Bun venit în echipa virtuală!
De doi ani coordonez o echipă virtuală internaţională, iar relatarea de mai sus ar putea veni de la ultima persoană recrutată, fără mari diferenţe. Eventual poate partea cu pantalonii scurţi (n-am întrebat şi nu am pus pe nimeni să se ridice în picioare). Echipa mea este împânzită în Europa, Orientul Mijlociu şi India, astfel încât diferenţele culturale, cele de fus orar şi de accent al limbii engleze sunt de la sine înţelese. Dar nu aici apar barierele majore, şi nici în ceea ce priveşte tehnologia, ci în zona de motivaţie personală.
Dincolo de prezenţa fizică
Lumea afacerilor este într-o perioadă de tranziţie: de la lucrul cu echipe pe care le vedem zilnic şi oameni cu care comunicăm faţă în faţă, la interacţiunea cu echipe pe care le vedem doar pe un ecran în video-conferinţe, comunicarea fiind în mare parte non-personală: prin email, mesagerie instant, platforme sociale interne, platforme specifice de proiect.
Din această cauză motivaţiile extrinseci precum prezenţa fizică a colegilor şi a „şefului” lângă tine, interacţiunea faţă în faţă cu aceştia, nu mai există, iar pentru succesul echipei este nevoie, la nivelul fiecărui membru, de o motivaţie intrinsecă, individuală şi incontestabilă.
Aş vrea să pot spune că am găsit „cheia succesului” în identificarea acestora însă aceste motivaţii depind atât de mult de fiecare personalitate încât este nevoie de multă comunicare empatică pentru a-ţi da seama care este „trigger-ul” fiecăruia. În timp însă, am ajuns să îmi dau seama deseori de nivelul de motivaţie, dincolo de declaraţii, încă din faza interviului online.
Secretul jocurilor pe calculator
Am observat că în ultimii 20 de ani companiile au investit mult timp şi efort în definirea şi documentarea proceselor, însă ataşamentul angajaţilor faţă de modul în care îşi desfăşoară munca a rămas în plan secund. Uneori mă sperie cât de mult timp petrec unii oameni cu diverse jocuri pe calculator şi o vreme m-am întrebat ce este atât de atrăgător încât să-i determine să îşi sacrifice timp preţios din viaţă pentru asta. De ce nu ar depune aceeaşi pasiune şi la locul de muncă? Citind câteva studii recente cu privire la acest subiect mi-am dat seama că există câteva principii pe care le putem aplica într-un mod creativ în creşterea motivaţională a angajaţilor.
Richard Ryan, autorul teoriei auto-motivaţionale, sugerează şase dorinţe umane prin care Bunchball, prima companie care a integrat jocuri în reţelele sociale existente, şi-a fidelizat utilizatorii. Recompensa este asociată cu obţinerea unui număr cât mai mare de puncte, statutul fiind dat de nivelul atins, împlinirea de provocări, auto-exprimarea de obţinerea bunurilor virtuale, competitivitatea de transparentizarea …
Citiţi articolul integral pe hrmanageronline.ro.