Cum se adaptează companiile pentru a oferi angajaților o experiență superioară?
Ultimii doi ani au avut un impact profund asupra vieții și muncii noastre. Au impus un ritm accelerat, cu schimbări consistente, au reconfigurat scopuri, valori, mentalități. În multe situații, această perioadă a dat o nouă dimensiune priorităților, a reimaginat obiective, a retrasat harta nevoilor și aspirațiilor, a reașezat comportamente și rutine, întărindu-ne convingerea că este important să fim împreună, empatici, agili, adaptabili la schimbare.
Această perioadă ne-a învățat să ne privim munca și viața cu alți ochi, să ne întrebăm cu stăruință: cine suntem, ce facem, în ce credem. Am văzut în acest context că oamenii au o capacitate foarte mare de adaptare, de reprioritizare și de schimbare, că atât organizațiile, cât și angajații s-au repliat mai repede decât poate ar fi crezut. În acest context, mulți dintre noi am realizat că avem resurse la care nici nu ne gândeam.
Am stat de vorbă cu Cătălina Mușat, HR Cluster Lead Metropolitan Life România, Bulgaria și Ungaria despre ce a însemnat pandemia pentru ea, ca om de HR și pentru companie:
Ce impact au avut ultimii 2 ani asupra ta și cum ți-a influențat criza viața profesională? Din perspectiva work-life balance, cum îți imaginezi (sau cum ți-ai dori să arate) munca ta în viitor?
Pentru mine, work-life balance-ul este un obiectiv la care lucrez în mod constant. Este important să pot îmbina ambițiile mari ca profesionist cu cele personale – familia, cele două fiice ale mele, timpul petrecut alături de ei și de prieteni. Îmi propun ca aproape în fiecare zi să am timp pentru sport (yoga, plimbare cu bicicleta, alergare), iar de câteva luni practicarea tehnicilor de mindfulness este una dintre pasiunile mele.
Ultimii doi ani au fost și o oportunitate de a descoperi noi lucruri despre mine și cei din jur. O bună ocazie de a învăța lucruri noi atât din sfera what, cât și how, în contextul în care mulți dintre noi am fost nevoiți să privim lucrurile dintr-o nouă perspectivă.
În echipa Metropolitan Life, resursele precum platforma de învățare care înregistrează dinamic competențele, nevoile și preferințele colegilor, platforma care integrează sesiuni de mentoring, coaching, sau de psihologi din întreaga lume au venit în sprijinul fiecăruia dintre noi în această perioadă. În 2021 orele de învățare au crescut cu 77%, iar înrolările în programe cu 88%, având în anii precedenți o bază stabilă.
Am conturat împreună practici și inițiative care ne ajută să construim un viitor sigur, iar toate acestea, împreună cu programele de wellness și wellbeing, diversitate și incluziune, acțiunile de voluntariat în proiecte de sprijin al comunității, proiectele de sustenabilitate ne-au făcut să simțim că suntem parte dintr-o comunitate căreia îi pasă și care este acolo atunci când avem nevoie. Pentru noi, conceptul The Metropolitans este mai mult decât o comunitate, iar feedback-ul colegilor este unul care ne reconfirmă asta.
Dezvoltarea echipei The Metropolitans a fost și rămâne o prioritate, iar starea de bine a colegilor este preocuparea principală a întregii echipe de leadership din Metropolitan Life. Totodată, cred că binele echipei are un impact direct, zi de zi, în interacțiunile și serviciile oferite celor peste 3 milioane de clienți Metropolitan Life. În același timp, investim în mod constant în programe de Customer Orientation, prin care colegii noștri sunt implicați în training-uri corelate direct cu interacțiunile, feedback-ul clienților, scorurile NPS.
Avem o echipă în continuă creștere, cu aproape 200 de angajați, cărora le oferim constant oportunități de carieră, dar și posibilitatea de a exersa pasiuni în proiecte în afara ariei lor de lucru. De asemenea, consider că mediul de lucru este foarte important, cu atât mai mult în noul model de lucru hibrid. De aceea, am regândit spațiile de birou tradiționale, în concordanță cu noile nevoi ale colegilor, dezvoltând, astfel, mai multe zone de co-working și relaxare, starea de bine, confortul și creativitatea. În realitatea de azi, biroul este locul unde colegii se întâlnesc pentru a se conecta mai ușor, pentru a discuta idei și proiecte, interacțiunile față în față reprezentând în continuare o componentă importantă pentru comunitatea The Metropolitans.
Mai mult, am continuat să punem accent pe comunicare, am regândit anumite strategii sau le-am adaptat pentru a depăși perioada aceasta cu succes. Derulăm în mod constant analize exhaustive, atât la nivel intern, cât și la nivel extern, pentru a găsi soluțiile optime atât în faza de recrutare, cât și pentru angajați sau cei care decid să își continue cariera în afara Metropolitan Life.
În ceea ce privește activitatea colegilor în cadrul companiei, strategia noastră continuă să includă o componentă consistentă de digitalizare a serviciilor , în linie cu nevoile clienților de protecție financiară, dar și de accesibilitate. Pandemia a fost catalizatorul care a impulsionat multe organizații să accelereze tranziția digitală și dezvoltarea unei forțe de muncă cu skill-urile necesare în acest sens. De aceea, continuăm să fim preocupați de o serie de competențe noi sau de tool-uri digitale complexe.
Organizația înseamnă oameni, cu așteptări și aspirații, cu emoții și frici, cu credințe și rutine. Din experiența de până acum, ce a fost mai dificil de schimbat: norme/reguli sau mentalități?
Programele pe care le desfășurăm atât în aria de cultură organizațională, de diversitate și incluziune, de wellness, CSR și sustenabilitate ne ajută să ne cunoaștem mai bine unii pe ceilalți, să fim mai deschiși, să avem compasiune și să construim relații importante pentru noi toți. Am schimbat și adaptat reguli și proceduri, am evoluat ca profesioniști, dar și personal, avem mentalități și priorități diferite.
Obiectivul nostru nu este să schimbăm mentalități și mai degrabă să ne înțelegem unii pe ceilalți așa cum suntem, să ne simțim bine cu noi înșine, să putem să fim în cea mai bună formă a noastră. Metropolitan Life este mereu alături de angajații și colaboratorii direcți (consultanții financiari) clienți, partenerii de business, ajutându-i să navigheze mai ușor prin etapele vieții, dar și prin schimbări neașteptate.
Totodată, suntem dedicați în crearea unei culturi în care oamenii să fie încurajați să colaboreze, să genereze idei noi, experimente și să li se ofere instrumentele necesare de dezvoltare pentru a face aceste lucruri cu succes. La Metropolitan Life, susținem diversitatea și incluziunea și desfășurăm programe de promovare a acestei arii atât la nivel local, cât și regional. Fiecare are o voce importantă în cadrul echipei, bine definită din punct de vedere profesional și un real sentiment de apartenență. Indiferent de context, misiunea noastră este aceea de a păși prin viață alături de clienții noștri prin protecția financiară în cazul unor evenimente neprevăzute, concentrând în echipele noastre toate eforturile individuale sau colective.
Privind munca nu ca pe o activitate economică ori serviciu prestat cu folos material și generator de statut, ci ca experiență umană, cum a recreionat Metropolitan Life harta principiilor și valorilor prin care poți „măsura” starea de bine, satisfacția la locul de muncă, succesul, echilibrul, performanța?
Satisfacția de a face parte din echipa The Metropolitans, din poziția de angajat sau cea de consultant financiar, nu se limitează doar la beneficiile oferite, ci este generată și de coeziunea echipei, posibilitățile de dezvoltare continuă, colaborarea cu echipe de leadership locale sau regionale, oportunități de carieră pe plan local sau regional, posibilitatea de a aduce un impact pozitiv în comunitate. Mai mult, o carieră în industria asigurărilor vine și cu experiențe unice – a fi alături de oameni atunci când aceștia au cea mai mare nevoie, un scop cu mult sens pentru mulți dintre noi.
La Metropolitan Life, avem echipe de voluntari care pregătesc și desfășoară programe și inițiative din aria de wellbeing și wellness, dar și programe care susțin atingerea unei performanțe superioare. Desfășuram constant analize privind feedback-ul colegilor noștri, studii de engagement și de satisfacție la job. Echipele noastre de voluntari pregătesc planuri de acțiuni pe care le prezintă echipei de leadership, iar prin efortul comun, construim compania pe care ne-o dorim.
Deopotrivă, oameni și organizații ne dorim ca toate aceste schimbări să conducă, în final, spre o lume mai bună, echilibrată și justă. Solidaritatea de la debutul pandemiei ori mobilizarea pentru a sprijini refugiații din Ucraina sunt realități care susțin această aspirație. Ca lider și agent al schimbării, care este, astăzi, scopul tău primordial, dincolo de rezultatele (măsurabile) economico-financiare ale companiei?
Este una dintre prioritățile mele ca fiecare persoană din echipă să tindă sau să fie cea mai bună versiune a sa ca parte din comunitatea noastră. Cred că dacă fiecare dintre noi este mai bine și mai bun azi decât a fost ieri poate aduce un impact pozitiv în comunitatea din care face parte, poate contribui la o societate mai bună. Prin încrederea pe care o acordăm colegilor de echipă, prin modul în care comunicăm cu aceștia, prin programele de pregătire pe care le oferim și oportunitățile de carieră, ne propunem să avem constant în echipă oameni de succes, adevărați profesioniști ai industriei asigurărilor, liderii de mâine.
Cătălina Mușat a explicat în cadrul evenimentului Best Employer Fest organizat de Revista HR Manager și HUMANISTIC, ce a însemnat pandemia și care a fost experiența angajatului și provocările omului de HR. Mai jos puteți urmări înregistrarea din cadrul evenimentului: