DANIEL ȘOLOGON: „Răspundem provocărilor pieței prin colaborare și comunități puternice”
Pe o piață a materialelor de construcții marcată de incertitudini și fluctuații economice, Cemacon se dovedește a fi un exemplu de succes și adaptabilitate. În 2023, compania a reușit să devină lider în producția de blocuri ceramice din România, depășind așteptările și confruntându-se cu provocări semnificative. Printr-o strategie bazată pe colaborare, inovație și sustenabilitate, organizația și-a consolidat poziția și a reușit să își mențină competitivitatea. Daniel Șologon, directorul general al companiei, ne oferă o perspectivă asupra modului în care Cemacon a continuat să investească și să inoveze, chiar și într-un mediu economic dificil.
Cum a reușit Cemacon să ocupe prima poziție în topul producătorilor de bloc ceramic din România în 2023, în contextul unei piețe de construcții în contracție?
CEMACON este o organizație antreprenorială, cu capital românesc, un jucător de succes în industria de materiale de construcții, într-o piață foarte-foarte competitivă. În 2023, Cemacon a câștigat poziția de lider prin flexibilitate în decizii, inovație în producție și relații de afaceri corecte cu partenerii. Într-un context de piață negativ, în care competitorii noștri, companii multinaționale, au ales să își închidă fabricile din România pentru mai multe luni, la Cemacon am găsit soluțiile de eficientizare și creștere a competitivității astfel încât să continuăm activitatea și chiar să accelerăm investițiile.
Am mizat pe produse care promovează eficiența energetică și sustenabilitatea, utilizând materii prime 100% naturale și tehnologii moderne. În ultimul deceniu, am modernizat constant procesele de producție prin soluții prietenoase cu mediul, reducând costurile și amprenta de carbon. Anul trecut, am implementat o centrală fotovoltaică de peste 1 MWh. Energia generată, împreună cu cea de la centrala de cogenerare implementată în 2021, acoperă majoritatea necesarului de electricitate al parcului industrial Recea, estimându-se și o reducere de emisii de aproximativ 3000 tone CO2/an, echivalentul emisiilor anuale a 1000 de case.
Suntem implicați activ în comunitate și dăm valoare ecosistemului de afaceri din jurul Cemacon. În ianuarie 2024, am obținut din partea Deloitte certificarea pentru excelență în management Best Managed Companies, program internațional desfășurat de 30 ani în 48 țări.
Care au fost principalele provocări întâmpinate de Cemacon în menținerea și operarea capacităților de producție în perioada 2022- 2023?
În intervalul 2022-2023, la fel ca toți marii producători industriali, ne-am confruntat cu provocări semnificative în operarea capacităților de producție și performanța afacerii. Printre acestea se numără criza lanțurilor de aprovizionare generată de pandemie, fluctuațiile prețurilor materiilor prime, energiei și gazelor, precum și conflictele regionale și instabilitatea macroeconomică. Am abordat aceste provocări printr-o serie de măsuri proactive și spontane, inclusiv implementarea unor sisteme care ne asigură independența energetică, strategii de optimizare a costurilor și renegocierea contractelor cu furnizorii.
Achiziția EuroCaramida Biharia și deschiderea Fabricii de cărămidă aparentă la Recea sunt mișcări importante. Cum contribuie aceste acțiuni la creșterea flexibilității și a diversificării ofertei Cemacon? Creșterea portofoliului de unități de producție este parte din strategia de dezvoltare spre un grup industrial de materiale de construcții, pe care am gândit-o cu acționarii.
O mișcare cu adevărat inedită a fost achiziția Eurocărămida, o investiție de peste 30 milioane euro, un exemplu de succes al unei companii antreprenoriale românești care a preluat o firmă cu acționariat străin cu obiectivul de a o aduce la standarde tehnologice mult superioare. La fabrica de la Biharia am investit consistent în modernizări la liniile de producție, cu scopul de a aborda atât piața internă, cât și externă, cu produse noi, de foarte bună calitate, prietenoase cu mediul, cu time-to-market scurt. De asemenea, am îmbunătățit condițiile de muncă, inclusiv spațiile de relaxare, precum și dotarea laboratoarelor și am modernizat procesele de logistică și serviciile pentru clienți.
Fabrica de cărămidă aparentă inaugurată anul trecut, în urma unei investiții de peste 14 milioane de euro, produce, în premieră în România, o nouă gamă de produse pentru estetica fațadelor prin tehnologia extrudării. Cu produsele din noua gamă ne adresăm și zonei de renovări, nu doar construcțiilor noi, iar acesta e un segment de piață care va tot crește în următorii ani.
Ce rol a jucat digitalizarea și inovația în adaptarea Cemacon la condițiile schimbătoare ale pieței și în păstrarea competitivității?
Digitalizarea și inovația sunt esențiale într-o piață în continuă evoluție. Operăm fabrici robotizate, printre care și cea mai nouă și mai mare fabrică de blocuri ceramice din Europa de Est și continuăm să investim în tehnologii avansate atât în procesul de producție, cât și pentru suport.
Am implementat un sistem de Yard Management, un portal dedicat transportatorilor și diverse alte aplicații pentru optimizarea operațiunilor de business. Digitalizarea contribuie la personalizarea ofertei, diminuarea birocrației, limitarea erorilor umane și asigurarea unui flux procedural mai eficient.
Nu în ultimul rând, digitalizarea și inovația au un rol esențial în formarea continuă a angajaților, precum și în asigurarea colaborării și a schimbului de idei între angajați, iar în acest sens am implementat mai multe proiecte de dezvoltarea resuselor umane finanțate prin POCU.
Cum a reușit Cemacon să-și mențină și să crească numărul de angajați în această perioadă dificilă? Suntem o companie cu o rată de retenție excelentă, indicatorul plecărilor voluntare din companie fiind constant cu o cifră, în ultimii ani. Am reușit să creăm în interior o microcomunitate care comunică și colaborează excelent, iar cel mai bun exemplu în acest sens este faptul că peste 50% din angajările din ultimul an, an în care am crescut puternic la nivel de personal, se bazează pe recomandări interne. Investim constant în calificarea colegilor (în cadrul unor proiecte POCU au fost policalificați atât colegi cu vechime, cât și unii mai noi). De asemenea, în contextul modificărilor fiscale care au afectat sectorul construcțiilor, CEMACON a ales să compenseze diferențialul de venit net pentru toți angajații.
Și nu în ultimul rând, ce ne diferențiază și stă la baza succesului nostru, mai ales în perioadele provocatoare, este cultura organizațională bazată pe încredere, responsabilitate și plăcerea de a reuși împreună. Sunt apreciate, încurajate și recompensate valoric autonomia, spiritul antreprenorial și inițiativa, orientarea spre performanță și capacitatea de adaptare a colegilor, care reprezintă și motorul creșterii și inovației în organizația noastră.
Ne place să spunem despre noi că suntem „lucrători cu lutul”. Simplitatea, autenticitatea sunt valorile noastre principale, iar ambiția și dorința de a face bine sunt combustibilul care ne-a condus la succes.
În ce mod credeți că flexibilitatea forței de muncă a contribuit la succesul Cemacon în ultimii ani și cum a fost aceasta realizată în practică?
Beneficiem de colegi de foarte bună calitate, atât umană, cât și profesională, la locațiile unde activăm. Impresionează cu fiecare ocazie dedicarea, implicarea și spiritul de echipă, mai ales în zona de producție, unde activitatea în flux continuu, 24 ore pe zi și 7 zile pe săptămână, precum și procesele de upgrade tehologic ample au pus la încercare aceste calități ale colegilor.
Proximitatea geografică a celor trei platforme industriale pe care activăm și calitatea resursei umane disponibile ne-a permis să gestionăm eficient resursele în contextul provocărilor avute. Astfel, recent, am realizat un amplu program de investiții la Biharia, folosind resurse interne din Zalău. În plus, am crescut scalabilitatea resurselor umane prin sprijinul unității de mentenanță, integrarea automatizărilor și accesul la utilaje de la distanță, îmbunătățind astfel eficiența producției.
Cum vedeți evoluția pieței materialelor de construcții în următorii ani și ce rol va juca Cemacon în acest context?
Piața noastră are în față două provocări importante: standardele de eficiență energetică și politicile de sustenabilitate. De aceea, la CEMACON mizăm pe inovație, pentru a reduce amprenta de carbon și a obține materiale de construcții durabile, prietenoase cu mediul și eficiente energetice. O primă realizare pentru noi este gama Evoceramic VB, care oferă izolație fonică și termică superioară. De asemenea, dezvoltăm produse din materii prime naturale și includem în rețeta pentru blocuri ceramice și anumite deșeuri sau biomasă, cum ar fi zațul de cafea, sticla sau rumegușul, contribuind astfel la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Privim spre viitor cu mult optimism și ambiție. Acum mai bine de 13 ani, CEMACON a trecut printr-un dureros proces de redresare financiară. Ca să o spunem simplu: am fost aproape de faliment. Prin eforturile echipei și decizii înțelepte, am reușit să ieșim din criză și să construim o organizație puternică. O organizație care a văzut și eșecuri și știe cum să le gestioneze, și a experimentat succesul și știe cum să nu se lase dusă de val.
Pe viitor, vom răspunde provocărilor pieței printr-o abordare bazată pe colaborare și comunități puternice. Cred cu tărie că succesul nostru ca antreprenori români depinde de legăturile solide pe care le construim între noi; pentru a concura cu succes cu corporațiile care au bazine foarte mari de talente și competențe internalizate, firmele antreprenoriale trebuie să își potențeze și dezvolte abilitățile de a avea parteneriate durabile și de calitate și un ecosistem de colaboratori performanți, compatibili cu valorile și cu modelul de business. Astfel, împreună, vom crea sinergii care vor conduce la proiecte durabile, cu beneficii nu doar pentru afacerile noastre, ci și pentru întreaga societate.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 291
Pentru abonare, click aici