Cum sa intri pe piata ascunsa a locurilor de munca
Fred Coon, agent de angajare, autor si CEO al Stewart, Cooper & Coon, sustine ca intre 80% si 85% din totalul joburilor disponibile nu apar ca atare nicaieri, potrivit “Business Insider”.
“Tendintele actuale din retelele de socializare si progresul tehnologic le permit angajatorilor sa gaseasca anumiti candidati pentru joburi fara sa publice vreun anunt in presa sau pe site-urile de profil . Unor companii nu le place sa-si posteze posturile disponibile pe site-urile dedicate anunturilor de joburi din cauza costurilor. Iar site-urile dedicate anunturilor de joburi pe care poti posta gratis nu sunt o alegere prea grozava”, sustine Coon.
Angajatorilor li se pare ca, odata ce fac cunoscut ca au un post disponibil pe site-urile gratuite dedicate anunturilor de joburi, numarul de raspunsuri de la candidati necalificati ii copleseste si ajung sa petreaca ore peste ore si sa-si epuizeze resursele incercand sa analizeze atent CV-ul fiecarui candidat. “De asta, angajatorilor le e mai usor sa caute ei insisi pe retelele de socializare precum LinkedIn si Google+ candidati potriviti pentru slujba. Pot analiza acesti candidatii in mediul virtual fara ca acest demers sa fie costisitor”, detaliaza CEO-ul Stewart, Cooper & Coon.
“Intrarea pe piata ascunsa a locurilor de munca iti da un mare avantaj, caci ajungi acolo inaintea celorlalti candidati. Daca asta e cazul, iti mareste vizibilitatea, iar sansele sa fii luat in considerare pentru acest job cresc”, e de parere Coon.
Iata cateva tactici pentru a ajunge pe piata ascunsa a locurilor de munca:
1. Intra in grupuri care au de-a face cu breasla. Inscrie-te in asociatii, organizatii, grupuri care se intalnesc din cand in cand etc. E bine sa incepi sa-ti creezi contacte inainte sa ai nevoie de ele, e sfatul lui Coon: “Ofera-te sa tii un discurs la vreuna din aceste intalniri, e un mod grozav de a te asigura ca restul membrilor organizatiei afla cine esti si ce faci”.
2. Impune-te ca o sursa de informatie credibila. Odata ce ai deja o lista de contacte, trimite-i fiecarei persoane din aceasta lista link-uri la articole care ar putea-o interesa o data sau de doua ori pe an, sugereaza Coon. “Cand trimiti aceste link-uri, textul e-mailului ar trebui sa fie scurt, de pilda «Am vazut asta si m-am gandit ca poate te intereseaza…» In acest mod, numele tau va fi asociat cu informatii valoroase si vei fi considerat un om la curent cu tot ce misca, avizat si cunoscator”.
3. Vorbeste cu oameni “din interior”. “Incearca sa vorbesti cu sefi de departamente din varii companii si bresle ca sa stii ce se intampla in mediul lor profesional. Asa vei fi capabil sa-ti orientezi aspiratiile in materie de cariera si eforturile de a gasi o slujba. Urmatoarea ta oportunitate poate aparea intr-un domeniu la care nici macar nu te-ai gandit, dar nici nu vei afla ca ea exista daca nu explorezi toate optiunile”, e de parere Coon.
4. Fii atent la stiri. E bine sa fii la curent cu ce se scrie in presa locala (sectiunea economica) si cu buletinele de stiri referitor la business si la companiile din zona in care stai. “Daca auzi pe cineva intervievat la stiri sau la radio, trimite-i un bilet. Scrie-i ca ai apreciat ce a avut de spus si ca ai vrea sa auzi mai multe pe acea tema, daca are timp sa va vedeti la o cafea.”
5. Fii la curent cu ce se scrie in sectiunea “Cariere” de pe site-urile companiilor care te intereseaza. “Documenteaza-te si stai cu ochii pe firmele unde vrei sa lucrezi. Majoritatea vor posta pe website-ul lor ce posturi disponibile au, fara sa apeleze la site-urile dedicate anunturilor de joburi sau la recrutatori”. De fapt, multe companii au implementat programe prin care angajatii fac recomandari, astfel eliminand nevoia companiei de a efectua o cautare de facto a candidatilor.
6. Creeaza si intretine o relatie cu recrutatorii. Potrivit lui Coon, “cel mai bun mod de a face asta este sa-ti aduci la zi CV-ul la cateva luni si sa le trimiti recrutatorilor versiunea cea mai recenta”.