Cum să contruiești relații de succes cu cei care donează fonduri
În cadrul unui atelier susținut vineri la Biblioteca Națională, în cadrul evenimentului de deschidere al ONGFest –Festivalul Organizațiilor Neguvernamentale – Nicoleta Deliu, Șefa Departamentului de Comunicare Corporativă și Afaceri Comunitare al BCR, a vorbit despre cum abordează banca în prezent cererile de finanțare pe care le primește și a prezentat Bursa Binelui, o platformă care le permite organizațiilor neguvernamentale să atragă donații și care a implicat până în prezent peste 300 de ONG-uri și peste 15.000 de donatori.
La atelier a participat și John Soleanicov, CEO și co-fondator Teach for Romania, un program în patru pași care, prin recrutare, pregătire, integrare și absolvire, pregătesc tineri valoroși ca să devină profesori pentru copiii din medii defavorizate, urmărind totodată formarea lor ca agenți de schimbare în educație.
Iată câteva idei punctate de cei doi în atelier:
- Multe companii mari au în prezent în echipele lor oameni specializați, unii dintre ei atrași chiar din mediul ONG, care se ocupă de parteneriatele cu organizațiile;
- Înainte de a cere o donație de la o companie, ajută să te informezi cu privire la situația în care se află aceasta și la strategia sa de implicare în comunitate;
- Alinierea valorilor, profesionalismul, transparența și încrederea sunt, de exemplu, principii după care BCR își alege partenerii din mediul ONG;
- Relațiile inter-umane și networkingul sunt esențiale în stabilirea unui parteneriat și în creșterea reputației. „N-avem bani pentru toată lumea, dar o cafea putem să bem”, a spus Nicoleta Deliu;
- ONG-urile nu acordă suficientă atenție și timp comunicării. Ideal e ca planul de comunicare să fie construit împreună cu partenerii din companie;
- Multe proiecte au nevoie de profesionalizare și scalabilitate pentru a convinge companiile să li se alăture;
- „Eu nu cer bani, eu vând o idee”, a spus John despre cum abordează fundraisingul;
- Investițiile în comunicare dau roade. Un clip de nici două minute, care a costat 750 de euro și a fost făcut de un ilustrator din Cluj, a convins donatori să se implice în Teach for Romania;
- Platformele online permit strângerea de donații în orice moment al anului. Merită încercate nu numai cele naționale, ci și cele globale, unde donațiile se fac în dolari și numărul de potențiali donatori este mult mai mare
- Unele companii nu vor să dea bani, dar sunt deschise să ofere alte lucruri
- Problemele complexe au nevoie de un mod de abordare îndrăzneț
Să convingi un donator să contribuie la cauza ta ia timp, a adăugat John spre final, spunând că minimul în cazul Teach for Romania a fost de 3-4 luni. Cu unii donatori procesul poate dura ani de zile. Zâmbetul lui John arată că nu vede în asta o opreliște, ci o provocare.