – Ieșirea în piață, Implicare, Operațiuni și Organizare.
Competitorii tăi deja își compun simfonia și își acordă instrumentele. Este pregătită compania ta pentru a compune, re-compune și a interpreta partitura sa muzicală, devenind un Virtuoz al Transformării Digitale?
Articol preluat din numărul 250/septembrie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.