Cum să faci față managerului dificil sau intimidant
Conform psychologytoday psihologii estimează că există mai mulți manageri și șefi care să facă parte din categoriile menționate decât cei care posedă flexibilitate, abilități de comunicare eficiente, respect, profesionalism, consecvență și perseverență. Avem dreptul cu toții să lucrăm într-un mediu profesional, așa că, poate nu ești tu problema, ci ai un manager dificil.
În continuare îți voi prezenta 4 tipuri de manageri dintre cei mai inflexibili și dificili. Vom încerca mai întâi să îl identificăm și să îl încadrăm într-un context, pentru ca apoi să putem adopta atitudinea ideală aflată între cele 4 strategii de utilizat „împotriva” lui. Astfel, vei reuși să îți faci cunoscută cât mai bine situația, vei acumula cunoștințe despre modalitățile de abordare și vei aplica ceea ce ai învățat pentru a putea avansa.
4 tipuri de manageri
1. Deoarece așa spun EU!!! sau Managerul Autoritar. Dacă unii oameni au sau primesc puțină „putere”, abuzează de ea și o utilizează în moduri complet eronate. Mai exact, este genul de manager care creează o atmosferă de lucru plină de tensiune şi teamă, genul care face persoanele din jurul său să nu se simtă în largul lor să vorbească și astfel se pot omite multe informaţii importante şi idei bune.
2. Cât mai puțină muncă sau Managerul Laissez-Faire. Acesta este genul de manager care lasă subordonaţilor săi întreaga libertate de decizie şi de acţiune, le furnizează unele informaţii suplimentare şi nu se interesează de desfăşurarea activităţii acestora. Le oferă libertate de acţiune foarte mare subordonaţilor, controlul fiind aproape nul și se foloseşte îndeosebi în firmele mici sau aflate în faza de început şi în organizaţiile centrate pe tehnici de vârf ce utilizează specialişti de înaltă calificare, pasionaţi de munca lor.
3. Eu, Al meu, Pentru mine sau Managerul Narcisist. Acest tip de manager este genul care folosește în mod excesiv pronumele hotărât și nehotărât la persoana I, singular și are o pare cât se poate de bună despre sine. Se consideră superior celor din jurul său. Deoarece ocupă o poziție de lider, se așteaptă ca toți ceilalți să-i soarbă cuvintele și să-i absoarbă toate laudele de sine, să-l admire, să-l copieze timid, „să-i ducă trena” și să-și ia notițe.
4. „Tu ai medalia de aur!”sau Managerul Intimidant. Acest manager este cel care nu se interesează de efectele produse prin ceea ce spune, face sau solicită. Mai exact, este cel care abuzează verbal de oamenii din jurul său, îi umilește în fața altora, iar termenul de feedback nu există în vocabularul său.
Acum că ai reușit să îți încadrezi șeful într-o categorie menționată, poți trece la înarmarea cu resursele proprii, regăsite în 4 strategii de combatere.
4 strategii de utilizat
1. Fii proactiv. În cele mai frecvente cazuri, frustrările apar atunci când există o persoană care să afișeze atitudini nefavorabile sau neplăcute. Problema mai mare este atunci când comportamentul este repetat și se dovedește a fi pattern. Pentru a putea face față acestor persoane, trebuie să fii înarmat cu un plan de acțiune. Mai întâi, trebuie să anticipezi comportamentul managerului tău.
Dacă acesta afișează o atitudine pozitivă, întărește-i comportamentul prin remarci pozitive (ex.: „Mulțumesc!”, „Mi-a plăcut această întâlnire!”, „Mă bucur că am discutat!” etc.).
Dacă acesta adoptă o atitudine neplăcută, păstrează-ți mintea limpede, afișează încredere și menține-ți punctul de vedere prin mimică, gestică și foarte puțină comunicare verbală (tocmai pentru a nu se isca discuții nu tocmai plăcute). Deoarece șeful tău este o persoană intimidantă, va observa că tu nu te lași influențat de atitudinea sa și te va considera concentrat pe ceea ce trebuie făcut.
2. Fii pregătit. Dacă reușești să îi anticipezi comportamentul, atunci vei reuși să îți pregătești și unele replici, care pot fi mai multe decât ți-ai imaginat, așa că ți le poți nota (ex.: „Domnule/Doamnă …, prin ceea ce îmi comunicați, consider că devin mai motivat în ceea ce urmează să fac…” sau „Consider că munca mea/noastră nu este apreciată, deoarece…” sau replici mai ferme, cum ar fi „Nu pot accepta acest comportament, deoarece…” etc.). Cel mai probabil, astfel de replici pot primi la rândul lor remarci asemănătoare cu atitudinea managerului, însă tu vei fi din nou pregătit (ex.: „Voi reveni când vă veți calma puțin” sau „Consider că trebuie să luăm o mica pauză pentru calmare și vom discuta apoi” etc. ).
Va fi necesar să iei în considerare și efectele cele mai sumbre, cum ar fi atitudini și mai neplăcute, sancțiuni sau chiar concedieri. Prin urmare, trebuie să te gândești bine la ceea ce îți dorești să faci, la ce opțiuni ai și dacă ceea ce faci și locul actual este într-adevăr ceea ce îți dorești să faci.
3. Fii profesionist. Acest pas este foarte important, deoarece implică o bună comunicare cu departamentul de Resurse Umane sau cu superiorii intermediari (dacă există). Va trebui să îți menții calmul cât mai mult și să nu îți lași emoțiile să acapareze situația, deoarece se va pierde controlul. Nu lua în seamă zvonurile sau bârfele, ci acordă atenție atitudinii deschise și directe. Astfel vei avea un comportament plin de profesionalism.
4. Fii perseverent. Cu siguranță atitudinea managerului tău nu se va modifica într-un timp atât de scurt, așa că va trebui să fii pregătit pentru repetiții și stăpânire de sine, deoarece va trebui să identifici frecvent comportamentul lui și va fi necesar să fii pregătit în permanență cu replici. Desigur, la un moment dat îți va fi ușor să faci toate cele menționate având suport și susținere din partea colegilor care ți se vor alătura și îți vor urma exemplul. Însă există și posibilitatea ca managerul tău să încerce să îi întoarcă pe colegii tăi împotriva ta, însă scopul este să nu îți lași șeful să continue cu atitudinea pattern.
Acum că ai reușit să acumulezi CUNOȘTINȚE, este momentul să te gândești la ceea ce faci, unde te afli, ce ai vrut să urmezi sau vrei să urmezi și ce vei face de aici înainte. Este momentul să treci la ACȚIUNE și să iei atitudine față de ceea ce îți dorești și îți planifici. Făcând asta, vei ajunge foarte ușor la progress, la CREȘTERE. Nu uita: CUNOȘTINȚE + ACȚIUNE = CREȘTERE
Iolanda Cocioabă este Consultant Resurse Umane, HRS Outsourcing.