Ce au în comun Google, Pareto şi ceasurile Seiko?
De ce e bine să gândeşti după regulă lui Pareto ?
În 1927 J.W.Horton şi Warren Morisson descoperă principiului ceasului cu cuarţ. Astăzi, toţi cunoaştem ceasurile care au la baza cristalul de cuarţ şi mulţi ştim că oscilatoarele din cuarţ fac parte acum şi din procesoarele calculatoarelor personale. Atât ceasurile cât şi computerele folosesc azi această invenţie. Dar ştiaţi că atunci când Horton şi Morisson au vrut să vândă patentul cu toate drepturile unuia din cei mari producători elveţieni de ceasuri, proprietarul acestuia din urmă a ras de ei şi a refuzat ? În principal a făcut asta din 3 motive : 1)ceasul avea o dimensiune uriaşă la acea vreme, 2) domnul respectiv nu-şi putea imaginea cum un mecanism piezoelectric ar putea înlocui sau concura faimoasele mecanisme fine elveţiene, 3) era probabil ancorat 20% în trecut şi 80% în prezent.
Însă japonezii, obişnuiţi să se antreneze în gândirea inovatoare , au înţeles uriaşă descoperire, o preiau, o prelucrează şi în 1968 compania japoneză Seiko a scos pe piaţă primul ceas de mâna cu cuarţ mecanism mult mai precis şi mai ieftin decât ceasurile mecanice sau automatice. Astăzi, mecanismul cu cuarţ este prezent peste tot, iar Seiko şi-a asumat să creeze el primul cronograf cu cuarţ şi a ajuns astfel în topul celor mai mari producătorilor de ceasuri, devansând în vânzări , profit şi notorietate cei mai mulţi producători elveţieni. Grupul Seiko are astăzi o cifra anuală de afaceri de aprox.2 miliarde euro din care ceasurile reprezintă aprox.1,2 miliarde euro . Şi tot azi, mai toate manufacturile orologiere elveţiene de renume ca: Patek, Audemars Piguet, IWC, Jaeger LeCoultre, Rolex, Omega, Eternă, au modele de ceas cu cuarţ . Alţii le urăsc pentru că au dus pur şi simplu la închiderea sau declinul multor manufacturi. Exemplul Seiko este un exemplu de salt calitativ pe care îl poate avea un manager care se antrenează să-şi ţină mintea deschisă cu cele 20 de procente în viitor.
Şi mai am: Eric Schmidt, fostul CEO Google a spus, ‘cea mai bună decizie în viaţă mea profesională a fost să îmi iau un coach‘. Credeţi că nu era sufiecient de inteligent ? Când i s-a propus de către şefii săi să-şi ia un Coach s-a simţiţi ofensat şi a spus : Ce ?!? Eu ?? Să-mi iau un coach ? Ce să mă înveţe pe mine un Coach, eu sunt CEO-ul companiei …Însă i-au spus, Eric, Coach-ul nu te învaţă, Coach-ul te relevă, te-ajută să te vezi şi să te înţelegi mai bine, să cureţi orice a rămas incomplet din ziua de ieri, să-ţi înţelegi lecţia ta în tăcere , numai tu cu ţine şi să fii disponibil prezentului şi viitorului . E că o oglindă în care te reflecti, te vezi şi înţelegi ce vrei să faci cu ceea ce vezi.
Ei bine, Google se pare că a făcut ceva progrese sub conducerea acestui CEO , nu ?
Lucrul cu un Coach bun te ajută să ai o infuzie de idei proprii noi, stimulează centrii creativităţii din emisfera cerebrală dreapta şi te ajută că la fiecare întâlnire să accesezi soluţii valoroase noi la subiectele care te preocupă , soluţii care îmbină logică şi intuiţia. În business inovaţia e cheia iar cei care au crezut în geniul lor şi şi-au exploatat intuiţia au depăşit mulţimea convenţională şi au cules laurii victoriei.
Deci, cam ce poate face un Executive Coach bun pentru un manager :
1.Îi facilitează găsirea de soluţii proprii valoroase în mod rapid, scurtând procesele mentale clasice
lungi şi încercările practice repetitive.
2.Îl ajută să se cunoască mai bine şi astfel să se poată dezvoltă acolo unde identifica eventuale puncte slabe.
3.Este un partener de discuţie neutru şi confident, care nu te judecă şi nu face pe învăţătorul dar care deţine metode specifice de a pune întrebările potrivite astfel încât să înţelegi « ce nu ştii că nu ştii ». Se numeşte « insight », din clipă aceea ştii – şi ceva în viaţă ta se schimbă pentru totdeauna .
4.Are metode să îl ajute să fie un comunicator mai bun.
5.Cunoaşte mecanisme de organizare a unor şedinţe eficiente
6.Are instrumente de evaluare psihometrică şi de evaluare a competenţelor de leadership, prin care , managerul îşi face auto-evaluări şi înţelege unde are nevoie de crească. Fie că e vorba de modul de stabilire a priorităţilor, a time- managementului, sau a capacităţii de a influenţă oamenii . Managerul vede cu aceste ocazie unde se află că şi lider şi cam ce are de făcut pentru a progresa.
7.Îl incită şi susţine în a echilibra toate cele 7 domenii ale vieţii : intelectual, sănătate, familie, spiritual, social, carieră, financiar, deoarece suntem bine cu noi când toate aceste domenii sunt bine aspectate. Ce folos ar avea să fim maşini infailible de business dacă sănătatea sau familia suferă ?
8.Susţine eficient creşterea inteligenţei emoţionale.
După cum oamenii cresc intelectual , spiritual şi emoţional aşa cresc şi afacerile lor. Dincolo de a se informa şi instrui permanent (procese specifice emisferei stângi ), conducătorii de afaceri au nevoie în permanentă de a găsi rapid soluţii noi, care combină logică cu intuiţia, deoarece : 1) lucrează şi obţin rezultate cu şi prin oameni, 2) unicitatea şi originalitatea deciziilor lor sunt punctele cheie ale creşterii businessului.
Din motive lesne de înţeles , GM-ul nu poate discuta cu superiorii sau subalternii săi toate frământările sale în procesul de căutarea de soluţii perfecte la provocările pe care le are. De cele mai multe ori procesul se derulează numai în capul lui, întorcând şi iar întorcând o idee pe toate fetele. Iar în această etapă uneori se simte că un hamster în rotiţă, există multă neclaritate, uneori confuzie, uneori vină, uneori îngrijorare şi aceste sentimente îl ţin pe loc. Când lucrezi cu un coach bun, te ajută să cureţi rapid acest spaţiu şi să accesezi o gândire logică cristalină, iar imediat după aceea să te conectezi cu intuiţia ta . Sună bine ? Da, e posibil. Metodele avansate de coaching au evoluat ,de la simplele conversaţii inteligente socratice de acum 2000 de ani, la metode ce combină ultimele cercetări din neuroştiinţă , aşa cum şi mecanismul cuarţ inventat de Horton şi Morrison, care acum 90 de ani ocupau că spaţiu aproape o camera , azi ocupă numai 1 cm.
Coach-ul este partener de neînlocuit. Mici sau mari, tot mai multe companii cumpără pachete de coaching pentru managerii lor deoarece ştiu că la vremuri noi avem nevoie de noi metode pentru a ne cunoaşte mai bine şi a accesa rapid soluţii valoaroase
Maria Iris HOEPPE este Life, Executive & Group COACH licenţiată de CLI Canada.
Cunoscută şi apreciată atât în România cât şi în Franţa, Cehia, Canada şi SUA pentru activitatea susţinută, plină de rezultate, deţine o licenţă în Drept, experienţa peste 20 de ani în sales şi management şi 12 ani de muncă, instruire şi cercetare în paralel în training, coaching şi dezvoltare personală. Are o familie frumoasă, este vegetariană, iubeşte natura şi cărţile.