CSR, doar proiecte sau strategie de afaceri?
Cât de mult investesc companiile pentru societate? Este o întrebare legitimă după ani de zile în care businessurile şi-au consolidat poziţiile ca susţinători ai comunităţii şi societăţii în ansamblul ei.
Un studiu dedicat domeniului CSR din România, realizat de Ernst&Young, arăta că mai mult de jumătate dintre proiectele de responsabilitate socială corporativă din ţara noastră nu depăşesc valoarea medie de 10.000 de euro. Conform analizei, 96% dintre companiile respondente spun că s-au implicat în proiecte de responsabilitate socială corporativă în 2013, faţă de numai 86% în anul anterior. Rezultatul dovedeşte un interes mai mare din partea companiilor de a integra activităţi de CSR în strategia lor de afaceri, pe fondul unui interes general în creştere din partea mediului de afaceri, al presei şi al societăţii civile cu privire la acest domeniu. De asemenea, într-o măsură impresionantă (89% faţă de 82% la studiul anterior), liderii organizaţiei se implică activ în promovarea eforturilor CSR, atât în interiorul companiei, cât şi în exteriorul ei. De altfel, tot datele studiului spun că cele mai multe companii se orientează către proiecte de educaţie şi sănătate.
Sunt lucrurile pe un trend ascendent? Doar 16% dintre companiile chestionate anul trecut îşi măriseră bugetul de CSR, majoritatea însă aveau acelaşi buget ca în 2013. Cu toate acestea, viitorul sună bine, deoarece CSR a devenit o arie strategică a multor companii.
Există o graniţă destul de fină între CSR (responsabilitatea socială a companiilor) şi antreprenoriatul social. De fapt, acestea coexistă, deoarece antreprenorii sociali şi proiectele lor sunt susţinute de cele mai multe ori de companii, fie prin aport financiar, fie prin intermediul angajaţilor companiilor care fac voluntariat pentru diverse cauze sociale.
Studiile de piaţă arată însă că domeniul antreprenoriatului social este puţin dezvoltat în zona Europei Centrale şi de Est, şi implicit şi în România.