CIO, principalul arhitect al transformărilor digitale în companii (Day 1)
Desfășurat online în zilele de 21-23 septembrie 2021, CIO COUNCIL VIRTUAL SUMMIT – A IX-a ediție a Conferinței Naționale a Asociației CIO Council România, „DIGITAL POWER. THE WORLD IN ACTION”, a reconfirmat că rolul executivilor IT în societatea post pandemică a devenit unul determinant pentru remodelarea tehnologică și adaptarea companiilor la ecosistemul digital.
„CIO nu mai este demult doar garantul continuității proceselor operaționale, ci principalul arhitect al transformărilor digitale din companii. Clienții și serviciile s-au mutat ireversibil în digital forțând business-urile și CIO să reacționeze rapid. Adoptarea noilor trenduri și tehnologii din industrie precum Inteligența Artificială, Machine Learning, IoT sau BigData, provocările cyber sau conceptele Zero Trust reprezintă preocupările companiilor pentru transformarea digitală. Ai o singură șansă să fii un CIO de succes și pe gustul clienților interni și externi: să fii agil, să ai viziune și să fii echipat cu tehnologie.” a declarat Yugo Neumorni, Președintele Asociației CIO Council România.
Asociația Directorilor de Tehnologia Informatiilor și Comunicațiilor, pe scurt CIO Council, este așa cum a spus Yugo Neumorni, „o asociație apolitică, independentă, neremunerată, autofinanțată a cărei principală misiune este de a fi un factor de echilibru în mediul de business. Ne dorim să fim un partener pentru comunitățile de business, pentru mediul public și academic și să construim o comunitate frumoasă de CIO, CTO, CISO și IT Managers.”
Evenimentul CIO Council a fost segmentat pe 3 arii mari de subiecte alocate în cele 3 zile:
- Trenduri și Tehnologie și cum pot fi aplicate acestea în cadrul proceselor de transformare digitală din companii
- Securitate Cibernetică, un subiect aflat în lista priorităților imediate ale CIO
- Ziua a-3-a a fost alocatăpentru Studii aplicate de transformare digitală în cadrul companiilor
Ne dorim să aflați cât mai multe detalii despre cele discutate în cadrul evenimentului, așa că v-am pregătit 3 materiale care vor descrie succint ideile principale.
Ziua 1 a început cu invitatul Ciprian Teleman, fostul Ministru al Cercetării, Inovării și Digitalizării, în Guvernul României, care a vorbit despre ce poate frâna sau facilita procesul de digitalizare al administrației publice din România.
Domnia sa a aprins trei becuri roșii pentru cei care vor coordona mai departe digitalizarea în administrația publică:
- inconsistența funcțională a parteneriatelor de tip public-privat și importanța acestora în procesul de digitalizare al administrației publice;
- nevoia de resurse umane competente în administrație, punctând totodatăcă acesta nu este la cel mai înalt nivel și datorită „sistemului de relații, nepotism și pile”
- lipsa de leadership = viziune + capacitatea de a o îndeplini.
Ciprian Teleman a mai punctat și nevoia de depolitizare a administrației publice și nevoia de transparență. Una dintre problemele enunțate de către domnia sa a fost și „competiția între instituțiile statului”, competiție care defavorizează implementarea unor strategii și sisteme IT unitare, centralizate, intercoordonate la nivelul administrației publice. S-a punctat și faptul că ghiseul.ro este una dintre puținele „flori albe” ale administrației, un sistem informatic solid dar insuficient pentru nevoile de digitalizare crescute ale cetățenilor.
Alături de moderatorul evenimentului Yugo Neumorni, care a sugerat implementarea unui „Plan Marshall” pentru digitalizarea României, s-a concluzionat că alinierea tuturor factorilor politici este obligatorie pentru călătoria digitală a României.
Anvergura europeană a evenimentului CIO Council a fost intărită de prezența domnului Francesco Bonfiglio, CEO al proiectului Gaia-X care a explicat rolul, mecanismele și beneficiile proiectului pentru ecosistemul informatic și de business European.
GAIA-X își propune, așa cum spunea Francesco Bonfiglio, să proiecteze pentru noua generație de infrastructură de date europeană, un ecosistem deschis, transparent și securizat din punct de vedere digital în care serviciile și informația pot fi puse la dispoziția membrilor într-un mediu de încredere.
Gaia-X este un proiect privat inițiat de Europa pentru Europa și nu numai, care își dorește să creeze o infrastructură de date federată și sigură. Companiile și cetățenii vor colecta și împărtăși date – în așa fel încât să aibă control total asupra lor. Ei ar trebui să decidă ce se întâmplă cu datele lor, unde sunt stocate și să păstreze întotdeauna suveranitatea datelor.
Arhitectura lui Gaia-X se bazează pe principiul descentralizării. Gaia-X este rezultatul unei multitudini de platforme individuale care urmează toate un standard comun – standardul Gaia-X este cel care leagă, pune împreună mulți furnizori de servicii de tip cloud.
La întrebarea moderatorului Yugo Neumorni, dacă proiectul GAIA-X este îndreptat împotriva giganților de tehnologie americani, Francesco a punctat că poate fi privit și din această perspectivă menționând că unii giganți tehnologici americani precum Oracle, Salesforce sau Palo Alto, sunt chiar membrii ai proiectului GAIA-X.
Francesco Bonfiglio nu a ezitat însă să puncteze că „este dreptul cetățenilor europeni să aibă control total asupra datelor pe care le dețin și le distribuie” și că este foarte important să existe transparență și deschidere asupra datelor cetățenilor.
Am aflat cu această ocazie că lista membrilor proiectului GAIA-X este populată de companii de anvergură din Europa și că are sprijinul autorităților din majoritatea statelor europene, România nefind însă membră în acest ecosistem. Moderatorul Yugo Neumorni a punctat că CIO Council poate să fie un facilitator care să favorizeze aderarea unor companii din România la acest proiect și „endorsement-ul” autorităților din România.
Valentina Frangu, Public Sector Lead, Dell Technologies, în România a punctat într-un mini-dialog cu moderatorul evenimentului că lucrul de la distanță, virtualizarea în zona de cloud, augumented reality și consolidarea de work-loads în zona de date nestructurate precum și implementarea pe scară foarte mare a senzorizării și a sistemelor IoT.
Pe lângă problematicile de securitate cibernetică care au apărut din zona de lucru de la distanță Valentina Frangu a punctat și inconsistența planurilor de contingență a afacerilor sau planurilor de dezastru ale companiilor, lucru care s-a dovedit în urma apariției pandemiei COVID. Tehnologii hiperconvergente, telemedicină, online learning și creșterea conținutului generat de inteligență artificială sunt câteva dintre trendurile disruptive.
Migrarea în cloud și adoptarea accelerată a soluțiilor de tip PaaS (platform as a service) au fost punctate de către reprezentantul Dell ca fiind trenduri adoptate accelerat de către companii, precum și consolidarea în zona PaaS a sistemelor de aplicații convergând din sisteme de tip multicloud. Exemple de implementare ale unor astfel de soluții au fost implementate cu success și într-un timp foarte scurt au fost realizate de către giganții farma Moderna și Pfizer.
Pariul promovat de către Dell Technologies pentru următorii 10 ani este totuși arhitectura hibridă, menținerea în zona de Edge și în zona on-prem a sistemelor de aplicații critice și migrarea fluidă a sistemelor non-critice în cloudul public.
Un punct de interes al evenimentului a fost prezența lui Vladimir Ester, CTO Cluster Power, companie care construiește în Craiova cel mai mare centru de date din România care, conform spuselor companiei, va fi primul acreditat TIER3 din România. Vladimir Ester a prezentat totodată o suită de sisteme de aplicații bazate pe Inteligență Artificială și Machine Learning, precum modele de predicție a consumului și modele analitice, implementate în companii energetice. Cluster Power a prezentat și Soluția hardware de la NVIDIA DGXA100 pe care o vor implementa în centrul de date de la Craiova, soluție de „democratizare a inteligenței artificiale” prin care companiile pot să își testeze modelele matematice conceptuale și modele expert foarte complexe de inteligență artificială. Soluția oferită de către Cluster Power poate fi văzută ca o soluție de „Inteligență Artificială as a service” care este adresată companiilor și data scientists care au nevoie de putere de calcul uriașă.
Thomas Andersen, EMEA Cloud Strategist, Dell Technologies a prezentat principiile și metodologiile care stau la baza proiectării unei strategii de migrare în cloud a serviciilor IT. Studiile Dell au arătat că peste 50% din serviciile guvernamentale din US rezidă în cloud, 94% din companiile de tip enterprise utilizează deja un cloud service, iar peste 30% din bugetele IT sunt alocate către serviciile de tip cloud. Thomas Andersen a vorbit și despre complicațiile care apar în „repatrierea” serviciilor poziționate în zona de cloud public către cloud-ul privat sau zona de Edge. De acceea mutarea unui serviciu în cloudul public trebuie să fie foarte atent planificată.
Din partea Google l-am avut ca invitat pe Horia Niculescu, Customer Engineer, Smart Analytics. Acesta a început discuția prin a reaminti că Inteligența artificială este un buzzword și a expus câteva principii ale Google în folosirea inteligenței artificiale. A prezentat și câteva dintre aplicațiile binecunoscute de Inteligență Artificială realizate de Google cum ar fi Waymo pentru self driving car, servicii de car-sharing, fiind deja implementate în San Francisco de anul trecut. AlphaFold pentru decodificarea genetică a întregului genom, și sistemul LaMDA, un conversațional AI bot. Chatbotul înțelege situația și contextul conversației și, ulterior, poate să emită răspunsuri în funcție de context. Foarte interesant este că LaMDA reușește să înțeleagă cele mai subtile contexte conversaționale. Un alt serviciu este și Platforma Vertex AI, care încearcă să ofere o experiență unificată pentru echipele care încearcă să dezvolte proiecte de Inteligență Artificială și Machine Learning.
Conform Gartner, numărul companiilor care vor migra către cloud va crește cu peste 20% în următorul an. Una dintre problemele cele mai cunoscute în comunitățile de CIO este legată de problemele de conectivitate, securitate și reliability care apar atunci când migrăm sisteme în cloud, mai ales atunci când sunt implicate sisteme critice. Reprezenanții COLT au propus câteva soluții pentru a sprijini companiile și CIOs în procesele de transformare digitală în special în procesele de „cloudificare” a sistemelor informatice. Printre acestea implementarea de rețele solide de tip SDWAN (software defined WAN) și utilizarea unor rețele precum cele ale COLT pot fi o soluție pentru rezolvarea problemelor de conectivitate.
În cadrul evenimentului, Răzvan Butucaru, Partner, Financial Services & Advisory Leader la Mazars România, a vorbit despre noile tehnologii, Inteligența artificială și cum s-au adaptat companiile noului trend, care au fost barierele întâmpinate. În prezentarea sa din cadrul evenimentului a discutat despre un nou studiu realizat de Mazars, în parteneriat cu Board Agenda și INSEAD, în care au analizat gradul de adopție al IA în diferite organizații și beneficiile acesteia, precum și constrângerile sau impactul posibil al acestei tehnologii asupra afacerilor și culturilor organizaționale. În cadrul evenimentului, Răzvan a menționat faptul că „Există un optimism din ce în ce mai mare în abilitatea IA de a avea un impact asupra unor domenii cheie precum: deservirea clienților și experiența acestora, managementul riscului sau gestiunea datelor. Provocarea liderilor este de a identifica ariile care vor beneficia cel mai mult de tehnologiile care încorporează IA și de a crește cât mai mult cunoașterea acestor tehnologii la toate nivelurile unei organizații (inclusiv la nivelul executiv și al consiliilor de administrație) pentru a facilita adoptarea lor. Oferirea unor experiențe unice clienților prin intermediul tehnologiilor care încorporează IA ca parte integrantă a produselor și servicilor promovate va crea un avantaj competitiv organizațiilor care vor reuși să le adopte într-un ritm accelerat.”
Principalele concluzii ale studiului Mazars, prezentate de către Răzvan Butucaru, sunt legate de COVID-19 și cererea de eficiență sporită care a determinat interesul pentru Inteligența Artificială (IA), care sunt beneficiile IA, ce fac aplicațiile IA, cum ajută acestea la optimizarea experienței clienților, ce a însemnat etica IA, mai ales în perioada pandemiei dar și după și care au fost blocajele de care s-au lovit majoritatea companiilor, îndeosebi, lipsa abilităților și cunoștințelor tehnologiei IA.
Prima zi s-a încheiat cu o discuție între moderatorul Carmen Adamescu, Partner, Technology Leader, EY Romania & Moldova și invitații panelului, adică Dorian Hodorogea, Customer Engineer for Smart Analytics, Google CEE, Adrian Blidăruș, CEO, Softelligence, Cristian Turcin,Cloud Services Product Manager, Orange Business Services și Sorin Nicolaescu, IT Director, Alliance Healthcare.
Tema panelului de discuții a fost „Reshaping the future with IT trends and technologies”.
Moderatorul, Carmen Adamescu a început discuția adresând două întrebări reprezentantului Google, Dorian Hodorogea și anume: Care este viziunea Google privind noile tendințe în tehnologie și cum CIO pot beneficia CIO de aceste trenduri? Cu ce contribuie Google la revoluția digitală?
Dorian Hodorogea a vorbit despre Google Cloud și inteligența artificială. Cum ajută ea dezvoltatorii. Care sunt planurile Google: securizarea informațiilor din Cloud, facilitarea proceselor de comunicare și nu numai. Responsabilizarea și educarea oamenilor sunt și ele părți importante care ajută la eficientizarea proceselor.
Adrian Blidăruș a vorbit despre ce înseamnă mixt architecture, ce înseamnă real-time, unde suntem, ce ar trebui făcut să ajungem unde trebuie. Domeniul Data and analytics, ce înseamnă aceste noi tendințe despre care se vorbește atât de mult în ultima perioadă. Exploatarea datelor este ceva ce o avem în business de multă vreme. Creierul unui om este destul de plastic, dar s-au schimbat aștepările în ceea ce primim ca vplum de date, contextul contează și el. Vrem totul rapid, se vorbește de planuri pe 6 luni, un an, maxim 2. Oamenii au nevoie de putere de calcul. Democratizarea infrastructurii, a softwareului, duce la accesul la resurse care ar fi necesitat bugete foarte mari, în trecut. Rolul CIO-ului este acela de a face legătura între un ecosistem tehnologic care devine din ce în ce mai complex. Business-ul și tehnologia trebuie să lucreze mână în mână.
Contextul geografic este și el unul foarte important în business. Faptul că am pornit brusc în ceea ce privește IT-ul și dezvoltarea tehnologică este un plus pentru noi. Nu avem un precedent cum au alte țări, așa că noi creștem împreună cu tehnologia.
Trendurile tehnologiei în 2022. Sistemul Cloud – strategii de migrare și tehnologii care pot fi game-changing în viitorul apropiat. Despre acestea a vorbit Cristian Turcin. În ultimul an și jumătate a crescut procentul de migrare al companiilor în Cloud. Care au fost și sunt strategiile de migrare și câteva recomandări:
Convergența cu celelalte produce – procesele de conectivitate, procesele de securitate.
Schema Organizațională, în special cea de IT – reorientarea efortului către zone care aduc beneficii directe clienților.
Procesele de achiziție – au trebuit reformate și aici au fost cele mai multe probleme întâmpinate în ultimul an și jumătate.
Hartă – pașii care trebuiesc făcuți pentru a eficientiza procesele de funcționare în sistem nou sau hibrid.
Complexitatea migrărilor în Cloud – dacă te sperie complexitatea, ia-ți un partener.
Evaluarea unei strategii de migrare – a fost dificilă pentru cele mai multe companii. Dar de ce? Au existat deficiențe financiare, deficiențe la nivelul resursei umane.
Beneficiile Cloud-ului.
Tehnologia în jurul căreia vor gravita multe tehnologii este 5 G. „Ne uităm, investigăm și încercăm să ajutăm clienții noștri”, a conchis Cristian Turcin.
În continuare, Sorin Nicolaescu a discutat despre digitalizare, despre cum a evoluat zona digitală în clientul final și cel de business și care este viziunea pentru continuarea acestui an. Ce a însemnat pandemia? Pentru farmacii, volume prea mari sau prea mici. Ai de servit atât mame cu copii, cât și oameni mai în vârstă. S-au trimis rețete pentru diverse medicamente în online, lucru ce n-a fost posibil până în pandemie. Furnizorii de servicii au asigurat canale de date mult mai mari, stabile. „Telemedicina, online sales, banking, video-call, semnătură electronică. Am fost destul de aproape de piață din toate punctele de vedere în perioada pandemiei. Fără CIO și parteneri s-ar fi făcut mult mai greu modificările”, a spus Sorin Nicolaescu.
Discuția panelului s-a finalizat cu câteva sfaturi din partea invitaților pentru CIO pentru a avea rezultate mai bune:
Adrian Blidăruș – E foarte important ce facem cu banii – cu cine alegem să mergem mai departe, cum profităm de niște lucruri pe care le avem deja, de research-ul pe care ni-l pun la dispoziție giganții tehnologiilor. Un CIO trebuie să lucreze întotdeauna cu „business-ul.” Trebuie să avem capacitatea de a ne creea relații, să înțelegem ce vor clienții, să vorbim, să comunicăm.
Sorin Nicolaescu – Să folosim partenerii, indiferent care ar fi ei. Să ne folosim de electronic data interchange – care ajută la conectarea cu clientul, apoi cu partenerii. Faceți foarte simplă discuția cu „business-ul”. Cereți feedback de la colegul din business.
Cristian Turcin – dezvoltarea interacțiunii umane în cadrul departamentelor. Business-ul cu tehnicul ar trebui să se afle în ședințe comune, pentru a vedea că trag la aceeași căruță. Remote working nu se potrivește tuturor, întâlnirile face-to-face nu se potrivesc nici ele tuturor. Trebuie să ținem cont de asta.
Aici puteți viziona Ziua 1 – TENDINȚE ȘI TEHNOLOGIE
Rămâneți aproape pentru rezumatul zilelor 2 și 3.