Comunicarea nonverbală în afaceri: Ce spun gesturile despre tine
Comunicarea nonverbală spune multe despre tine. Deşi unii oameni de ştiinţă spun că gesturile şi mimica sunt în general reacţii inconştiente, acestea pot fi totuşi stăpânite.
“Jumătate, dacă nu chiar mai mult, din actul comunicării aparţine nonverbalului. Profesioniştii sunt stresaţi. Au sarcini multiple. Trebuie să facă faţa multor cereri. Prin urmare, de multe ori se concentrează pe a folosi în mod corect cuvintele şi neglijează ceea ce transmite corpul lor”, a spus Todd Dewett, profesor de management la Wright State University, potrivit MSNBC.
Prin urmare, tu ştii ce spun gesturile şi mimica ta? Mai mulţi experţi în comunicare şi management detaliază mai jos acele “semnale tăcute” pe care le transmiți altora.
#1. Comunicarea nonverbală: Nu eşti încrezător
De la intonaţie la înclinarea capului şi mişcarea mâinilor, profesioniştii de succes ar trebui să transmită încredere şi autoritate. Totuşi, există câteva greşeli uzuale de gestică şi mimică care te pot face să pari indecis şi nesigur. Să luăm postura ca prim exemplu.
“Când ai o poziţie delăsătoare, cumva neglijentă sau mult prea relaxată, atunci nu ai o prezenţă dinamică”, a spus coach-ul Sarah Hathorn. “În lumea afacerilor, o astfel de postură transmite că îţi lipseşte încrederea în tine şi că te subestimezi. Asta poate arunca o umbră asupra abilităţilor tale profesionale”, a mai spus ea. De asemenea, modul în care strângi mâna cuiva (în semn de salut sau ca semn de prietenie) arată cum eşti ca lider.
Hathorn spune că este important să găseşti un echilibru, întrucât o strângere de mâna “anemică” comunică lipsa de autoritate, în timp ce una mult prea puternică poate sugera agresivitate. “Mulţi oameni nu ştiu cum să strângă mana cuiva în mod corect. Trebuie să fii ferm şi să răspunzi cu aceeaşi forţă a interlocutorului”, a explicat Hathorn.
Tot la categoria încredere intră şi refuzul de a-ţi privi interlocutorul în ochi. Ai grijă pentru că ar putea semnala chiar şi o lipsa de respect.
#2. Comunicarea nonverbală: Lipsa de interes
Oamenii sunt adesea prinşi în rutina zilnică şi astfel ajung să se comporte mult prea familiar. Specialiştii avertizează că ticuri precum privitul ceasului în timp ce vorbeşti cu cineva denotă aroganță şi arată că nu te interesează ce spune interlocutorul tău.
De asemenea, dacă tinzi să te îndepărtezi de interlocutor, atunci laşi impresia că vrei să te îndepărtezi de ceea ce spune.
Mimica este de asemenea foarte importantă. Sarah Hathorn spune că până şi o faţă fără expresie poate dăuna, aşa că cel mai bine este să zâmbeşti uşor pentru a arăta că ai totuşi energie şi că eşti implicat în discuţie. Totodată, evită pe cât se poate să te fâstâceşti în timpul şedinţelor – să îţi aranjezi gulerul la cămaşă, mânecile, eşarfa, să te joci cu telefonul sau pixul. O să pară că eşti distrat şi detaşat de tot ce se vorbeşte acolo.
#3. Comunicarea nonverbală: Lipsa de respect
Nu e o idee bună să invadezi spaţiul personal al cuiva, pentru că îi arăţi acelei personae că nu şţii să respecţi limitele. Pe o rază de 50 cm, oamenii îşi construiesc spaţiul intim.
În contextele de business, nu ar trebui să te apropii de cineva la o distanţă mai mică de lungimea unui braţ, pentru că se creează o situaţie jenantă. Şi în cadrul biroului trebuie să păstrezi o anumită distanţă faţă de lucrurile personale ale persoanei respective. Prin urmare, nu scormoni prin dosare şi nu analiza obiectele de pe raft. În ceea ce priveşte mimica, dacă îţi roteşţi ochii, atunci e clar că arăţi că nu eşti de acord cu ceea ce zice interlocutorul.
#4. Comunicarea nonverbală: Nu te simţi confortabil
De regulă, disconfortul apare mai ales când trebuie să susţinem o prezentare sau un discurs. Toţi sunt cu ochii pe tine. Ce se poate întâmpla? Fie afişezi o faţă lipsită de expresie, ai o voce monotonă şi te uiţi în podea, fie dezlănţui o energie covârşitoare, care duce la un exces de mişcare, la joaca cu şuviţele de păr, la clipiri rapide şi successive, la joaca cu degetele.
Specialiştii spun că o soluţie ar fi să te filmezi şi să îţi vizionezi ulterior prestaţia. Sigur îţi va deschide ochii.
#5. Comunicarea nonverbală: Naturaleţe versus falsitate
Ar fi bine ca mişcările corpului să fie autentice, aşa că nu încerca să le falsifici. “Nimic nu e mai rău decât un zâmbet fals”, a spus Karen Friedman, autoarea cărţii “Shut Up and Say Something: Business Communication Strategies to Overcome Challenges and Influence Listeners”.
“Dacă zâmbeşti pentru că încerci să fii politicos, atunci acel zâmbet ar trebui să îţi lumineze întreaga faţă. Un zâmbet fals se rezumă de regulă doar la zona gurii”, a spus Friedman.
De asemenea, trebuie să există o corelaţie între ceea ce spui şi gesturile tale. Cum ar fi să accepţi o sarcină de lucru, dar faţa ta să sugereze numai dezamăgire?