Cum văd antreprenorii seniori Generația Z?
Patru milioane numai în România – e un adevăr greu de contestat – generația Z, mult diferită de generațiile anterioare, vine cu forță din urmă. Devine și mai puternică în contextul actual de business în care cererea de forță de muncă specializată e mult mai mare decât oferta. Așa se face că cei născuți după ’95 sunt cei care forțează schimbarea în industrii, definesc tendințele pieței și pot genera eșecul companiilor care nu reușesc să se adapteze rapid la cerințele lor.
Gabriel Ciucu, directorul general al ALEF Distribution Ro, spune că generația Z este cea care creează propria ofertă în locul viitorului angajator și nu acceptă beneficiile obișnuite.
„Cei mai mulți candidați își doresc să facă parte dintr-o echipă la fel de tânără ca ei, în care să se simtă mai degrabă parteneri și nu angajați. Libertatea la locul de muncă este unul dintre criteriile ce se regăsesc în majoritatea așteptărilor lor, indiferent că acest lucru înseamnă mai mult timp liber, home office sau libertatea de a fi autentici prin modul în care se exprimă, atitudine, îmbrăcăminte.
E o generație relaxată tocmai pentru că știu că sunt valoroși pentru angajatori. Mai mult decât atât, generația „smartphone“ – așa cum a fost supranumită – este mereu conectată și digitalizată, mereu în mișcare și migrare și astfel, pretențiile cresc de la o oferta la alta“, spune acesta.
Conform firmelor de recrutare, noua generație își exprimă foarte clar dorințele și așteptările atunci când vine vorba despre bani, bonusuri, recompense anuale, premii. Toate, din perspectiva lor, ar trebui să facă parte din pachetul de angajare. Salariul fix este obligatoriu pentru fiecare dintre ei, la care se adaugă, în funcție de companie și target, bonusuri trimestriale și unul anual. Mai mult, această generație surprinzătoare are pretenția ca angajatorul fie proactiv și să ofere cursuri de dezvoltate personală și profesională.
Dacă și-i doresc pe acești tineri, companiile sunt puse în fața unei alegeri dificile: fie cresc bugetele pentru salarii, fie vin cu beneficii care să-i convingă pe tineri că jobul la care aplică înseamnă un câștig pe mai multe planuri, mai ales cel social, a remarcat Gabriel Ciucu: „Cel puțin domeniul IT a devenit extrem de atractiv pentru acești tineri, iar asta nu înseamnă decât necesitatea de adaptare a companiilor la mediul în care generația Z a crescut. Asta înseamnă, de fapt, că imaginea companiei trebuie să fie în concordanță cu imaginea pe care această generație și-a creat-o deja: actuală, dinamică, intuitivă.
Dacă noi nu le oferim accesul la evoluția tehnologică, informație, dezvoltare, așa cum au fost educați încă de mici, categoric, acești tineri nu ar accepta jobul. În schimb, dacă noi le oferim ocazia de a lucra într-un mediu ce dezvoltă sau integrează inteligență artificială, ei sunt pregătiți săși folosească abilitățile cu care au fost crescuți, să creeze divizii noi de business care să ofere companiei și implicit lor o vizibilitate crescută.“
Best offer: freedom!
Deși par greu de mulțumit la prima vedere, angajatorii reușesc să-i stimuleze și să-i motiveze pe acești tineri și nu numai. Majoritatea companiilor oferă deja zile libere suplimentare, un program de lucru flexibil. Dacă până acum 5 ani, posibilitatea de a include în acest pachet și trainiguri specializate nu era apreciată de angajați, acum a devenit un beneficiu foarte important.
„Deși pare un clișeu, trainingurile au devenit o cerință obligatorie a oricărui tânăr. Ce am observat de-a lungul timpului este că îndârji rea generației Z de a deveni o voce puternică în piață ridică nivelul de competitivitate al tuturor categorii lor de angajați, iar acest lucru este un mare plus pentru business“, susține Gabriel Ciucu.
Generații care cresc Generația Z
Nu doar angajatorii sunt cei care trebuie să se adapteze noii generații. Încă din primii ani de viață, copiii generației Z se remarcă printr-o dorința acerbă de independență, libertate, putere de decizie. Perfect conectați cu toată tehnologia pe care o au la dis poziție și informați despre orice, acești copii devin încă de la vârste fragede o adevărată provocare pentru părinții din generații total diferite. Se maturizează rapid și refuză categoric răspunsurile și explicațiile care nu au sens pentru ei, fiind adepții cuvintelor „acum“ și „repede“.
„Și pentru profesorii lor sunt o provocare mare, în condițiile în care școala ar trebui să fie cea care să scoată în evidență punctele forte ale fiecăruia și să pună accent tocmai pe aceste calități ale copiilor ce le pot garanta în viitor un loc de muncă bun. Odată descoperite și șlefuite, atuurile lor precum creativitatea, flexibilitatea, adaptabilitatea devin argumente serioase la orice interviu“, susține Gabriel Ciucu.
Patru milioane de voci din generația Z impun transformarea societății, a business-urilor, a educației, a relațiilor interumane, astfel încât acestea să ajungă la nivelul așteptărilor tinerilor.
Articol preluat din Revista CARIERE, nr 258 – iunie 2019. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!