Cererea de solutii elearning va creste cu pana la 50% anual
Elementul-cheie in procesul de alegere a unei platforme elearning este profesionistul de resurse umane care stie sa gaseasca cele mai bune solutii in baza informatiilor obtinute de la aplicatia LMS (Learning Management System) sau, in cel mai fericit caz, de o legatura intre acest LMS si alte aplicatii software dedicate zonei resurselor umane. „O platforma elearning are un efect similar cu cel pe care il are, de exemplu, folosirea emailului in locul transmiterii scrisorilor prin posta. Aceasta ofera o imagine obiectiva si in timp real a cunostintelor pe care un angajat le are si asigura un suport pentru imbunatatirea acestor cunostinte in conditii de costuri mult mai mici si cu niste rezultate vizibile mai usor”, spune Adrian Calin, Managerul departamentului de Technology Enabled Learning din cadrul Bluepoint IT Solutions.
Training traditional versus elearning
Adrian Calin sustine ca principala temere a oamenilor de training o reprezinta riscul ca ei sa ramana fara obiectul muncii (adica livrarea de training) in cazul in care se apeleaza la o solutie elearning, insa aceasta temere este cel putin nefondata pentru ca un sistem elearning trebuie sa livreze continut iar acest continut nu se creeaza singur, este nevoie de un trainer pentru a-l crea. „Este adevarat ca munca trainerului se schimba iar acesta trebuie sa dobandeasca niste abilitati noi insa suntem intr-o continua schimbare iar cine nu reuseste sa se adapteze va avea de pierdut. Trainingul in sala nu o sa dispara insa vor scadea domeniile in care este nevoie de classroom (de exemplu este mult mai usor si eficient sa se invete Excel sau Word printr-un curs elearning decat in clasa) iar trainerii care vor preda in clasa vor fi mai putini dar mai specializati si mai buni pentru ca o sa existe o competitie serioasa”, spune el.
Elearningul acopera aproape toate ariile de cunostinte (vanzari, negociere, leadership, coaching, management, comunicare, resurse umane, relatii cu clientii, project management si cateva mii de cursuri pentru folosirea calculatorului si pentru specialistii IT). „O parte din aceste cunostinte trebuie “cimentate” si prin cursuri in clasa. Cel mai bun exemplu despre cum functioneaza un sistem elearning este cel al unui client care a dorit sa-si pregateasca in clasa oamenii de vanzari, trainerul avea materialul pregatit insa, inainte de acest training oamenii de vanzari au trecut printr-un scurt program elearning cu o scurta prezentare si o testare online. Surpriza a fost ca cei mai multi nu stapaneau cunostinte despre care trainerul credea ca sunt bine acoperite si nu insistase asupra acestora in materialele pregatite anterior, asa incat a fost nevoie sa schimbe materialul de curs si sa puna accent pe acele zone pe care cursantii le stapaneau mai putin. Acesta este un exemplu tipic de cum o platforma elearning poate sa ajute un trainer in munca sa si de cum un angajat devine mai eficient pentru ca el a primit informatiile de care el chiar avea nevoie datorita rezultatelor unui raport dintr-o aplicatie LMS”.
Cat costa o platforma de elearning
Costurile unei platforme variaza foarte mult, de la 10-100.000 de euro, pretul mediu fiind circa 40.000 de euro. In anumite situatii se poate ajunge la 1.000.000 de euro. O platforma insa fara continut nu are nici o valoare indiferent de pretul platit pe aceasta aplicatie. „In marea majoritate a cazurilor exista licente individuale adica pentru fiecare utilizator inregistrat in sistem compania trebuie sa plateasca, insa aceste costuri se pot suprapune peste costurile de instalare. Exista si varianta in care se plateste anual, indiferent de numarul de utilizatori. La final cel mai important aspect este ca pretul platit sa fie mai mic decat beneficiul obtinut prin folosirea acestei platforme. In cele mai multe cazuri costurile pentru implementarea sunt justificate si sunt recuperate foarte usor iar cheltuielile departamentului de training scad in medie cu 25-40% in cazul unei implementari de succes (aici sunt incluse si costurile cu continutul, cursurile online)”, subliniaza Adrian Calin.
Creste numarul companiilor care opteaza pentru elearning
„Inca de la sfarsitul lui 2009 am estimat o crestere de 50% pentru 2010 ceea ce s-a si intamplat. Pentru 2010 am remarcat o crestere a cererii nu atat pentru platforme LMS cat pentru solutii complete care sa includa atat continut cat si suport si consultanta. In urmatorii ani vor exista schimbari ale modalitatii de livrare a solutiilor elearning iar castigatori vor fi cei care vor stii sa se adapteze la contextul economic si la nevoile companiilor. Asadar, nu putem vorbi despre o cerere pentru platforme ci, mai degraba, despre o cerere de solutii elearning complete. In mod sigur cresterea pe acest domeniu va continua intr-un ritm de 30% – 50% pe an”.
Clienţii Bluepoint IT Solutions în zona elearning sunt: Vodafone, Piraeus Bank, Reader’s Digest, ING, GDF Suez Energy Romania, British American Tabacco, Cosmote, Romtelecom, Bancpost, Banca Romaneasca, Rompetrol.
In viitorul apropiat exista mari sanse ca organizatiile cu minimum 500 de angajati sa apeleze la asemenea solutii, adica sa se implineasca ceea ce trebuia sa se intample de acum 4-5 ani si anume adoptarea unor solutii cat mai eficiente pentru pregatirea angajatilor cu atat mai mult cu cat o serie de companii multinationale dadusera deja semnalul ca acesta este urmatorul pas.