De ce e nevoie să ne transformăm rivalii în aliați
Pentru a ne face o idee despre impactul benefic pe care îl are trecerea de la competiție la colaborare cu ”rivalii”, cel mai la îndemână exemplu este cel al lui Satya Nadella. Din funcția de CEO al Microsoft, el a reușit să demonstreze că o afacere poate crește mai mult și mai bine dacă te aliezi (măcar punctual) cu cei pe care îi consideri rivali.
Evident, munca lui Satya Nadella de a transforma compania a însemnat mult mai mult de-atât, dar un pas important l-a jucat și colaborarea cu companii care în trecut erau percepute ca fiind în competiție directă cu Microsoft.
Mai pe la începuturile sale în poziția de CEO, acesta a anunțat lansarea aplicației Office 365 pentru utilizatorii Apple. Asta în condițiile în care un parteneriat cu producătorul telefoanelor iPhone și al tabletelor iPad era de neconceput până la venirea lui Satya Nadella la șefia Microsoft.
Motivul pentru care a avut loc această schimbare de perspectivă e unul simplu: cu cât produsul tău ajunge la cât mai mulți clienți, cu atât poți face mai mulți bani. Iar cum Apple are un miliard de dispozitive active pe piață, Microsoft a obținut acces la o categorie substanțială de consumatori.
Satya Nadella a mai făcut ceva: cum el crede ca viitorul e în cloud, a încheiat un parteneriat între Microsoft și Oracle pentru ca cele două produse, Azure și Oracle Cloud, să poată funcționa bine împreună.
Stilul de leadership al lui Satya Nadella
Satya Nadella conduce prin empatie. Vorbește tot timpul despre asta și o pune în practică. În vorbele lui Marianne Roling, General Manager Central & Eastern Europe Partner, Corporate Accounts and Small Medium Business la Microsoft:
”Satya s-a confruntat cu multe dificultăți în viață, iar asta l-a învățat că tristețea te poate face egoist și că e important să începi să te gândești la ceilalți. În afaceri, Satya manifestă empatia prin formarea de parteneriate cu competitorii.
Trăim și muncim într-un mediu foarte competitiv. Abordând afacerile din pespectivă empatică, Satya a spus: clienții și partenerii noștri trebuie să se descurce și cu noi, și cu competitorii noștri – de exemplu, poate folosesc un telefon Apple și produse Microsoft, în același timp. Prin urmare, dacă vrei să ieși pe piață, tu și competitorii tăi trebuie să găsiți o modalitate de a crea un spațiu comun.
Așa că am început prin a dezvolta aplicații de tip Office pe toate sistemele de operare Apple. Acum, Oracle adaptează produse cloud ale Microsoft – avem produse care sunt în concurență directă, dar lucrăm împreună. De exemplu, folosim Linux în centrele de date pentru platforma publică cloud și lucrurile merg foarte bine. Nu e ușor. E greu pentru un om de marketing să urce pe scenă și să le vorbească iubitorilor de Apple despre produsele Microsoft. Te lupți cu un subiectivism foarte mare, pentru că atâția ani de zile ai fost condiționat să gândești altfel. E nevoie de curaj ca să faci asta”.
Dar pariul lui a meritat. Dacă în ianuarie 2014, capitalizarea de piață a Microsoft era de 300 de miliarde de dolari și fusese la acest nivel în ultimii 10 ani, iată că la începutul lui 2018, suma ajunsese la 800 de miliarde de dolari!
Competiția e aproape cu toată lumea. Dar colaborarea?
Într-o lume interconectată, hiperglobalizată și ultratehnologizată, competiția e cu toată lumea. Anul trecut am vorbit cu Emmanuel Gaudin, Chief Information Officer în cadrul companiei Lagardère și Chairman al asociaţiei EuroCIO.
Îmi spunea atunci că e foarte greu să găsești talentele potrivite, în special în domeniul IT. Pentru că acești specialiști nu mai sunt curtați doar de competitorii direcți, care activează în aceeași industrie. Programatorii, inginerii software și toți ceilalți pot foarte bine să lucreze și în sectoare precum cel bancar sau auto. Ba mai mult, tinerii nu mai sunt atrași de munca într-o companie globală, ci mai degrabă vor să lucreze în startup-uri. Concluzia? Competiția e e aproape cu toată lumea.
Dar colaborarea? În esență, suntem ființe sociale, așa că acest lucru ar trebui să ne vină natural. Doar că societatea modernă ne-a schimbat modul de gândire și ne-a făcut să avem tendința să credem că rivalii sunt ”băieții cei răi”.
Primavera De Filippi, cercetătoare la National Center of Scientific Research (CNRS) din Paris, a vorbit într-un TED Talk despre importanța colaborării. Ea crede că putem funcționa și după un alt tipar decât cel care se bazează pe ierarhii și competiție. Unul dintre cele mai importante motive pentru care este nevoie de această schimbare ține de alocarea ineficientă a resurselor.
Ea dă exemplul industriei farmaceutice. Companiile investesc milioane de dolari în descoperirea medicamentelor care tratează diverse afecțiuni, doar ca să reușească să găsească formula potrivită înaintea altora. În acest fel, compania respectivă brevetează invenția și obține dreptul de comercializare exclusivă a medicamentului. Prin urmare, efortul și resursele celorlalte companii se duc pe apa Sâmbetei.
Nu e nevoie să ne transformăm rivalii în aliați pe toate planurile. Cel puțin, nu deocamdată. Dar acolo unde se poate, de ce să nu facem asta? Nu doar pentru un profit mai mare, ci în special dacă scopul e pentru binele comun, cum ar fi protejarea mediului înconjurător sau ajutorarea oamenilor care trăiesc în medii defavorizate.