Construiți-vă orchestra digitală
de Prof. Michael R. Wade, IMD Center Research (Centrul IMD de Cercetare), octombrie 2017
Acesta este al treilea dintr-o serie de patru articole cu privire la perturbarea digitală (eng. „digital disruption”), elaborate de Global Center for Digital Business Transformation (DBT Center), o inițiativă comună a Școlii de Afaceri IMD și Cisco. Aceste articole explorează modul în care perturbarea digitală modifică evoluția concurențială tradițională în, practic, orice domeniu de activitate – și ce poți face pentru a te asigura că firma ta va continua să prospere.
Traducere și adaptare: Felicia Luca
LUCRUL CONCERTAT
Gândește-te la cuvântul concert. Ți-ai imaginat un eveniment la care oamenii se adună pentru a urmări și a asculta un grup de muzicieni – poate o trupă heavy metal sau un cvartet de coarde (după preferințele fiecăruia)? Dar dacă am spune concertat? Împreună. Asta și înseamnă un concert precum cel pe care tocmai ți l-ai imaginat. Trupa ta de heavy metal, cvartetul tău de coarde sau orchestra ta – căci despre asta vom vorbi acum – trebuie să lucreze împreună pentru ca tu să te bucuri de muzica lor. În această serie de articole analizăm realitatea competitivă a Vortexului Digital, alături de analiza poziționării industriilor în cadrul vortexului, actualizată de noi în 2017. Am examinat ce este nevoie să știi despre companii (inclusiv despre compania ta) în acest mediu, înainte să concepi și să implementezi un plan pentru a prospera în interiorul Vârtejului. Acum vom vedea cum anume poți compune o Orchestră Digitală care să cânte împreună armonios, pe baza articolului „Uvertura: Dezvoltarea agilității pentru transformarea digitală a companiilor” (publicat în numărul din mai al Revistei CARIERE). Dar ține minte: pentru a deveni un lider digital este nevoie de un… efort concertat.
ORCHESTRAREA TRANSFORMĂRII DIGITALE A COMPANIEI
Figura din pagina alăturată ilustrează ce vom discuta în acest articol. În această imagine vei vedea „foile de punctaj” despre care am scris în articolul precedent. Muzica pe care o va cânta orchestra ta va avea rolul de a executa strategiile tale (recoltare/retragere/perturbare/ocupare) pentru a propulsa valoarea (valoare cost/valoare experiență/valoare platformă). E timpul să examinăm un pic orchestra – secțiunile de muzicieni care trebuie să cânte în concert pentru a asigura o transformare digitală reușită.
SECȚIUNILE UNEI ORCHESTRE DIGITALE
O orchestră include patru secțiuni de instrumente: instrumente cu coarde și arcuș, instrumente de suflat din alamă, instrumente de suflat din lemn, instrumente de percuție. La rândul său, o orchestră digitală este compusă din patru grupări de elemente ale modelului operațional, organizate în patru secțiuni similare. Cântând împreună, în armonie, acestea vor executa transformarea digitală a companiei tale.
Compania ta va face apel la aceste secțiuni în moduri și în momente diferite de ale altor companii. Este vital să înțelegi la care secțiune trebuie să „cânți”, când și pentru cât timp. Vei avea propriile corzi și melodii. Iată care sunt secțiunile și ce e important să știi despre fiecare.
Această secțiune se referă la ce și cum vei oferi bazei tale de clienți.
Instrumente:
- Oferte
- Canale
În era digitală, modul în care interacționezi cu părțile interesate (stakeholders) se schimbă. Aici sunt incluse atât instrumentele pe care le vei utiliza, cât și modalitatea de a le înțelege și de a le aborda.
Instrumente:
- Clienți
- Parteneri
- Forța de muncă
S-ar putea să fie necesar să-ți regândești strategia pentru a susține operațiunile companiei tale în așa fel încât acestea să se alinieze la modelele de afaceri specifice obiectivelor tale privind transformarea digitală a companiei.
Instrumente:
- Procese de afaceri
- Capacitate IT
- Noul model operațional ce te poate conduce la succes în Vortex va impune schimbări operaționale de structură și etos.
Instrumente:
- Structură
- Stimulente
Cultură: În dialogul DBT Center-ului cu executivii din întreaga lume, cultura și modul de gândire sunt adeseori citate ca fiind cele mai de seamă bariere în calea transformării digitale. Pentru a avea succes, privește atent și cu mintea deschisă comportamentele, motivațiile și percepțiile echipei tale și gândește-te la ce va fi nevoie pentru a se produce schimbarea.
FII MAESTRUL ORCHESTREI TALE!
Analogia noastră cu orchestra oferă un cadru orientativ, dar nu este o soluție universală. Companiile din domeniul în care activezi și care au longevitatea companiei tale, s-ar putea afla într-o poziție similară cu a ta în cadrul Vortexului, dar locul în care te afli tu este unic (și specific ție). Orchestra ta și muzica pe care o cântați va fi unică. Trebuie să prioritizezi cât de mult sau cât de puțin vei dezvolta și vei schimba fiecare secțiune operațională pe baza propriilor strategii de interacționare cu Vortexul și în funcție de valoarea pe care intenționezi să o propulsezi. Trebuie să devii un maestro.
Nu este un proces ușor. Dar răsplata poate fi excepțională. În ultimul articol din această serie (care va apărea în următorul număr al Revistei CARIERE), ne vom ocupa de experiența Orchestrei Digitale dintr-o companie care și-a transformat afacerea și și-a orchestrat interpretările de măiestrie atât la nivelul propriei companii, cât și dincolo de aceasta: McLaren Applied Technologies.