Ce se întâmplă cu angajaţii în cazul unei achiziţii?
La finalul anului 2015, Grupul Carrefour a anunțat semnarea unui acord pentru cumpărarea acțiunilor parcului de supermarketuri Billa. Achiziția a inclus toate cele 86 de supermarketuri, depozitul și sediul central Billa România. Tranzacția a fost validată de către Consiliul Concurenței în iunie 2016. Până la autorizarea de către Consiliul Concurenței, managementul Carrefour nu a avut voie să intre în contact cu viitorii colegi de la Billa România.
Dar au folosit acest timp pentru a defini întreaga strategie de integrare. „Am analizat mai multe studii despre achiziție–integrare de mari companii și am observat că factorul-cheie al reușitei este comunicarea. O comunicare internă eficientă impactează pozitiv statisfacția, angajamentul și decizia angajaților de a rămâne în noua organizație”, spune Ana Krasovschi (foto), Director Resurse Umane, Carrefour România.
Ulterior, au revăzut procesul de achiziție și integrare Artima (rețeaua de supermarketuri Artima a fost preluată de către Grupul Carrefour în anul 2007) și au creionat portretul unui angajat care trece printr-o astfel de schimbare radicală. Acesta a fost punctul de plecare în definirea strategiei de integrare. Principalele obiective au fost retenția sau decizia angajaților ambelor companii de a rămâne în noua organizație; eliminarea incertitudinilor legate de stabilitatea jobului și de viitorul profesional; facilitarea unei tranziții ușoare, dar și implicarea angajaților din Carrefour în procesul de integrare a colegilor din Billa.
„În primul rând, mesajele comunicate către cei aproximativ 14.700 de angajați au avut rolul de a-i asigura pe toți că vor exista suficiente locuri de muncă. În același timp, comunicarea către viitorii colegi din Billa România i-a asigurat că sunt bineveniți în Grupul Carrefour, că îi considerăm specialiști în domeniu și că ne dorim să învățăm de la ei”, adaugă Ana Krasovschi.
Trei etape de integrare ale achiziției
Întregul proiect de integrare s-a realizat în trei etape: înainte de Ziua 1 (ianuarie–iunie), Ziua 1 și prima săptămână (4–10 iulie) și după Ziua 1 (iulie–decembrie). În prima etapă, echipa de integrare a conceput un
newsletter dedicat, în care a inclus toate detaliile despre procesul de achiziție și despre proiectul de integrare. Pentru a răspunde la cât mai multe întrebări, a fost creat un grup de discuție pe platforma de comunicare internă a Carrefour, unde a existat o interacțiune directă cu angajații și mai multe sesiuni de întrebări și răspunsuri. De asemenea, au fost organizate sesiuni de pregătire pentru coordonatori de echipe din sediul Carrefour – cu peste 150 de participanți.
La final de iunie 2016, după ce a fost primit acordul Consiliului Concurenței, a urmat a doua etapă a procesului de integrare. Aceasta a fost marcată de caravana de bun venit din prima săptămână. În această caravană, echipele Carrefour, inclusiv top-managementul, au vizitat echipele Billa din toate cele 88 de locații: magazine, depozit și sediu. Pe lângă discursuri, în toate vizitele au fost organizate sesiuni de întrebări și răspunsuri, iar toți cei 3.600 de angajați Billa au primit pachetul de bun venit, precum și calendarul primelor acțiuni împreună, inclusiv detalii despre relocarea lor în sediul Carrefour.
În cea de-a treia etapă a fost reluat newsletterul dedicat, cu toate detaliile despre procesul de achiziție, despre prima perioadă împreună și despre InfoCenter (un centru unic de întrebări și răspunsuri). InfoCenter-ul s-a adresat atât angajaților Carrefour, cât și celor din Billa, și a fost realizat prin intermediul unei adrese e-mail – cu răspuns pentru întrebările primite în maximum 48 de ore, unor cutii poștale amplasate în fiecare locație Billa – cu răspuns în maximum cinci zile lucrătoare și unui grup de discuție pe platforma internă.
Relocarea fizică s-a făcut săptămânal, după un planning prestabilit, astfel încât să nu fie afectată activitatea de business. „Pe toată perioada relocării, am desemnat persoane de contact, iar la nivel de departament au fost organizate evenimente de bun venit. Desigur, ne-am asigurat că fiecare nou coleg va avea biroul personalizat cu numele lui și va primi o surpriză dulce și o broșură despre sediul nostru (harta și funcționalitățile)”, mai spune Ana Krasovschi.
Pentru a depăși diferențele culturale, au fost organizate mai multe workshopuri, mai ales la sediul central, pentru a se crea echipe mixte. De asemenea, pentru a depăși dificultățile generate de stilurile diferite de management, au fost formate noile echipe operaționale de manageri mixte (Billa și Carrefour) care au promovat modul de lucru bazat pe colaborare, transparență și autonomie.
Efectele procesului de integrare
Concluzia? Compania a reușit menținerea gradului de retenție în ambele organizații și păstrarea unui procent constant al fluctuației de personal, în limite normale pentru industria retailului.
Mai mult, în 2017, a fost demarat procesul de remodelare a tuturor magazinelor Billa, iar proiectul a fost construit în jurul colegilor din magazinele Billa. De asemenea, s-au continuat și campaniile de comunicare interne, revenind constant către toți angajații cu informații despre remodelarea magazinelor.
În plus, la început de an a fost organizată o nouă caravană națională în magazinele Billa, în cadrul cărora s-a discutat cu echipele din fiecare locație despre rolul lor în noua organizație și despre planurile viitoare. În luna iunie 2017, la aproape un an de la Ziua 1, a fost demarat un proiect intern denumit „Caravana Supermarket – Sunt aici. Ascult!”, unde echipe mixte din sediul Carrefour vizitează magazinele Billa deja remodelate și discută cu echipele din magazin (și chiar cu clienții), pentru a afla și a-i ajuta să rezolve problemele rămase nerezolvate după remodelare.
“Am analizat mai multe studii despre achiziție-integrare de mari companii și am observant că factorul-cheie al reușitei este comunicarea. O comunicare internă eficientă impactează pozitiv satisfacția, angajamentul și decizia angajaților de a rămâne în noua organizație”, spune Ana Krasovschi.
„Am fost impresionată de modul în care a fost gândită și aplicată preluarea Billa România de către Carrefour. Am realizat că planul preluării a fost gândit în amănunt și vreau să transmit sincere felicitări tuturor și mulțumesc pentru că ați făcut ca această perioadă să fie ușor de suportat!”, adaugă Anca Balint, fost Director Național Vânzări în Billa România, actual Director Operațional Supermarket în Carrefour România.
Articol preluat din numărul 241/octombrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.